Exista anumite etape din viata in care nu ne mai dorim siguranta, ci indrazneala, in care nu ne mai multumeste doar o asociere corecta, ci una complet neasteptata si inedita, in care predictibilitatea nu are nici cea mai mica legatura cu alegerile noastre, insa nici nu ne indeparteaza de rafinamentul si bunul-gust indelung exersat. Suntem tot noi, insa avem nevoie sa ne exprimam diferit, si poate chiar sa ne alcatuim un limbaj stilistic care sa oglindeasca cu precadere universul interior. Un univers care nu este uni, ci incredibil de nuantat, si in care nu domnesc bejurile si griurile, ci mai degraba culorile vibrante, asociate emotiilor puternice si trairilor de zi cu zi. Cui ii e frica de mixul de imprimeuri? Dar de mixul de bijuterii artistice? Pot fi ele oare integrate cu succes in aceeasi tinuta? Care este secretul punerii reciproce in valoare? Si nu in ultimul rand, cum le putem gasi un numitor comun, chiar daca aparent nu exista vreunul? Secretul reusitei in astfel de explorari personale rezida in cunoasterea catorva principii esentiale, menite sa faciliteze asocierile si sa le confere o nota de firesc, nicidecum de stradanie.
Inspiratia poate veni din cele mai neasteptate zone, si in mod paradoxal elementul de atractie il constituie tocmai arealele pe care le evitam in mod repetat. Atunci cand vine vorba de stilul personal, absolutismele sunt primele asupra carora incepe sa planeze indoiala, deoarece odata cu maturizarea esteticii, intervine si un soi de detasare de la toate codurile-core. Iar daca la capitolul vestimentar mutatiile nu se produc peste noapte, odata deschisa caseta cu bijuterii, vine si pofta de explorare creativa. Pentru ca avem sansa de a face primii pasi intr-o directie noua, insa la scara (mai) mica. Asadar, ne-am putea gandi la seturile de bijuterii, ca la total-look-uri. Nu ne pun mari probleme, nu ne ridica nici cel mai mic semn de intrebare, nu vin acompaniate de un potential de „eroare”… pana cand decidem sa facem permutari, sa schimbam ordinea, sa adaugam rand pe rand cate o tusa vibranta de culoare.
Si in ceea ce privestea armonizarea bijuteriilor, ca si in garderoba, secretul consta in echilibrul cromatic, in stapanirea cat mai buna a alaturarilor de nuante, si mai mult decat atat, intr-un anumit fler sau o intuitie care se cultiva in timp, pe masura ce iti dai voie sa experimentezi, iar teama de a gresi devine doar o amintire. Altfel spus, iti formezi „ochiul”, iti rasfeti spiritul, pentru ca universul culorilor este pur si simplu terapeutic, si iti inviti intelectul intr-un voiaj transformator. La capatul lui, vei percepe complet diferit paleta de culori, iar fiecare nuanta, iti va deveni fara sa iti dai seama, o confidenta.
Inainte de a explica concret care sunt principiile si strategia asocierilor creative inspirate si armonioase, vin cu inca cu un „stimulent” pentru imaginatie: daca in vestimentatie regula celor trei culori reprezinta plasa de siguranta pentru incepatori (nu intamplator, am si ales o schema clasica in fotografii – alb, negru si rosu), in ceea ce priveste bijuteriile, aceasta exista doar pentru a fi incalcata. Iar jonglarea cu game cromatice si tonalitati diferite, se dovedeste un exercitiu eliberator.
Punctul de pornire: o culoare care te inspira, care te fascineaza, care iti aduce zambetul pe chip si pe care o regasesti intr-o proportie dominanta in design-ul bijuteriilor. Apoi, ca intr-o sesiune de networking, incerci sa observi cu ce alte culori dialogheaza in mod firesc, si cu care se afla in completa opozitie. Intuitiv, fara sa stai prea mult pe ganduri. In felul acesta, iti creezi un prim filtru, o grila alcatuita strict pe baza unei autoanalize si pe criterii pur subiective. Pentru ca in acest punct este vorba doar despre emotiile si trairile tale, nicidecum despre ce este corect, general acceptat ca incadrandu-se in repere estetice, sau in tendinte.
Ulterior, intervin si considerentele teoretice (care nu sunt nici dificil de aprofundat si nici limitative) care te ajuta sa plasezi corect culoarea „de suflet” in zona ei ….
Aparent cele doua motive nu au catusi de putin legatura, insa nu intamplator, consultantii Freywille recomanda asocierea bijuteriilor din colectia Sphinx cu aproape toate celelalte. Criteriul principal este desigur cromatica, piesele cu motivul Sphinx-ului urmand o linie usor minimalista, axata pe o singura nuanta care domina suprafetele, si care poate fi lesne cautata in motivele artistice din alte colectii. Ma refer la nuanta, si nu la culoarea pura, pentru ca in functie de ajustarea contrastului, in speta lumina-umbra, poti avea un ton similar care sa se armonizeze de minune, fie ceva exagerat (foarte deschis vs. foarte inchis).
