Iti amintesti ce ai purtat ultima data cand te-ai simtit coplesita de nelinistea “fluturilor din stomac”? Sau cand ti-ai pus toate sperantele in reusita unui interviu? Sau in acea seara de toamna tarzie in care ai uitat de notiunea timpului in fata unei cesti cu ceai de iasomie si a unei lecturi nepermis de captivante? Garderoba nu inseamna doar o acumulare de piese cu etichete recognoscibile, ci capitole de viata suspendate pe umerasele amintirii, capitole pe care le poti oricand accesa si la care poti reveni fara ca nimeni sa cunoasca firul epic. ZOOT – cel mai mare retailer fashion din Cehia, poposit recent si in Romania, tocmai despre acest lucru si-a propus sa discute pe larg: cum aducem un plus de valoare traiului cotidian prin intermediul hainelor pe care le purtam, ce emotii ne provoaca si cum fiecare noua zi se poate constitui intr-un capitol de poveste. Povestea pe care o scriem chiar noi si al carei parcurs este dictat doar de alegerile pe care le facem.
ZOOT este mai mult decat un concept inedit de retail menit sa preschimbe comportamentul de shopping al unui public pentru care “noul” nu mai reprezinta pretextul unei relatii de lunga durata. Si asta pentru ca echipa ZOOT nu a conturat fashion business-ul strict pe baza studiilor de piata, ci si pe baza dorintelor si aspiratiilor celor pentru care cred ca in 2015 nu este vorba doar despre haine, ci despre emotii cu tiv adeseori imperfect. Acea imperfectiune asumata care confera in egala masura relevanta oricarui demers si unicitate in abordare.
Inainte sa intalnesc team-ul ZOOT, intuiam ca voi avea de a face cu un nou “love-brand” pe shortlist-ul meu, insa nu ma gandeam ca dincolo de filosofia cuceritoare se ascund atat de multe ecuatii de lifestyle, perfect integrate in traiul cotidian si, in mod surprinzator, situate in afara standardelor deja familiare. Ladislav Trpák si Olda Bajer sunt doi antreprenori cehi de succes care au reusit sa creeze o comunitate incredibila si sa imprime unui business care inregistreaza in prezent vanzari de peste 20 de milioane de euro, o latura umana cat se poate se poate de autentica. M-am convins pe deplin de acest lucru in urma interviului realizat cu Ladislav Trpák – CEO ZOOT – pe care va invit sa il parcurgeti cu inima si cu mintea larg deschise:
Adina Necula: Care au fost premisele pe baza carora ai conturat intreg conceptul ZOOT si ce anumite ti-ai dorit sa comunici prin acest nou model de fashion business?
Ladislav Trpák: Cred ca fiecare persoana care activeaza in fashion si care devine familiara cu ceea ce inseamna ZOOT in prezent, se gandeste automat la investiile realizate si la infuzia de capital din ultimii ani. Si cumva este perfect firesc, mai ales ca modelul implementat este unul nou si studiindu-l poate parea rodul unei ambitii dublate de sansa si desigur de calcule de business bine realizate. Insa lucrurile sunt mult mai nuantate. Eu mi-am inceput cariera in marketing si mi-am dorit sa pun bazele unei agentii specializate in digital marketing care realmente sa devina un reper in Republica Ceha, obiectiv pe care l-am indeplinit cu succes.
Dupa cativa ani am decis sa vand business-ul si sa creez o platforma care sa permita conectarea brandurilor, dar mai ales a clientilor acestora – ceva intre Facebook si brand book – insa intr-o maniera mult mai inteligenta si cu accent pe latura umana. Ideea a fost aceea a generarii unei interactiuni intre branduri si public, a unui schimb de idei pe baza carora sa poata fi dezvoltate noi servicii, produse sau concepte menite sa rezoneze cu dorintele si aspiratiile consumatorilor: de la participarea la evenimente si party-uri organizate de branduri, pana la intalniri informale etc. Feedback-ul primit ne-a incurajat sa dezvoltam platforma si sa punem un accent si mai mare pe personalizare: recomandari care aveau in vedere interesele individuale, convingerile, preferintele etc. Cu alte cuvinte, ne-am dorit sa identificam ce isi doresc cu adevarat clientii, de ce anume au nevoie si sa le oferim variante dezirabile. La scurt timp de la lansarea platformei, ne-am dat seama ca in Republica Ceha exista un interes destul de mare pentru zona de fashion, interes care nu are o sustinere reala pe piata. Existau ce-i drept business-uri de tipul “fashion club”, insa niciunul nu avea in vedere latura de e-shop si “new fashion”.
