Intr-un mic atelier din Viena lucreaza trei artizani al caror mestesug a fost transmis din generatie in generatie. Piesele pretioase realizate de acestia, rezultat a cateva zeci de etape de lucru, realizate integral manual, ajung in toate colturile lumii, dar mai ales ating prin gratie si eleganta, sufletul femeilor pentru care arta reprezinta inainte de orice, emotie in cea mai pura si pretioasa forma. FREYWILLE este o poveste in poveste, o galerie suspendata deasupra lumii, in care frumosul si sensibilitatea sunt privilegiate si ferite de trecerea timpului si de actuala epoca a digitalizarii si a productiei de masa. Chiar daca pare poetic, si pe undeva chiar asa este, bijuteriile FREYWILLE au viata, au suflet si au acea magie care se naste doar atunci cand pasiunea se intalneste cu imaginatia si cu o supradoza de creativitate.
Credit foto: IMIEGIES / Bijuterii FREYWILLE: pandantiv Waterdrop si cercei Almond – colectia Hommage a Claude Monet / Locatie: Casa Timis / Tinuta: Atelier Isabelle Vijiiac
… o tanara artista austriaca, Michaela Frey, indragostita de mitologie si de istorie, si dornica sa isi transpunsa pasiunile in bijuterii realizate manual in micul sau atelier din Viena, pe suporturi dintre cele mai variate, de la email pana la ceramica, si ulterior, metale pretioase (argint si aur). Inca de la bun inceput, bijuteriile realizate de Michaela s-au remarcat printr-un specific aparte. Si in mod evident, si-au gasit aprecierea in randul unui public nisat. Un public mai degraba colectionar decat avid de etichete sonore, genul de public care degusta in egala masura vizita la un magazin de tip boutique, si la un shop de antichitati, pentru ca stie ca in ambele se ascund comori veritabile. Dovada ca atat in prezent, piesele vintage care poate semnatura Michaela Frey sunt la mare cautare atat pe platforme de tipul Vestiaire Collective sau ebay, cat si in magazine specializate in curatorierea obiectelor cu valoare intrinseca.
De la motivele folclorice care au servit drept sursa de inspiratie pentru design-ul primelor piese din email pictat, in anii ’50, pana la surprinzatoarea colectie decorata cu cristale Swarovski, creata special pentru Harrods in perioada anilor ’60, sau colaborarea cu YSL de la inceputul anilor ’70, la care se adauga multe alte proiecte comisionate de case de lux, parcursul FREYWILLE a fost marcat in mod constant de o creativitate debordanta, aspect reflectat si in alegerea logo-ului cu sfinx, simbol al fortei creatoare, a sperantei, a elegantei la superlativ si a posibilitatilor infinite.
Pandantiv Waterdrop – colectia Hommage a Claude Monet
Pentru Michaela, intalnirea cu Friedrich Wille a reprezentat sansa de a-si face cunoscuta viziunea artistica la o scara larga, fara insa ca acest lucru sa reprezinte o schimbare a modului de lucru sau a specificului mestesugului. Friedrich Wille a fost solicitat initial pentru un audit financiar. Lucrand cu cifre, insa provenind dintr-o familie pasionata de arte plastice si de muzica, Friedrich Wille a simtit sa se implice mai mult in societatea Michaela Frey Emaillemanufaktur, devenindu-i la inceputul anilor ’70 partener si asigurand astfel business-ului premisele de dezvoltare si de expansiune de care avea atat de mare nevoie. Friedrich Wille a reusit performanta de a transforma un mic atelier de creatie de bijuterii, intr-o companie internationala, in primul rand datorita unei intelegeri depline a specificului si a unicitatii pieselor realizate, precum si a potentialului acestora.
Parteneriatul celor doi, reflectat ulterior si prin asocierea de nume – FREY si WILLE, dainuie de aproape jumatate de secol, Friedrich Wille pastrand nealterate elementele care fac ca bijuteriile FREYWILLE sa fie cu adevarat unice in lume: atelierul de creatie in care Michaela si-a inceput in anii ’50 activitatea si in care lucreaza si in prezent artizanii brandului, tehnica originala a emailarii transmisa din generatie in generatie, si calitatea de neegalat a fiecarei piese, regasita atat in durata de viata a acestora, cat si in detaliile de finete – intensitatea si luminozitatea culorilor, liniile delicate etc.