Spre deosebire de pictura, in zona modei paleta este totusi destul de limitata, iar combinatiile posibile pornesc de la raportul cald-rece si inchis-deschis. Concret, inainte de a realiza propriu-zis un styling de accesorii, iti recomand sa te joci cu acuarelele, pentru ca astfel vei reusi sa remarci mai bine diferentele si nu te pierzi in variante care iti pot pune probleme. Concret, cum procedezi daca nu ai mai tinut in mana o pensula de cand erai in clasele primare? In primul rand, te gandesti ca operezi in acelasi mod in care iti realizezi machiajul zilnic. Pensulele de machiaj si cele de pictura sunt foarte similare, astfel incat bifezi din start elementul de familiaritate. Chiar si principiile de asociere cromatica sunt aceleasi. Cu ce incepi? Bineinteles, cu o baza neutra.
Ti-ai pus vreodata problema de ce te simti mai confortabil atunci cand porti culori neutre, decat atunci cand integrezi in tinuta o culoare puternica sau un imprimeu? Paleta de neutre este in aparenta mai permisiva, si iti da voie sa treci neobservata, sa te ascunzi de priviri nedorite si sa nu generezi niciun fel de reactie imediata. De aceea intreaga gama de alb, bej, gri, si negru, alcatuieste baza garderobei. In schimb, atunci cand alegi una sau mai multe culori puternice, iti si asumi un rol principal in poveste. Fiecare nuanta vibranta este un statement, o declaratie, o „constructie” in sine.
Una dintre cele mai frumoase, si totodata sofisticate asocieri cromatice, indiferent de sezon este turquoise – roz somon/bej rose/corail, cu toate variatiunile ce pot deriva din adaugarea de alb sau negru si din subtonurile reci sau calde. Poate fi un turquoise deschis care sa predomine, cu mentiunea ca respectivul sa bata in albastru, si nu in verde, iar corail-ul sa se insinueze in asocierea de nuante in mod gradual si intr-o tenta preponderent calda, pentru a face intreaga alaturare sa para vibranta si armonioasa. Practic, sa nu deranjeze vizual, indiferent de complexitatea desenelor si a graficii in care se regasesc nuantele alese drept „vedete”.
Ca si in cazul vestimentatiei, si in cel al bijuteriilor vorbim despre interactiune simultana, acest lucru insemnand ca tot ceea ce este dispus pe un moodboard si translatat apoi in tinuta, trebuie sa aiba un liant comun, un fir conductor al discursului, o coerenta. Bijuteriile artistice nu sunt menite doar sa fie alaturate pe criterii de corespondenta tematica, ci sa fie descoperite prin prisma experimentarii, atlfel spus a scoaterii si a repunerii in context.
Podul care iti permite sa treci de la gradina lui Monet, la universul plin de semnificatii a Sphinx-ului este presarat cu multa culoare, insa nu pigmenti puri, ci nuante complementare. Privind cu atentie, poti remarca alternante in ceea ce priveste luminozitatea – unele culori sunt deschise foarte mult si transformate in bleu ciel, de exemplu, pe cand altele sunt inchise la maxim (oranjul care devine aproape brun) sau virate in zona de roz-magenta-indigo, culori complementare cu nuanta pielii. De aici si potrivirea cu aproape toate pigmentatiile. Majoritatea persoanelor, atunci cand aleg o alta culoare decat una din gama neutra, opteaza pentru albastru sau roz-mov.
Albastrul este o optiune „safe” pentru ca esti obisnuita cu aceasta culoare care te insoteste oriunde ai merge, iar pentru ca este si una dintre culorile primare care actioneaza la nivel mental, inspira claritate si logica. Altfel spus, nu pune probleme, nu complica lucrurile, de unde rezulta si alegerea aproape instinctiva. Turquoise-ul mentionat anterior este revitalizant si revigorant, insufla energie, creativitate si relaxare, acesta fiind si motivul pentru care asocierea sa cu verde, magenta sau roz, nu deranjeaza vizual, si nu starneste reactii de respingere, ba din contra.
Daca pana acum nu ai indraznit sa porti niciun strop de culoare, bineinteles ca nu te poti imbraca de maine in imprimeuri, ci nici nu iti vine firesc sa alegi bijuterii artistice cu tematici diferite si sa le integrezi in aceeasi tinuta. Insa ceea ce imi doresc sa retii este ca a deveni prietena cu motivele si culorile, inseamna a dezvolta si a cultiva in mod creativ ceea ce deja stapanesti atat de bine (zona de neutre, pentru ca ele reprezinta punctul de plecare), nicidecum a te aventura pe un de teren complet necunoscut. Merita sa incerci! Nu ai absolut nimic de pierdut, ci doar de castigat!
In imagini port piese Freywille: bratari Ballerina din colectiile Hommage à Claude Monet si Magic Sphinx, inelul Ultra si Pebble din colectia Hommage à Claude Monet, cerceii Mini-Creoles din colectia Magic Sphinx, esarfa din matase din colectia Hommage à Claude Monet.