Gala UAD Fashion Design si 25 de ani dedicati conceperii si perfectionarii unui sistem unic de lansare a noilor generatii de designeri romani

In Romania cu greu se poate vorbi despre sisteme realmente functionale, indiferent ca este vorba despre moda, educatie sau alte profesii dependente de organizare si structura. In schimb, ne putem mandri cu exceptii care lesne se constituie in modele de urmat. Desigur pentru cei care sunt manati de dorinta de a face lucruri, nu de ambitii desarte sau de orgolii. Universitatea de Arta si Design Cluj-Napoca constituie un exemplu elocvent in acest sens, Gala absolventilor Departamentului Moda-Design, organizata de un sfert de secol, ajungand nu doar sa faca cunoscute presei de specialitate si publicului noile generatii de designerii, ci sa reprezinte un veritabil sistem de lansare a tinerelor talente. Un sistem unic, construit dupa “reteta proprie”, valorificand inteligent toate resursele avute la dispozitie si mizand mai cu seama pe cea mai importanta dintre toate (care nu se dobandeste si nici imprumuta, ci care exista sau nu) – viziune.

Rochie: Alina Cernatescu

Credit foto: Tudor Florian Almasanu

 A FACE, NU A DEPLANGE

A trecut aproape un deceniu de cand fiecare final de iunie ma gaseste la Cluj, locul in care are an de an este organizata Gala UAD Fashion Design. Este singura gala a absolventilor de moda la care nu doar particip cu placere in calitate de partener media, ci si pe care o astept cu entuziasm si cu sufletul la gura. Nu de putine ori am afirmat ca ora exacta in moda se da la Cluj, Universitatea de Arta si Design fiind inainte de toate cea mai conectata la pulsul acestei industrii in permanenta schimbare si transformare. Nu este defel o parere subiectiva, ci o realitate lesne observabila cu ochiul liber. Atat colectiile de licenta, cat si cele de master, unele extrem de inspirate, altele doar corecte, emana intr-o proportie covarsitoare un uimitor simt a ceea ce se numeste “realism in moda”. Este un simt pe care multi dintre tinerii care sunt admisi la facultate nu il poseda, dar pe care profesorii stiu sa il cultive si sa il dezvolte. Iar aici nu este vreo mare filozofie sau secret de stat, ci doar dorinta de a fi pe peronul garii nu la fix, ci la fara un sfert, pentru a nu pierde trenul catre urmatoarea destinatie. De aceea UAD Cluj este la ani lumina distanta de tot ceea ce se intampla in centrele universitare din Romania si de aceea Departamentul Moda-Design reuseste sa fie atat de relevant pentru toti cei care isi doresc sa profeseze intr-unul dintre arealele fashion.

Credit foto: Francisc Photographer

Nu toti cei care au o diploma obtinuta la UAD Cluj sunt in prezent designeri si isi conduc propriile business-uri. Nici nu este aceasta misiunea unui centru universitar. Departamentul Moda-Design reprezinta un mediu prin excelenta creativ, in cadrul caruia fiecare tanar este indrumat si sustinut sa isi dezvolte aptitudinile artistice, acestea putand include styling-ul, consultanta de imagine si stil sau design-ul vestimentar. In majoritatea institutiilor de invatamant, ghidarea studentilor lipseste cu desavarsire, la fel si interesul vis-à-vis de finalitatea actului educational. La ce bun sa lasi tinerii sa creada timp de 3 ani ca vor excela negresit in domeniul ales, daca intr-un final cel mult 10% dintre ei vor ajunge sa isi implineasca visul? Moda nu este matematica, iar aici 1+1 nu fac 2 decat la schitele tehnice si la tipare. In rest, ceea ce primeaza este inclinatia fiecarui student, gradul in care datele native pot fi valorificate si directia in care este indrumat.

Credit foto: Madalina Gaceanu

Unul dintre cei mai talentanti stilisti romani, de care ma leaga in egala masura o amicitie si un respect profesional profund, este Amir Dobos, absolvent UAD Cluj si un real talent in zona de imagine. Inca din primul an de studii la UAD, Amir impreuna cu alti trei parteneri, a lansat proiectul DORK, un brand de haine care a functionat foarte bine o perioada, dar care ulterior (din ratiuni economice) a fost asezat in stand-by. Pentru Amir, acest lucru a insemnat un nou inceput, colaborarile in presa glossy pe parte de styling dovedindu-se mult mai provocatoare si aducandu-i mult mai multe satisfactii profesionale. Iar exemplul lui Amir nu este singular. In prezent in colectivul de creatie Jolidon se regasesc nu mai putin de sase absolventi ai UAD Cluj, in fruntea departamentului de design al ATU Body Couture se afla Catalin Valean, la TinaR o regasim pe Melania Tucureanu, la DADA pe Ioana Covalcic, Diana Flore se ocupa de propriul brand – CHIC UTILITY, iar lista poate continua cu nume binecunoscute – Andra Clitan, Agnes Keszeg, Ovidiu Pop, Alina Morar, Kinga Varga, Lucian Pop. Am facut aceasta paranteza, tocmai pentru a sublinia faptul ca una dintre misiunile vitale ale unei facultati de moda consta in a cultiva aptitudinile si inclinatiile deja existente in tinerii studenti, care alaturate cunostintelor de istoria artei, desen si design de produs, sa le ofere un starter-kit cat mai bun cu putinta. Restul, depinde in mod evident de cat munceste fiecare si de cat de organizat si determinat este.

25 DE ANI DE MODA DUPA RETETA PROPRIE

Pentru UAD Cluj editia cu numarul 25 a Galei Departamentului Moda-Design, marcheaza o reusita absoluta in ceea ce priveste “sistemul” de lansare a noilor generatii de designeri romani. Niciun alt centru de profil din tara nu se mai poate mandri in prezent cu oportunitatile pe care le ofera UAD Cluj, atat din punct de vedere al perfectionarii – internship-urile la cunoscute branduri romanesti sau internationale (Burberry, Louis Vuitton, Dries van Noten, Bruno Pieters, Erdem, AF Vandervorst, Ann Demeulemeester etc), cat si al expunerii – parteneriatele media cu cele mai importante reviste glossy din tara, premiile acordate de catre partenerii constanti al Galei UAD (care pot consta inclusiv in servicii de promovare sau de productie comerciala dupa terminarea studiilor) etc. Toate aceste facilitati nu au nicio legatura cu statul, ci strict cu eforturile constante depuse de catre echipa UAD Cluj de atragere a presei, a sponsorilor si a partenerilor in vederea sustinerii unor tineri creatori de frumos. Acolo unde multi altii au deplans lipsa sistemului, UAD Cluj si-a creeat propriul sistem de la zero. Si nu a asteptat vreo reteta sau vreo indicatie, ci pur si simplu a lucrat pentru a face ca lucrurile sa se intample. Iar ceea ce este cu adevarat extraordinar este faptul ca fiecare student este constient din primul an de importanta sa in acest maret angrenaj. Studentii din primii ani sunt voluntari in organizarea Galei pentru cei care isi finalizeaza studiile, iar daca nu va imaginati ce inseamna un mecanism de ceas elvetian, ei bine o vizita la Cluj va poate edifica asupra mersului lucrurilor.

Credit foto: Stefan Buga

Credit foto: Georgiana Feidi

In fiecare an, Gala UAD Fashion Design inseamna aproximativ o mie de invitati, peste 40 de invitati din presa de specialitate si din industrie, in jur de 25 de colectii de Licenta si Masterat, 5 saloane de hairstyle, 50 de voluntari, peste 70 de modele, podium de peste 70 de metri, 10 make-up artisti de la MAC Cosmetics, echipe de PR, logistica si sitting, expozitii si conferinte, decernari de premii si multe alte lucruri marunte, putin vizibile, dar care contribuie la desfasurarea impecabila a lucrurilor.

Alaturi de Prof. univ. dr. Elena Basso Stanescu, initiatorul si sufletul Galei UAD Fashion Design, Conf. univ. dr. Lucian Broscatean este geniul creativ si organizatoric care isi da in fiecare an un nou examen prin care se auto-depaseste. Lucian este fara indoiala cel mai bun exemplu de talent, perseverenta, munca asidua si performanta la cel mai inalt nivel cu putinta. Iar pentru ca tot aminteam de schimbarile de directie in moda, Lucian este un foarte bun reper si in acest sens, trecand practic prin toate etapele si ipostazele profesionale: absolvent UAD Cluj si ulterior conferentiar universitar doctor, autor al brandului care ii poarta numele, director de creatie pentru un alt brand cu rezonanta – Irina Schrotter, designer de costume de teatru (va urma o poveste ampla pe acest subiect), director artistic al Galei UAD Fashion Design si incepand de anul viitor, si producator al evenimentului.

Credit foto: Tudor Florian Almasanu

Editia aniversala a Galei UAD Fashion Design a prilejuit si o expozitie a absolventilor cu totul speciala, curatoriata de Lucian Broscatean, despre care voi povesti insa pe larg intr-un articol viitor. Si desigur, voi detalia si cateva dintre colectiile care mi-au atras atentia si ai caror autori merita urmariti. Ei sunt cei care te pot imbraca sezonul urmator, chiar daca nu sub propriul label, ci sub un nume deja validat. Si tot ei sunt cei care pot schimba modul in care arata atat tinutele de red carpet, cat mai ales cele de streetwear. To be continued…

⇒ Te invit sa citesti si:

Gala UAD 2019: Daniel Gavrila si farmecul unei povesti fashion cu iz baroc

Gala UAD 2019: Lux Lumen sau omagiul lui Tudor Halatiu pentru esenta renascuta a frumusetii

Expozitia aniversara GALA UAD Fashion Design 25 de ani si povestea unui palat baroc transformat in muzeu

Gala UAD Fashion Design si 25 de ani dedicati conceperii si perfectionarii unui sistem unic de lansare a noilor generatii de designeri romani

Aquapure: secretele celui mai complex tratament facial al momentului

Gala UAD Fashion Design si 25 de ani dedicati conceperii si perfectionarii unui sistem unic de lansare a noilor generatii de designeri romani

Gala UAD 2019: Daniel Gavrila si farmecul unei povesti fashion cu iz baroc

Articole recente

There are 3 comments

Impartaseste-mi opinia ta