In cei aproape 20 de ani de cand scriu despre universul frumusetii si despre savoir-faire-ul propriu brandurilor de lux, am ajuns la o concluzie pe care am expus-o si in alte articole, insa pe care simt nevoia sa o readuc in atentie, deoarece se aplica 101% povestii FREYWILLE: este o diferenta majora intre etichetele efemere si stridente care indica produsele asa-zis “de lux” si luxul veritabil, luxul care nu face rabat de la absolut nimic, de la calitatea materiei prime, pana la timpul de lucru sau detaliile de prezentare. Nu le-am cuantificat, insa la nivel international, sunt probabil doar cateva marci carora li se poate acorda accesul in cercul ultra-exclusivist si rarefiat al luxului autentic. Iar FREYWILLE este una dintre ele.
Cercei Almond – colectia Hommage a Claude Monet
Chiar daca nu a inceput ca o afacere de familie, asa cum este cazul altor case de renume, FREYWILLE a devenit o astfel de afacere, pastrand si imbunatatind fundamentul initial. In acelasi atelier in care a inceput se lucreze Michaela Frey in anii ’50, isi desfasoara si in prezent activitatea artizanii brandului. Productia bijuteriilor nu a fost externalizata si nici supusa proceselor tehnologice de masa. De fapt, daca acest lucru s-ar fi intamplat, nici nu ar mai fi existat FREYWILLE, deoarece insasi arta emailarii implica un proces extrem de laborios, care nu poate fi executat decat manual. Mai mult decat atat, acest proces este unul secret, si perfectionat in cateva decenii de munca, ceea ce inseamna ca este unic in lume si in mod evident netransmisibil decat urmatoarei generatii de artizani. In acest fel este asigurat controlul cap-coada asupra procesului de productie si implicit garantat nivelul de calitate.
Lumea luxului nu este o lume discreta si retrasa doar pentru a creea in jurul sau o aura de mister si de intangibilitate, ci pentru a-si pastra nealterata esenta. Chiar si cea mai mica bijuterie FREYWILLE, un inel de exemplu, nu va putea fi niciodata creeat cu ochii pe ceas sau intr-un interval de timp bine definit. Si in mod cert, nu va fi 100% identic cu urmatorul, chiar daca abordeaza acelasi design. Este vorba despre manualitate, despre asezarea cu migala a pigmentilor, despre zeci si zeci de teste pana la gasirea “retetei” perfecte pentru redarea fiecarei culori in parte si pentru fixarea acesteia pe suport. O asemenea profesie nu poate fi niciodata urmata din ratiuni pur mercantile sau de prestigiu, ci din ratiuni pe care doar un suflet de artist le cunoaste.
Rosul pe care il percepem intr-o pictura semnata Monet sau galbenul din tablourile lui Klimt, nu sunt defel usor de redat pe email, deoarece fiecare pigment de culoare trebuie practic creat de la zero, atat din punct de vedere al dozajului, cat si al formulei. In momentul in care bijuteria pictata este introdusa in cuptor, la o temperatura de cateva sute de grade Celsius, nu se poate afla cum se transforma culoarea, decat in momentul in care piesa respectiva este scoasa. Rosul poate deveni stacojiu, galbenul poate vira in mustar, albastrul poate capata tenta de bleumarin, verdele poate avea accente de kaki etc. Pana in momentul in care culoarea de pe bijuterie corespunde cu cea de referinta, pot trece saptamani bune sau chiar luni. Iar aici vorbim despre o singura culoare, in contextul in care desenele artistice ale bijuteriilor FREYWILLE sunt complexe si contin multe nuante, fiecare dintre acestea trebuind sa urmeze acelasi proces de testare individuala, iar apoi de “armonizare”. Pentru ca lucrurile devin si mai complicate, in momentul in care intreaga compozitie cromatica este introdusa in cuptor, existand posibilitatea ca interactiunea dintre pigmenti sa altereze rezultatul dorit in final.
