In cele mai complicate si provocatoare vremuri, arta si-a arogat una dintre cele mai nobile misiuni dintre toate cate exista: ingrijirea, protejarea si uneori chiar salvarea spiritului uman. In 2023, la Bruxelles, a fost celebrat “Anul Art Nouveau”, curentul inovator care avea sa aduca o transformare incredibila atat universului artelor, cat si mentalului colectiv, modului concret de raportare a fiecarei persoane la activitatile de zi cu zi si de perceptie a obiectelor inconjuratoare, iar manufactura vieneza Freywille, in ADN-ul careia se afla cultivarea dialogurilor artistice cu semnificatie si transpunerea lor in prezent, a conturat o colectie exclusiva de bijuterii, in continuarea omagiului adus deja lui Alphonse Mucha, cel care cu ale sale linii lungi si serpuitoare a dat nastere unui stil unic si recognoscibil de generatii la rand. “Sarah Bernhardt 2” este o linie splendida de bijuterii din email pictat cu migala si atentie, si incadrata in monturi placate cu aur de 24k, in centrul careia se afla crinii pe care artistul de origine ceha ii iubea atat de mult si pe care ii asocia valorilor si reperelor care indiferent de epoca, lumineaza calea si inalta spiritul. Cred ca nu este moment mai potrivit, ca cel de dinaintea sarbatorilor pascale, pentru a deslusi profunzimea ascunsa a unor piese pretioase atat per se, dar mai ales pentru suflet.

Inainte de a exista muzeele, au existat cabinetele de curiozitati. Si nu intamplator am ales sa ma refer astfel la colectia impresionanta de obiecte din atelierul parizian al lui Alphonse Mucha, deoarece prima mentiune a unui kunstkammer (cabinet de curiozitati) apare la Viena, in anul 1533. Intotdeauna atunci cand vine vorba de arta si de mosteniri culturale, istoria lumii merge mana in mana cu istoriile personale. Iar la o cercetare atenta, firul rosu conductor dirijeaza demersurile oricarei persoane cu o curiozitate bine exersata si antrenata, pe un drum presarat cu indicii castigatoare. Astfel de indicii se regasesc si in prezent, in casele fiecaruia dintre noi, in sertarele comodelor sau ale birourilor de lucru, in serviete si genti, sau in cutiile cu accesorii si bijuterii.

In mod constient sau nu, suntem colectionari de simboluri, unele cu valoare extrinseca, asa cum sunt piesele de arta, altele cu o valoare intima, personala. Atelierul lui Alphonse Mucha, situat pe Rue de la Grande Chaumière, era un astfel de loc, artistului placandu-i sa se inconjoare de obiecte care ii faceau inima sa tresalte de bucurie, indiferent de cum erau cotate respectivele. Acestea erau adevarate comori pentru inspiratie si totodata capitole deschise pentru oricine isi dorea sa interactioneze, dincolo de cuvinte, cu Mucha. Sa il cunoasca pe om, nu pe artist. Mai mult decat atat, acestea alcatuiau filosofia de viata si de lucru, pe care pionierul art nouveau a lansat-o in societatea vremii, si care este la fel de actuala si astazi: popularea vietii cotidiene cu arta, cu obiecte care sunt in egala masura utile si frumoase, functionale si estetice. Un aliniament perfect si cu esenta creatiilor Freywille: bijuterii care incanta privirea, care starnesc admiratia si care sunt purtatoare de mesaje, emotii si semnificatii.


Cu un strop de imaginatie si viziune, alaturat mestesugului, orice concept creativ se poate transforma in arta purtabila. Iar la acest capitol Mucha stia realmente cum sa faca magie. Celebra actrita Sarah Bernhardt nu i-a oferit doar sansa de a se face cunoscut in cele mai variate medii, prin intermediul afiselor de mari dimensiuni (aveau o inaltime de 2 metri si erau asezate pe nivelul privirii, pentru un impact vizual maxim) care au revolutionat design-ul posterelor, ci i-a lansat si numeroase provocari artistice, incepand cu desenarea costumelor de scena si a accesoriilor, si continuand cu transpunerea in realitate a unor piese ce aveau sa devina iconice, precum bratara in forma de sarpe de pe afisul Medeea, transformata in schita detaliata si produsa apoi de catre George Fouquet, autorul unora dintre bijuteriile magnifice ale perioadei art nouveau.


Alphonse Mucha a fost deschizatorul artistic al unei lumi noi, o lume care nu a ramas insa in negurile vremurilor, pentru ca nu este delimitata de timp si spatiu. Este lumea noua interioara, lumea care se afla in fiecare dintre noi, lumea care palpita si freamata sub auspiciile tuturor posibilitatilor care i se dezvaluie. Mucha a trait vremurile in care Turnul Eiffel a fost pentru prima data luminat, in care lifturile incepeau sa fie utilizate pe scara larga, si in care energia (electrica) facea ca orice lucru, cel putin in teorie, sa fie realizabil.

Arta lui Mucha nu a ramas ferecata in atelierul sau, in colectiile muzeelor sau in cele private, ci a mers direct la inimile oamenilor, a patruns in caselor lor, le-a colorat si le transformat in cel mai incantator mod posibil vietile, si le-a insuflat speranta si optimism. Totul in mod practic, concret, palpabil si mai ales liber. Odata cu lansarea “book of designs”, Mucha a oferit publicului larg o sursa extraordinara de inspiratie. Ceea ce pana in ziua de azi este considerata a fi prima “biblie” a design-ului, a servit la inceput de secol XXI la transformarea manierei de concepere a tuturor obiectelor de uz casnic, a mobilierului si a decoratiunilor interioare. Asa se explica si popularizarea esteticii sale in domenii de activitate dintre cele mai diferite si variate, de la arhitectura, home deco, papetarie si marochinarie, pana la tatuaje sau … monede de schimb. In toamna lui 1918, cand Tomas Masaryk a fost ales de catre Aliati sef al guvernului cehoslovac provizoriu, si ulterior presedinte al Republicii Cehoslovace, au fost emise bancnote cu desenele lui Alphonse Mucha, ulterior artistul punandu-si amprenta si asupra emblemei nationale si a uniformelor politiei.

Colectiile omagiale Alphonse Mucha realizate de artizanii Freywille evoca in egala masura puterea eliberatoare a artei, capacitatea acesteia de a inalta spiritul si de a insufla speranta in mai bine, precum si viziunea universala asupra culturii. Mucha a sustinut dintotdeauna valorile lumii slave si cele ale Occidentului, a incercat sa le apropie, si sa le prezinte intr-o maniera colaborativa, nicidecum disonanta. Lumea colorata, aspirationala si totodata posibila pentru noi toti pe care a redat-o in lucrarile sale, este o lume a alegerilor zilnice, pentru ca frumosul si arta gasesc mereu, indiferent de epoca, o cale de dialog.

