Cand lumea iti spune sa te conformezi, indrazneste sa fii la antipodul oricaror norme si sa te prezinti exact asa cum esti, sa iti etalezi cu gratie stilul, sa iti exprimi personalitatea, si sa te dezvalui plenar, fara teama de a fi criticata sau de a naste controverse. Daca arta ar avea glas, iar Gustav Klimt ar fi un calator in timp, pe care l-ai cunoaste intamplator intr-o cafenea cu aer boem, cu siguranta ai fi atrasa de misterul coplesitor. Un tip de mister pe care societatea a stiut cum sa il dilueze in incercarea de conturare a falsului sentiment de apartenenta si de acceptare, insa care a continuat sa supravietuiasca, stiind ca vor sosi vremurile in care va fi repus in drepturi. Dincolo de valoarea ei extraordinara, opera artistului vienez poarta cu sine un mesaj foarte puternic si extrem de actual, in centrul caruia se afla conceptul de identitate. Acum, mai mult ca oricand, in epoca individualitatii care incepe sa se contureze progresiv si in care poti ientifica cu usurinta cel putin un context perfect menit sa sustina afirmarea sinelui si devenirea autentica, bijuteriile artistice FREYWILLE ce omagiaza intregul univers al lui Gustav Klimt, devin la nivel simbolic talismane aducatoare de noi perspective, de inspiratie si de incredere intr-un viitor in care fiecare prezenta lasa o amprenta de neuitat.
Ti s-a intamplat sa probezi o bratara, un inel, un colier sau o pereche de cercei, iar in clipa imediat urmatoare sa ti se schimbe complet starea de spirit? Aceasta este magia bijuteriilor artistice FREYWILLE, piese care dincolo de frumusetea si de design-ul distinctiv, ating purtatorul prin povestea pe care o transmit si care fascineaza si emotioneaza in egala masura. Uneori viata iti lanseaza provocari atunci cand te astepti mai putin, si in cele mai conventionale locuri. Un paradox? Poate, insa unul bine gandit si atent orchestrat, menit sa iti starneasca curiozitatea si sa te determine sa iti doresti sa afli mai mult, sa descoperi povestea, si nu in ultimul rand sa o faci a ta, sa o interpretezi in maniera proprie, sa ii oferi un suflu nou.
Cand ai in fata ochilor bijuteriile FREYWILLE din colectia omagiala Gustav Klimt, nu te poti gandi doar la celebrele picturi care le-au inspirat, ci la ceea ce iti inspira tie, la cum te fac sa te simti si renonanta cu sufletul tau. Dintre toti marii artisti, Gustav Klimt este cel care imi insufla cel mai puternic sentiment de “frumoasa nebunie”. Un imbold a de simti mai mult si de a rationaliza mai putin, de a imbratisa necunoscutul fara niciun plan sau asteptari, si de a deveni o muza, un ideal, o individualitate bine conturata. Arta mereu a avut nevoie de abordari noi, de perspective diferite, de uimire nu doar de admiratie, de ruperi de ritm, iar avantgardisti precum Klimt au dat tonul in momente-cheie, reusind sa creeze formule inedite de exprimare si sa anticipeze totodata dorintele umane aflate in stare latenta. Gustav Klimt nu a urmat o traiectorie precisa, ci si-a construit singur drumul, integrand in operele sale elemente specifice unor stiluri aparent fara legatura intre ele, insa care in viziunea sa capata atat o armonie perfecta, cat si profunzime.
Un fin surprinzator al detaliilor si un excelent portretist, Klimt a realizat peste o mie de schite ale unei opere in care a surprins audienta aflata in sala de spectacole a Burgtheater, din simplul motiv ca toti cei prezenti si-au dorit sa apara pe panza si sa le fie surprinse trasaturile cat mai fidel cu putinta, pentru a fi recunoscuti. Si asta se intampla intr-o epoca in care afisarea publica era o lama cu doua taisuri. Pe de o parte, era de bonton sa iti faci simtita prezenta, insa pe de alta parte, trebuia sa ai mare grija in ce mod faci acest lucru pentru a nu parea de prost gust. Klimt a dat curs tuturor solicitarilor si rugamintilor, fara exceptie, pentru ca stia ca in imaginea de ansamblu, fiecare chip conteaza.
Fiecare privire, fiecare zambet, fiecare expresie a fetei, fiecare postura si gest, confera viata si dinamism, unei clipe suspendate in timp si redate pe panza, a carei magie consta in aceea ca invita la contemplare si la analiza atenta. Cu siguranta nu este una dintre operele reprezentative pentru Klimt, insa este o expresie a crezurilor si valorilor fundamentale ale artistului. Din punctul meu de vedere acesta este firul rosu pe care sta asezat pandantul negru cu auriu FREYWILLE, accentul vibrant plasat pe lobul urechii care face ca si cei mai discreti cercei sa se faca remarcati, si farmecul ascuns sub cadranul unui ceas care indica faptul ca niciodata nu este prea tarziu pentru a deveni persoana la care visezi.
De-a lungul anilor, compozitiile lui Klimt au devenit mai abstracte si mai orientate inspre arta decorativa, in special in ceea ce priveste folosirea aurului in picturile sale. Tatal artistului era orfevru si gravor, iar practica sa i-a servit drept fundament pentru studiile pe care le-a urmat. Pasiunea sa pentru aur a fost cultivata si in timpul calatoriilor la Venetia si Ravenna, acolo unde a fost impresionat de superbele mozaicuri si de structurile compozitionale ale portretelor bizantine. De la traditia academica la dezvoltarea unui stil eminamente individual si foarte personal, nu a fost decat un pas.
Misterul invaluit in mantie aurita planeaza asupra fiecare lucrari ce ii poarta semnatura. Istoricii consemneaza ca petrecerea zilnic peste 9-10 ore in atelier, si cu toate acestea nimeni nu l-a vazut pictand vreodata. Nu totul trebuie sa fie expus public, si mai ales procesul de creatie, care este unul intim si profund. O indepartare de la norme, un alt mod de a face lucrurile, o radicalizare in a carei lider s-a erijat in mod firesc Klimt si care a marcat debutul miscarii art nouveau. Modelul secesiunii vieneze a fost preluat si la Munchen, apoi la Berlin, si a reunit atat artisti plastici si pictori, cat si arhitecti si graficieni, intr-un schimb de idei menit sa impulsioneze artele si sa contureze noi expresii vizuale.
De la prezentele senzuale, pana la figurile antice carora le aduce noi intepretari, Gustav Klimt a adaugat in permanenta definitii nuantate feminitatii, insa mai mult decat atat a contribuit la afirmarea si la emanciparea femeilor. “Sunt sigur ca nu sunt cu nimic interesant ca persoana”, spunea Klimt. Insa lucrarile sale iti permit sa il descoperi poate mai mult decat si-ar fi dorit. Si sa rezonezi pana in strafundul sufletului cu fiecare tusa de culoare, cu fiecare emotie asternuta pe panza, cu fiecare personaj care te atrage in lumea sa. Cand privesti “Sarutul” aproape ca nu mai exista nimic in jur, atat de puternic este sentimentul de intimitate si de pasiune mistuitoare. La fel de coplesitor si de expresiv este si portretul Adelei Bloch-Baur, care s-a vandut in urma cu cativa ani pentru fabuloasa suma de 135 de milioane de dolari. Iar daca mergi la Sinaia si vizitezi castelul Peles, poti simti prezenta lui Klimt, care impreuna cu fratele sau Ernst, si cu Franz Matsch, au petrecut aproximativ trei ani, realizand o serie de lucrari importante, printre care plafonul si friza decorativa a micii sali de teatru a castelului.
Operele lui Klimt sunt opera care creeaza invariabil un impact vizual puternic atunci cand le privesti, sunt opere care exalta, care isi traiesc viata proprie, si care te invita si pe tine sa le urmezi exemplul. O bijuterie FREYWILLE din colectia omagiala Gustav Klimt nu este altceva decat o fila de roman. O fila pe care tu o scrii si care are drept punct de plecare o poveste de dragoste si de pretuire de sine.
Multumiri pentru gazduirea sedintei foto Suter Palace Heritage Boutique Hotel.