In total, aproximativ 80 de etape sunt implicate in realizarea unei bijuterii FREYWILLE, ceea ce inseamna in medie 2-3 zile de lucru, dupa ce formulele au fost stabilite si totul pus la punct. Asta inseamna un mestesug de lux, un mestesug care este stapanit de o mana de oameni si care nu poate fi reprodus sub nicio forma, indiferent cat de mult s-ar incerca acest lucru. Si mai este un aspect demn de mentionat: chiar daca mestesugul in sine este unul vechi, spiritul in care sunt create piesele FREYWILLE este unul tanar si cat se poate de actual. Iar acest lucru se datoreaza numeroaselor colaborari pe care compania le intretine cu diferiti artisti, dornici sa isi aduca aportul ca imbogatirea portofoliului cultural al brandului si mai presus de toate, sa faca clientela sa viseze, sa se reindragosteasca de operele care au scris istorie si sa le redescopere sub o forma actualizata.
Bijuteriile FREYWILLE sunt recunoscute dintr-o mie pentru ca nu seamana cu nimic din ceea ce ai admirat, probat sau purtat vreodata. FREYWILLE nu a fost si nu va fi niciodata sinonim cu un “alt brand de bijuterii”, o optiune printre zecile de mii existente pe piata, o adresa printre milioanele de adrese. Identitatea FREYWILLE este atat de puternica, incat involuntar te opresti pentru cateva secunde pentru a o contempla, asemenea unei prezente care odata ce paseste intr-o incapere atrage in mod inexplicabil toate privirile. Eleganta discreta se regaseste in ADN-ul brandului si tot ea reprezinta “cheia” acestui magnetism unic.
Initial FREYWILLE era doar despre bijuterii din email pictat, insa ulterior a fost conceputa si linia fine jewellery, care alatura emailul cu monturi de aur pur si diamante, precum si gama de ceasuri-bijuterie, butonii, stilourile si accesoriile din matase, multe dintre ele coordonate ca design cu bijuteriile si ideale pentru a fi purtate impreuna cu acestea.
Nu am gasit alt subtitlu potrivit pentru a explica intr-o maniera concisa felul in care s-a dezvoltat FREYWILLE si “strategia” urmata de brand pentru a-si mentine relevanta si a-si pastra dezirabilitatea intr-o lume profund tehnologizata si avida de noutate. In aceasta lume coexista insa atat digitalul, cat si traditionalul, atat tendintele futuriste, cat si cele care au drept fundament cunoasterea transmisa din generatie in generatie, atat rebeliunea si indrazneala, cat si statornicia. Intotdeauna au aparut curente in arta considerate neconventionale, asa cum intotdeauna au existat stiluri care au stiut cum sa traverseze cu gratie cu epocile. FREYWILLE a reusit sa navigheze cu succes pe apele schimbatoare ale ultimilor ani, tocmai pentru ca a inteles ca nu trebuie sa se dea peste cap de o mie de ori pentru a tine pasul cu tendintele momentului, si ca de fapt ceea ce ofera publicului este mult mai valoros ca orice alt concept: experiente de o calitate fara cusur, fara compromisuri, si fara filtre.
FREYWILLE este despre tangibilitate, despre culori, despre suprafete, despre acces intr-un univers dominat de un limbaj universal. Limbajul artei, al frumosului si al frumusetii regasite in cele mai mici detalii. Nu poti atinge un tablou intr-o galerie, insa poti atinge si purta in acelasi timp un fragment din creatia unui artist pe care ti-ai fi dorit sa il intalnesti personal la un vernisaj sau cine stie, intamplator, intr-una dintre celebrele cafenele frecventate odinioara de elita culturala.
Daca in primii ani, sursele de inspiratie pentru FREYWILLE erau in principal mitologia si marile epoci din istoria artei si a omenirii, incepand cu anii ‘90, brandul si-a indreptat atentia si inspre colectiile tribut, colectii care aduc un omagiu contributiei unor pictori celebri la scrierea unor capitole de referinta in zona artei.
Totul a inceput in 1992 cu o propunere de colaborare din partea Fundatiei Claude Monet, care si-a dorit realizarea unei colectii exclusive pentru a marca memoria artistului. FREYWILLE a acceptat provocarea, concretizata intr-o splendida linie de bijuterii in centrul careia s-a aflat motivul irisilor, regasiti in picturile lui Monet. Doi ani mai tarziu, compania lansa colectia “William Morris” pentru unul dintre muzeele de arta londoneze, si tot in aceeasi perioada avea sa fie lansata si colectia omagiala Gustav Klimt, precum si o noua colectie axata pe geometrie, intitulata “Modern Art”, care avea sa schime complet perceptia asupra specificului bijuteriilor din email pictat. Sub conducerea artistica a lui Simone Grünberger, au urmat multe alte colectii tribut (Hundertwasser, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Alphonse Mucha), care s-au dovedit a fi de un real succes in randul clientelei care continua sa fie imbogatite de la an la an cu noi nume. Acestea sunt stabilite insa cu mult in avans, dat fiind ca definitivarea unei colectii omagiu, din momentul obtinerii tuturor aprobarilor si a drepturilor de autor, dureaza aproximativ doi ani.
Cea mai recenta colectia din seria omagiala a fost lansata vara aceasta si este un tribut adus lui Claude Monet si curentului impresionist. Dincolo de referintele recognoscibile, “The Bridge” este o denumire cat se poate de sugestiva pentru insasi filosofia FREYWILLE: o punte de legatura intre trecut si prezent, un dialog intre arte, o certitudine a continuitatii. Pentru ca brandul este exponentul si promotorul excelentei ca forma de manifestare a luxului, fiind cel mai bun in arealul sau de activitate.
Claude Monet este artistul meu preferat dintotdeauna si din considerente pur subiective, colectia care ii este dedicata este si preferata mea dintre toate. “Gradinaritul a fost ceva ce am invatat in tinerete cand eram nefericit. Poate ca datorez florilor faptul ca am devenit pictor”, spunea Claude Monet, artistul care a cucerit o lume intreaga prin zecile de tablouri dedicate peisajelor gradinii sale din Giverny, un mic sat la aproximativ 80 de km de Paris, unde s-a mutat in 1883 si unde a amenajat celebrul lac cu nuferi reprezentat in lucrarile sale. Pentru ca iubea atat de mult arta si natura, Monet si-a dorit ca si gradina sa sa fie o adevarata opera de arta, numerosi gradinari fiind angajati atat pentru a aduce de peste hotare specii de flori rare, dar si pentru a le ingriji pe cele existente. De altfel, Monet avea o impresionanta biblioteca de carti horticole si dictionare de plante in franceza, engleza si germana, pe care le studia periodic si care ii serveau la planificarea atenta a fiecarui detaliu de amenajare a gradinilor.
Pandantiv Waterdrop – colectia Hommage a Claude Monet
Seria “Nympheas”, dedicata gradinilor sale, cuprinde aproximativ 250 de lucrari, iar in anii ’20, statul francez a construit special doua camere ovale in cadrul Musee de l’Orangerie pentru a gazdui permanent opt picturi murale ale lui Monet, in care este reprezentat lacul cu nuferi. Nu intamplator, FREYWILLE a denumit noul set de bijuterii din colectia omagiala Claude Monet, “Orangerie”, o reprezentare absolut cuceritoare a atmosferei orasului Giverny si a fascinantei sale vegetatii. De la bratari si cercei, pana la pandantive si inele din email cu insertii din pulbere de aur de 24k, decorate cu diamante stralucitoare, piesele din colectia omaginala Monet, semnate FREYWILLE, reprezinta cu adevarat o celebrare a artei si a sensibilitatii, care este imposibil sa nu rezoneze cu sufletele iubitoare de frumos.
Tinand cont de numarul limitat de piese al fiecarei colectii FREYWILLE si de faptul ca acestea sosesc in magazine intr-o prima etapa doar cu titlu de prezentare, urmand ca in functie de solicitari sa fie comandate piesele dorite direct la atelierul din Viena, s-ar putea crede ca odata epuizata cantitatea si asa limitata de bijuterii, acestea nu mai sunt disponibile pentru achizitie. De fapt, asa cum aveam sa aflu recent, exista posibilitatea comandarii de piese chiar si din colectiile mai vechi, lansate in urma cu unul, doi sau chiar cinci ani, timpul de asteptare fiind de aproximativ 2-3 saptamani.
Iar asta nu e tot! FREYWILLE se mandreste cu zeci de magazine deschise in intreaga lume, insa (surpriza!) campionul in ceea ce priveste vanzarile pe Europa este magazinul concept din Baneasa Shopping City.