Pornind de la acest segment de piata neacoperit, am conceput ZOOT, impreuna cu partenerul meu de business – Olda Bajer. Nu iti voi spune ca a fost usor, ba din contra. Gandeste-te doar la partea logistica, la e-shop-ul creeat de la zero si la toate parteneriatele care au implicat enorm de mult timp, energie si desigur, resurse financiare.
A.N: Care a fost cea mai mare provocare pe care ai intampinat-o in momentul lansarii business-ului?
L.T: La inceput a fost extrem de greu si ne-am asumat foarte multe riscuri, mai ales in ceea ce priveste parteneriatele cu brandurile. Iar aici a intervenit problema credibilitatii si cea a pozitionarii geografice. Un concept nou dezvoltat intr-o tara din estul Europei era si firesc sa nu fie imbratisat usor de brandurile vestice, care pe langa faptul ca sunt destul de selective (in marea lor majoritate), impun si conditii clare de buying (de la plata in avans pentru colectiile noi si pana la cantitatile comandate). Prin urmare, am fost nevoiti sa ne punem la punct un capital financiar consistent, pe care sa il alocam achizitiei unor colectii care nu stiam cum vor fi primite de public si in cat timp se vor vinde. Analizand putin de unde am pornit si unde am ajuns, as spune ca a fost un pariu castigat, iar datorita faptului ca am reusit sa dovedim ca ZOOT este un partener de incredere, anul acesta am primit o investitie de peste cinci milioane de euro, care a contribuit la accelarea procesului de extindere.
In prezent, in oferta ZOOT se regasesc peste 250 de branduri alese de o echipa de buyeri care frecventeaza toate manifestarile internationale de profil si care au in vedere atat calitatea, cat si mesajul transmis de marci: Closet, Vagabond, Maison Scotch, Kling, Solid, Ben Sherman etc, alaturi de brandul propriu – OJJU.
A.N: ZOOT este in prezent business-ul de ecommerce cu cea mai rapida ascensiune in zona Europei de Est. Caror aspecte crezi ca se datoreaza aceasta evolutie incredibila si ce asteptari ai de la piata din Romania?
L.T: De cele mai multe ori intr-un business cifrele si datele statistice sunt vitale, insa uneori se intampla ca intuita si feeling-ul sa surclaseze rapoartele. Vei ramane surprinsa, insa iti marturisesc ca am ajuns pentru prima data la Bucuresti in urma cu doar cinci luni, iar in urma vizitei am luat imediat decizia de a lansa ZOOT pe piata. Nu imi imaginam ca in capitala Romaniei lucrurile s-au dezvoltat atat de mult, de la locurile de going-out, pana la centrele comerciale, spatiile de petrecere a timpului liber si mai ales, perceptia oamenilor si gradul lor de informare. Pur si simplu am simtit ca este loc pentru ZOOT si mai ales ca este nevoie de ZOOT. Daca am reusit in Cehia, pe cea mai dificila piata de fashion, cu siguranta vom reusi si in Romania. Cehii sunt foarte practici si conservatori atunci cand vine vorba de garderoba, iar alegerile lor sunt orientate spre haine functionale, comode, lipsite de extravagante si nealiniate in mod necesar tendintelor. Mai mult decat atat, clientii cehi aloca mai putin de 3% din buget shopping-ului, spre deosebire de romani care cheltuie pe haine si accesorii aproape 6% din venituri.
Desigur, in Romania exista deja o serie de retaileri care se bucura de succes, insa ZOOT prilejuieste o experienta de shopping complet diferita. Ceea ce ne diferentiaza este atat partea de client service, foarte bine pusa la punct si pregatita sa raspunda in timp real oricaror solicitari si probleme, cat si conceptul de “try&buy” care nu se regaseste in prezent la niciun alt retailer. In e-shop-ul ZOOT poti alege oricate haine si accesorii iti doresti, iar apoi acestea iti sunt livrate fara niciun cost in cele doua “Cabine de fericire” (Blv. Regina Elisabeta nr.40 si Pipera Plaza) pentru a le proba si a decide inainte sa cumperi. La fel de bine, daca nu iti place nimic din ce ai comandat sau nu ti se potrivesc marimile, nu trebuie sa cumperi si nici sa platesti vreo taxa pentru faptul ca hainele ti-au fost aduse pentru proba.
Un alt aspect important consta in selectia brandurilor disponibile in magazinul online, multe dintre acestea neavand reprezentata in Romania. Este vorba atat despre branduri internationale ce se bucura de recunoastere, cat si despre branduri de nisa la care publicul roman nu are acces decat in calatoriile peste hotare. Iar spre deosebire de fashion club-urile care comanda piesele la finalul unei campanii, la ZOOT toate produsele de afla pe stoc. Asadar nu mai trebuie sa astepti doua sau trei saptamani pana primesti comanda, ci iti sunt livrate in cateva ore acasa, sau trimise la una dintre cabinele de fericire pentru a le proba.
In fiecare zi pe ZOOT.ro avem noi campanii, sustinute de continut editorial, menit sa ofere sugestii de purtare, de integrare a pieselor vestimentare in garderoba, de styling etc. In Republica Ceha avem peste un milion de clienti care ne viziteaza lunar site-ul si care plaseaza comenzi pe baza recomandarilor de stil si a continutului editorial creat special pentru a-i inspira. Si in Romania dorim sa generam content local, iar acest lucru nu se va intampla doar online, ci si offline prin intermediul revistei ZOOT. Nu ma refer la o abordare “corporate”, ci la una extrem de creativa, care sa implice persoanele cu vizibilitate din zona de fashion si stilul personal al acestora care poate servi drept inspiratie pentru publicul larg. Revista ZOOT este prezenta in Republica Ceha atat in cabinele de proba, cat si in diferite cafenele, hotspots, studiouri de fitness, iar acelasi sistem de distributie intentionam sa il implementam si in Romania.
A.N: Manifestul ZOOT spune ca nu este doar despre haine. Dar ce este este vorba?
L.T: Cred ca oamenii au uitat sa se bucure cu adevarat de experienta de shopping si aici nu ma refer neaparat la actul in sine, ci la ce le transmite o anumita piesa vestimentara sau accesoriu, care este motivul pentru care o cumpara, cum ii face sa se simta cand o primesc si apoi cand o poarta. ZOOT livreaza mai mult decat haine, fericire in doze concentrate! Despre asta este vorba pana la urma si cred cu tarie ca succesul unui business consta in primul rand in calitatea oamenilor care il construiesc, in placerea pe care o au atunci cand ajung la birou, in atmosfera creata si in mediul de lucru relaxat. Indiferent ca petrec 8, 10 sau 40 de ore la lucru in perioade ultra-aglomerate si solicitante, important este ca fiecare membru al echipei sa simta ca face parte dintr-o mare familie si sa zambeasca din suflet, nu pentru ca a urma o anumita conduita sau pentru ca asa ii impune job-ul. Brandurile nu sunt create de departamentele de marketing, ci de oameni! Hainele nu ne schimba viata, ci doar o infrumuseteaza. La fel ca o ciocolata pe care dupa ce o savurezi, te simti mai fericit, chiar daca acest lucru se intampla doar pe moment. Hainele asemenea artei, creaza emotii, atasamente, afinitati, invita la dialog si la interactiune. Acesta a fost si motivul care a stat la baza crearii cabinelor de fericire – locuri in care oamenii se intalnesc, se cunosc, se descopera, schimba idei si devin mai implicati. Ne-am dorit mult sa aducem mediul online in offline, sa reinvatam sa comunicam intre noi dincolo de ecranul computerului si sa descoperim adevarata menire a hainelor.
A.N: Ofera-mi 5 argumente care sa ma determine sa am incredere in ZOOT si sa accesez chiar acum site-ul pentru o sesiune de shopping.
L.T: In primul rand iti spun trei motive rationale: livrarea in 48 de ore (incercam in prezent sa o optimizam si sa livram chiar mai repede), posibilitatea de “try&buy” fara niciun cost si intervalul generos de 90 de zile pentru return. Un alt motiv consta in customer service-ul nostru, in care investim foarte mult timp si energie pentru a ne asigura ca isi indeplineste misiunea cu succes. