Gala UAD 2013: interviu Alina Morar (Cu cheia la gat)

In timp ce analizam piesele colectiei Alinei Morar in backstage, inainte de inceperea Galei UAD, ma gandeam cat de mult din timpul de odinioara am pierdut pe parcurs si cat mi-as dori sa il pot cere inapoi. Timpul care intr-un mod aparte stia cand sa se opreasca in loc pentru a urma conturul cretei pe astfalt si care nu parea sa imi fie potrivnic cand ma lasam cuprinsa in bratele lui Hypnos la orele amiezii.
„Cu cheia la gat” este ipostaza in care cu totii ne-am regasit la un moment dat, pe care nu am dezbatut-o in exces, careia nu i-am imputat mai nimic si pe care am acceptat-o cu mult umor si detasare. Alina Morar a reusit sa ma determine sa zambesc sincer in timpul prezentarii colectiei, asa cum rareori mi se intampla. Un zambet care a pornit din suflet, un zambet de admiratie, usor nostalgic, dar mai presus de toate conferit pe deplin merit uneia dintre cele mai inteligent concepute colectii de licenta.

Mai multe detalii despre Alina Morar si despre ideile care au stat la baza demersului sau creativ, va invit sa aflati din interviul acordat:

Adina Necula: Ce anume te-a indemnat spre design-ul vestimentar si care au fost primele contacte pe care le-ai initiat cu acest domeniu?

Alina Morar: Probabil nevoia de a-mi construi o identitate vizuala diferita de cei din jurul meu m-a indemnat, intr-o prima faza, spre designul vestimentar. De asemenea, primele contacte pe care le-am initiat cu acest domeniu au fost realizate in jurul experimentelor pe propria persoana in incercarea de a-mi constui un stil personal.
Adina Necula: Cum te-ai gandit sa transpui conceptul de joc/joaca/jocuri in ansamblul colectiei de licenta si de la ce anume ai pornit in acest demers?

Alina Morar: Conceptul de joaca a fost transpus in colectie la nivel vizual prin intermediul printurilor, iar ideea care a stat la baza acestui demers a fost legata de tot ceea ce se intampla cu tinerii din ziua de azi, care se maturizeaza mult prea repede si care nu se mai bucura de fiecare etapa a cresterii lor.

Adina Necula: Au existat mai multe variante de imprimeuri pana la cele prezentate in cadrul Galei UAD 2013. Care au fost etapele parcurse pana la conturarea formei finale?

Alina Morar: Etapele premergatoare realizarii colectiei au constat in elaborarea de diferite sketchbook-uri care sa contureze firul narativ care urma a fi transpus in colectie la fel si conturarea unui personaj viabil care sa sustina conceptul de la care am pornit. Ideea printurilor a luat nastere in paginile acestor caiete de schite, dupa care a urmat dezvoltarea graduala functie de fiecare item vestimentar, astfel incat forma finala sa fie omogena si usor de citit.
Adina Necula: Abordarea ta este cu atat mai pregnanta cu cat nu te-ai rezumat la doua-trei printuri grafice dispuse singular, ci la alaturarea mai multor reprezentari in styling-uri complexe…

Alina Morar: Nu m-am limitat la un numar redus de printuri deoarece ideea pe care am dorit sa o transmit in urma vizionarii colectiei a fost aceea de confuzie. O confuzie atat de caracteristica tinerilor mileniului trei!

Adina Necula: Linia siluetelor a fost pusa in valoare si de schema cromatica rezumata la doua non-culori – alb/negru. Ai optat pentru tonuri neutre strict pentru a nu aglomera vizual ansamblurile sau pentru a sublinia mai bine latura grafica?

Alina Morar: Paleta cromatica abordata este justificata de comparatia cu perioada comunismului. „Cu cheia la gat” vorbeste despre tinerii care continua sa traiasca in alb-negru, in pofida infinitelor combinatii de culori si nuante oferite de tot ceea ce inseamna dezvoltare tehnologica.
Adina Necula: Povesteste-mi despre aspectele tehnice ale imprimarii si despre textilele la care ai apelat.

Alina Morar: Colectia a fost realizata in proportie de 80% din materiale naturale precum docul de bumbac sau poplinul de bumbac, care au fost imprimate digital cu ajutorul unor firme din Bucuresti si din Cluj, iar cele prin serigrafie si transfer au fost realizate de mine in atelierul de imprimerie al UAD-ului.
Adina Necula: Daca ar fi sa recomanzi femeilor cateva variante de integrare a pieselor tale in garderoba cotidiana, la ce look-uri te-ai gandi functie de momentele zilei?

Alina Morar: In opinia mea, piesele vestimentare pe care le-am creat pentru aceasta colectie sunt foarte usor de integrat in garderoba oricarei femei care vrea sa iasa in evidenta intr-un mod clasic si elegant. Pentru o tinuta de zi, imprimeurile sunt suficient de puternice astfel incat sa functioneze singure, eventual in combinatie cu alte item-uri alb-negru pentru o tinuta mai sobra sau, de ce nu, inviorate cu ajutorul unei culori puternice si accesorizate pe masura. In cazul unei tinute de seara ar fi inerenta combinarea produselor mele cu alte materiale mai pretioase, mai glossy, care sa dea forta unei tinute menite sa atraga atentia dupa lasarea serii. De asemenea, in acest caz, stylingul si accesorizarea ar trebui sa fie destul de puternice pentru a functiona in conturarea finala a tinutei.
Adina Necula: Care sunt designerii pe care ii apreciezi si de ce?

Alina Morar: Avand un stil personal extrem de eclectic pot sa spun doar ca incerc sa fiu la curent cu tot ceea ce se intampla atat pe scena internationala a modei cat si pe cea autohtona si ca apreciez atat manierismul unui designer precum Haider Ackermann cat si indrazneala unui Henrik  Vibskov.

Adina Necula: Ce publicatii de specialitate urmaresti?

Alina Morar: Asa cum am precizat la intrebarea anterioara, incerc sa fiu la curent cu tot ceea ce se intampla pe scena modei documentandu-ma nu doar din publicatiile de specialitate cat si din cele din alte domenii, insa din perspectiva informatiilor oferite si al organizarii acestora pun mereu mana prima data pe revista Harper’s Bazaar.
Adina Necula: Care este zona estetica spre care doresti sa te indrepti in perioada urmatoare?

Alina Morar: Nu reusesc aproape niciodata sa-mi fac planuri de viitor in ceea ce priveste activitatea mea artistica, fiind o persoana extrem de indecisa si de spontana. Tin foarte mult la inspiratia de moment si pe ea ma bazez in activitatea mea pe viitor. In acelasi spirit a luat nastere si colectia „Cu cheia la gat”, cand dupa elaborarea altor patru sau cinci colectii total diferite, toate propuneri pentru colectia de licenta, o inspiratie de moment, ca o rasuflare de eliberare, a luat conturul unei schite si a stat la baza demersului meu creativ.

Credit foto: Daniel Robu

Gala UAD 2013: interviu Alina Morar (Cu cheia la gat)

Gala UAD 2013: Flavia Daroczi (Mariuca Popii)

Gala UAD 2013: interviu Alina Morar (Cu cheia la gat)

Gala UAD 2013: Andreea Castrase (Identitate)

Articole recente

There is one comment

Impartaseste-mi opinia ta