Exclusiv: confesiunule lui Peter Savic, hairstylist-ul Hollywood-ului

“Succesul este in egala masura o chestiune de sansa si de talent valorificat in mod inteligent”. Daca nu as fi avut ocazia sa petrec cateva ore in compania reputatului hairstylist Peter Savic si sa ii analizez cu atentie discursul, as fi crezut probabil ca enuntul cu pricina descrie doar o poveste cu iz motivational. Cu energia sa molipsitoare si cu o franchete rar intalnita la un profesionist de talie mondiala, Peter Savic a fost una dintre revelatiile mele din acest debut de sezon. Cum a ajuns un baiat charismatic, nascut in Yugoslavia, crescut in Viena si nevorbitor de engleza sa cucereasca America? Frumusetea i-a facilitat calea comunicarii, iar firescul i-a pavat drumul spre culmi ale succesului la care multi doar viseaza.

adinanecula_petersavic_cover

Peter Savic se numara printre acei oameni rari si speciali care emana autenticitate si caldura prin toti porii. “Nu e mare filosofie”, imi spune Peter, cu un zambet larg. “It’s just hair! Tot ce fac am facut tocmai fiind iubesc sa il ating, sa il simt, sa il fac sa prinda, de fiecare data, o noua viata.” Iar daca priviti cu atentie editorialele publicate in ultimele decenii in reviste precum Vogue, Elle, Allure sau Harper’s Bazaar, va veti da seama ca la mijloc nu este doar tehnica de lucru, ci un simt artistic innascut.

Povestea lui Peter este chintesenta visului american si triumful determinarii si al ambitiei asupra orice altceva. Inca din perioada studiilor la Vienna Hair Academy, derulate in paralel cu alte joburi in saloanele de beauty, Peter si-a dorit sa devina o voce si sa transforme fiecare femeie in starul propriului catwalk urban. In anul 1983, cand la invitatia unei prietene, a decis sa paraseasca Viena in favoarea efervescentului Los Angeles, Peter nu vorbea absolut deloc engleza. In schimb avea o agenda uriasa de contacte si de cliente pregatite sa nu doar sa il recomande, ci sa il si urmeze… pana la capatul lumii. Ceea ce s-a si intamplat, la scurt timp dupa stabilirea in Los Angeles, Peter primind vizita de la mii de kilometri distanta, a catorva doamne “dependente” de mainile sale magice.

Un nou capitol avea sa inceapa pentru Peter odata stabilit contactul cu agenti de top si cu fotografi celebri precum Steven Klein, Peter Lindberg, Terry Richardson, Herb Ritts sau Matthias Vriens. Insa cariera sa a luat o turnura incredibila in momentul in care a inceput sa lucreze cu Madonna, realizand toate schimbarile de look ale acesteia din perioada anilor ’80 si pana in 1996 (videoclipuri precum “Vogue”, “Rain”, “Cherish”, “Frozen” sau “Express Yourself”). Nu a fost doar o afinitate aparte, ci o dovada de perseverenta si de incredere in propria viziune. O viziune europeana asupra frumusetii, complet diferita de cea promovata de starurile americane, mult mai rafinata, cizelata si apropiata de naturalete si firesc. Ganditi-va doar la coafurile ultra-voluminoase, la parul tapat in exces, la cantitatea uluitoare de fixativ pulverizata intr-o singura sesiune de hairstyle vs. look-ul lejer, aparent nestudiat si cuceritor prin senzualitatea emanata. Ceea ce Peter a adus nou, la nivel de estetica, in showbiz-ul american a mizat pe amprenta individualitatii, pe recognoscibilitate si pe ceea ce in mod generic poarta denumirea de “marca personala”.

coafuri-peter-savic

Ati fi surprinse sa aflati ca un look “to remember” incepe nu cu zeci de produse profesionale, ci cu o tunsoare perfecta. “Este la fel ca atunci cand construiesti o casa”, imi spune Peter. “Daca nu ai un fundament solid, la primul cutremur, totul se naruie. Iar in cazul hairstyle-ului, poate fi o chestiune de cateva secunde: te-a prins o ploaie torentiala sau un vant mai puternic si iti poti lua adio de la look-ul picture perfect. Ai observat cate femei sunt tunse anapoda? De la tunsoare pleaca totul. Daca ai forma creeata, apoi hairstyle-ul este doar o joaca. Poti iesi din casa doar cu un simplu brushing si vei arata de milioane. Nu esti conditionata de o programare la salon sau de produse de styling. Si mai gandeste-te la ceva: timpul pe care il castigi”.

La inceputul interviului, Peter Savic m-a “avertizat” ca voi avea multe de invatat de la el. Iar dupa demitizarea unor aspecte referitoare la ingrijrea parului si la produsele profesionale, pe langa lucrurile noi aflate, am obtinut si confirmarea catorva teorii care nu imi dadeau pace. Va invit sa parcurgeti un interviu “raw” lipsit de orice urma de marketing sau de “politeturi” gratuite:

Adina Necula: Au trecut mai bine de 40 de ani de cand ti-ai inceput cariera in universul frumusetii. Cum percepi evolutia hairstyling-ului si ce transformari notabile au avut loc in ultimele decenii?

Peter Savic: Aveam 17 ani cand am inceput sa colaborez cu fashion designeri si sa concep look-uri de podium. Reusisem sa castig increderea sefului salonului din Viena la care lucram, astfel incat ori de cate ori se organizau fashion show-uri eram primul pe lista celor desemnati sa faca parte din echipa de hair&make-up. A trecut mult timp de atunci iar aceste amanunte pot parea lipsite de relevanta, insa retine un lucru: intotdeauna contextul este cel care genereaza schimbarea. In perioada adolescentei mele nu existau atatea produse de hairstyle sau stylere avansate, asadar am invatat totul “the old fashioned way”, experimentand, refacand de nenumarate ori si petrecand ore intregi in salon pana la identificarea formulei castigatoare. La vremea respectiva, talentul era cel care recomanda un profesionist si crede-ma ca toti cei care fac parte din generatia mea cunosc meserie in adevaratul sens al cuvantului si au o indemanare care lipseste din pacate multor tineri care isi doresc sa dezvolte in prezent o cariera. Indemanarea si exercitiul au fost inlocuite din pacate de smart device-uri, insa acestea nu transforma pe nimeni intr-un hairstylist de exceptie, putand fi manuite si de un copil de cinci ani.

peter savic sophia loren

La nivel de imagine si de estetica, lucrurile au urmat un parcurs firesc, excesele fiind negresit contrabalansate de look-uri clean cu tenta minimalista, pentru ca apoi sa se reia diferite teme menite sa alunge plictisul si sa previna redundantele. Singurele transformari notabile din ultimele decenii sunt cele tehnologice, iar aici ma refer la formulele si la texturile surprinzatoare ale produselor. Insa si aici este mult de discutat, in cele mai multe cazuri marketing-ul surclasand performantele reale ale produselor.

Nu exista tendinte! Daca nu stapanesti asa cum ar trebui secretele profesiei, invoci tendintele care nu sunt altceva decat marketing pur.

Adina Necula: Ai anticipat cumva urmatoarea mea intrebare: cata relevanta au tendintele si cat credit le acorzi?

Peter Savic: Nu exista tendinte! Daca nu stapanesti asa cum ar trebui secretele profesiei, invoci tendintele care nu sunt altceva decat marketing pur. Cate femei se gandesc la tendinte atunci cand isi aranjeaza parul dimineata sub presiunea timpului si a task-urilor ce le asteapta? Cator femei le sta realmente bine cu o culoare de par “in voga” sau cu un tip de styling recomandat in paginile revistelor glossy? Ca sa ai un look actual si fresh, trebuie inainte de toate sa te diferentiezi de marea masa a oamenilor. Iar aici nu ma refer la extravagante sau la doze de soc, ci pur si simplu la a gasi o linie care sa te defineasca, care sa te puna cel mai bine in valoare, care sa iti apartina in totalitate.

O femeie nu este umeras mobil. O femeie se poarta si se prezinta pe ea insasi si cucereste prin individualitate. Degeaba vin eu sa spun ca sezonul acesta niciun haircut nu este complet fara breton, daca fizionomia clientei nu este avantajata de purtarea bretonului sau daca aceasta nu reuseste sa ii mentina forma dupa ce pleaca din salon.

peter-savic-christina-aguilera

Tendintele pot servi cel mult ca surse de inspiratie, nicidecum nu trebuiesc urmate ad literam. Din punctul meu de vedere, tendintele sustin doar diferite strategii de vanzari. De aceea sunt si date uitarii atat de repede. Mai mult decat atat, constituie un stres inutil.

Stii cand nu vor mai exista “bad hair days”? Atunci cand toate femeile vor avea o tunsoare perfecta si adaptata tipului lor de par.

Adina Necula: Ce trucuri de styling recomanzi atunci cand parul pur si simplu nu vrea sa aseze in forma dorita? Ce putem face pentru a preintampina “a bad hair day”?

Peter Savic: Stii cand nu vor mai exista “bad hair days”? Atunci cand toate femeile vor avea o tunsoare perfecta si adaptata tipului lor de par. Cu riscul de a ma repeta, cut-ul impecabil face toata diferenta atunci cand vine vorba de look. Daca mirajul dispare dupa ce parul a fost spalat acasa, inseamna ca vizita la salon a fost inutila. Aranjat de catre un hairstylist, parul are inevitabil o tinuta de red carpet. Insa ce se intampla atunci cand clienta incearca sa se coafeze singura? Evident rezultatul nu va mai fi acelasi. Nu e nicio filosofie la mijloc! E doar tehnica, dublata de talent si de viziune. Daca vrei, e diferenta dintre o reproducerea unei picturi celebre si o lucrare de data recenta, care chiar daca nu beneficiaza de recunoasterea comunitatii, cucereste prin originalitate. Asta este definitia stilului personal, pe care multe femei, din pacate nu reusesc sa o inteleaga. Simplitatea este de cele mai multe ori cea mai buna strategie.

Adina Necula: De-a lungul anilor ai lucrat cu nenumarate produse de hairstyle. Cate dintre acestea au reusit sa te impresioneze si sa ocupe un loc permanent in arsenalul tau de beauty?

Peter Savic: Niciunul! Si iti voi spune imediat si de ce. Nu conteaza ce produs folosesti, atata timp cat stii cum sa il valorifici. Poti utiliza absolut orice exista pe piata, de la un brand mass market sau de la un unul profesional, iar rezultatul sa fie spectaculos. De asemenea, iti poti creea foarte usor propriile geluri de stilizare sau de fixare a coafurii, adaugand intr-o formula de baza putin zahar sau silicon.

Important este ca fiecare femeie sa identifice nevoile particulare ale parului. Daca acesta este prea uscat intr-o zi, poate apela la o masca hidratanta pe care sa o lase sa actioneze cateva zeci de minute. Daca parul este lipsit de volum si tern, un balsam lejer aplicat doar pe lungimi va face minuni. Pe piata exista milioane de sampoane, toate la fel. Nu exista nicio diferenta intre ele, cu exceptia marcii. Notorietatea brandului poate determina clientele sa prefere un anumit produs, insa orice sampon face exact acelasi lucru: curata parul de impuritati.

Odata ce parul a ajuns intr-un grad avansat de deteriorare, niciun sampon de pe lumea asta nu ii poate reda conditia initiala.

Adina Necula: Dar sampoanele-tratament care pretind ca refac structura fibrei capilare si o fortifica?

Peter Savic: Marketing, marketing si iar marketing! Odata ce parul a ajuns intr-un grad avansat de deteriorare, niciun sampon de pe lumea asta nu ii poate reda conditia initiala. Efectul pe care femeile il vad in oglinda este doar unul de suprafata. Fibra capilara distrusa nu poate fi reparata. In schimb, aspectul acesteia poate fi imbunatatit. Este vorba despre o cosmetizare temporara, nicidecum despre o solutie care sa aiba in vedere cauza.

An_Le_Naomi_Cover_11

Majoritatea sampoanelor, a balsamurilor sau a serumurilor, contin agenti de hidratare si siliconi, care practic “imbraca” firul de par intr-o pelicula fina, responsabila cu aspectul stralucitor si cu acea corpolenta resimtita dupa stilizare. Efectul miraculos se mentine pana la urmatoarea samponare. Este ca si cum ai acoperi imperfectiunile parului cu un machiaj, creand o iluzie optica. Nu poti readuce la viata un par care si-a pierdut deja toate proprietatile.

Iti voi spune un secret! Cea mai simpla si eficienta modalitate prin care poti mentine sanatatea fibrei capilare este sa cumperi un balsam (orice tip de balsam, chiar si cel mai ieftin, nu conteaza) in care sa integrezi cateva picaturi de ulei de cocos si sa il lasi sa actioneze peste noapte. Functioneaza de fiecare data si vei vedea ca parul nu devine doar mai matasos, ci si mai ascultator, mai usor de aranjat si mai maleabil. Iar daca vrei ca parul sa fie mai stralucitor si sa aiba mai mult volum, continutul unei sticle de bere aplicat pe lungimi (dupa samponare) face minuni. Sau poti incerca si cu putin balsam (nu foarte uleios) aplicat pe un prosop si tapotat usor pe parul uscat (in cazul in care firul de par este poros si are nevoie de texturizare).

O nuanta de blond adaptata pigmentatiei pielii echivaleaza cu un lifting facial.

Adina Necula: Ce parere ai despre solutiile rapide de haircare? Sampoanele uscate, spre exemplu.

Peter Savic: Sampoanele uscate isi pot dovedi utilitatea in anumite situatii, insa nu recomand sa fie utilizate in mod frecvent, deoarece usuca foarte tare scalpul, iar in anumite situatii pot favoriza chiar descuamarea acestuia.

projects-54dcef1626e9854dcef16e51a6-980.0.0

Daca se intampla sa pleci intr-o calatorie de 2-3 zile si nu vrei sa iti incarci bagajul cu intreg arsenalul de produse, samponul uscat este ideal pentru o improspatare rapida. Eu il folosesc uneori la shooting-uri pentru volumizarea si texturizarea parului. Insa cea mai buna si sigura varianta ramane samponarea clasica. Ori de cate ori este necesar!

Adina Necula: Pentru ca tot am adus in discutie problema scalpului, care este cea mai eficienta modalitate prin care poti trata iritatiile sau micile inflamatii?

Peter Savic: Cumperi de la farmacie o sticluta cu ulei de cocos sau de masline, aplici cateva picaturi pe scalp, umezesti parul si masezi usor cu un balsam, clatesti bine si samponezi, iar la final aplici din nou balsam si il lasi sa actioneze cateva minute. Este o formula care reechilireaza scalpul si care garanteaza rezultate indiferent de tipul de par.

Adina Necula: Unii hairstylisti sunt de parere ca nuantele deschise de par contribuie la conturarea unui look mai tanar. Mit sau realitate?

Peter Savic: In Los Angeles si pe teritoriul Americii Latine, majoritatea femeilor sunt blonde. In schimb in Germania si Austria am vazut extrem de multe roscate. Nu as spune neaparat ca blondul intinereste, insa cu certitudine lumineaza chipul si ii ofera mai multa caldura. O nuanta de blond adaptata pigmentatiei pielii echivaleaza cu un lifting facial. Si asta pentru ca dupa 35-40 de ani, femeile au nevoie de o “indulcire” a trasaturilor, de o reconturare a chipului, iar acest lucru se poate realiza foarte usor controland luminozitatea si reflexiile parului.

projects-opusbeauty_hair_petersavic_457dc32d18594957dc337cca214-980.0.0

Adina Necula: Ce parere ai despre stylerele de ultima generatie?

Peter Savic: Sunt exact la fel ca cele din urma cu cateva decenii. Imi vei spune probabil ca au placi ceramice care protejeaza parul si ioni care il fac sa para mai stralucitor. Nimic mai lipsit de sens! Caldura este tot caldura. Nu conteaza de unde provine, efectele asupra firului de par sunt aceleasi. Stylerele despre care vorbesti nu au capacitatea sa recunoasca tipul de pe suprafata asupra careia actioneaza. Placile ceramice nu fac nicio diferenta, iar cuplate cu produse de protectie termica deterioreaza si mai mult parul: siliconi si substante chimice introduse in fibra capilara la temperaturi ridicate. That’s about it!

Vizita lui Peter Savic in Romania este prilejuita de vernisajul expozitiei “Raw Intimacy”, ce va avea loc joi 23 martie 2017, incepand cu ora 19:30 la Uzina Electrica Filaret. O premiera absoluta in lumea artei contemporane, expozitia “Raw Intimacy” este alcatuita din 29 de tablouri realizate de Connor Tingley (considerat unul dintre cei mai talentati artisti americani ai generatiei sale) in colaborare cu Peter Savic. Evenimentul este organizat de YOLO Media, primul grup media Millennial din Estul Europei, iar curatorul expoziției este Adrian Buga (ARGO ART), colaborator al Casei Regale a României.

RAW INTIMACY INVITATION

Exclusiv: confesiunule lui Peter Savic, hairstylist-ul Hollywood-ului

Te invit la o seara speciala: castiga o invitatie la Urban Care MasterClass

Exclusiv: confesiunule lui Peter Savic, hairstylist-ul Hollywood-ului

S.O.S Acnee: Ce este acneea?

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta