Moda are un fel cu totul aparte de a se autoregla si de a-si gasi echilibrul, in ciuda numeroaselor interventii mai mult sau mai putin pretentioase la care este supusa. Este vorba despre o reactualizare si despre o reinventare permanenta, despre un set de imagini, acelasi practic dintotdeauna, care sub bagheta magica a stilistilor, pare atat de nou si de inedit cu fiecare sezon derulat. Ar putea fi in esenta vorba despre iluzii impecabil impachetate, insa in absenta idealurilor si a visarii, Moda devine apatica si lipsita de sens.
Sezonul trecut am pornit in cautarea reperelor feminitatii, am incercat sa revenim la elementele care alcatuiesc fundamentul stilului si care redefinesc eleganta simpla, discreta si atemporala. Am fi putut spune ca minimalismul si-a gasit o noua modalitate de expresie si o noua supapa prin care sa poata fi readus in actualitate, reanimat dupa o indelunga convalescenta sub presiunea volumelor exagerate, a greutatii aplicatiilor, a avalansei de paiete, margele, lanturi si cristale.
Liniile au devenit mai bine conturate, punand in valoare croiul, lungimile au alternat cu nonsalanta, decolteurile frontale au urcat vertiginos in timp ce cele plasate pe spatele pieselor vestimentare au coborat aprubt, gleznele subtiri precum ale unei gazele au fost marcate de fasii inguste de piele, tocurile si-au pierdut din inaltime, iar machiajul in aparenta minimal, a capatat un plus de sofisticare prin atentia acordata fiecarei tuse menite sa redea acel ten impecabil, neted si lipsit de imperfectiuni precum portelanul fin.
Toamna-iarna 2013-2014 mentine aceeasi directie din punct de vedere al esteticii abordate, insa compenseaza intregul demers de epurare, printr-o infuzie consistenta de stralucire si dramatism la nivel de accesorii. Bijuteriile capata amploare, impresionand nu atat prin dimensiunile generoase, cat mai ales prin forta de expresie si prin dublul impact – vizual si emotional.
Mai mult ca oricand, colectia de bijuterii toamna-iarna 2013-2014 semnata Giulia Nahmany, mi-a produs o surpriza de proportii si m-a atras precum un magnet intr-un univers insufletit de magia cristalelor si plasmuit intr-un registru cromatic de o efervescenta inegalabila.
Fiecarei piese ii este acordata o atentie speciala, finisajele si lucratura fiind realizate manual, iar cristalele Swarovski dispuse de-a lungul colierelor, bratarilor si cerceilor incapsuleaza cate un capitol al povestii. Atatea povesti cate momente speciale se regasesc ferecate in sipetul pretios ascuns in camerele sufletului, atatea povesti care si-ar dori sa vorbeasca, insa care isi dezvaluie identitatea subtil doar pentru cei care le investesc cu insemnatate.
Opulente, flamboaiante, teribil de ademenitoare sau dimpotriva cufundate intr-o discretie absoluta, asemenea unei confesiuni de taina, bijuteriile reunite in colectia toamna-iarna 2013-2014 rescriu definitia a tot ceea ce in mod generic denumim “statement”, adaugandu-i un filon cat se poate de fermecator, dincolo de emfaza sau de doza de soc vizual.
Atentia sezonul acesta se muta inevitabil asupra celor mai seducatoare si mai senzuale zone ale siluetei feminine – gatul, clavicula, incheieturile mainilor – iar bijuteriile masive incrustate cu pretioasele cristale Swarovski, nu fac altceva decat sa sublinieze cu gratie acele “detalii” ale siluetei care se subsumeaza artei amorului.
Un joc al contrastelor, al luminilor si al umbrelor care ating chipul, un studiu extrem de bine gandit al proportiilor si al modalitatilor prin care o femeie isi poate pune in valoare intregul arsenal de cucerire, directionand privirile in punctele cheie si expunandu-si discursul intr-o nota cat se poate de misterioasa.
Cristalele albe precum fulgii de nea se alatura celor antracit sau negre, in monturile sofisticate, asemenea unei dantelarii, ale bratarilor late, realizate din mai multe siruri de elemente sau in cerceii si colierele ce abordeaza motive florale stilizate. Ce poate fi mai senzual si mai captivant decat o pereche de cercei incrustati cu cristale Swarovski negre, care se preling asemenea unui candelabru baroc de-a lungul gatului si care contrasteaza cu purpura intensa a buzelor?
In toiul serii, auriul capata noi valente, infuzand cu a sa caldura aerul rece si relevand stralucirea interioara. Colierele prelungi sau cele la baza gatului, cerceii discreti sau cei care alatura ca intr-un buchet flori pretioase, exprima o usoara nostalgie si trimit cu gandul la decadele in care corsetele marcau talii de viespe si provocau lesinuri subite dar perfect explicabile in prezenta admiratorilor galanti.
Insa cea mai captivanta schema cromatica a colectiei este reprezentata fara doar si poate de asocierile de verde, albastru marin, bleu ciel, smarald si lila in design-ul bratarilor, colierelor, cerceilor si pandantivelor care par reiesite din adancurile oceanului sau dintr-un basm cu nimfe si personaje mitice ale padurii fermecate. Le privesti, respiri adanc si apoi simti nevoia sa mai respiri o data inainte de a le aseza pe lobul urechii, in jurul gatului sau la incheietura mainii.
Pastrate peste ani, bijuteriile probabil ca vor capta alte capitole ale povestii, insa probabilitatile sunt menite a fi ignorate toamna aceasta, cand tot ceea ce conteaza este prezentul si forta acestuia. Mai puternic ca niciodata, mai imperativ, mai profund, mai determinat si categoric mai plin de semnificatii. Iar atunci cand bijuteria isi gaseste locul perfect, zambetul poate fi inselat sa se apropie fie si pentru o secunda, oricat de departe s-ar regasi. Un star printre meandrele unei toamne dinamice si supuse unor reguli inca nescrise.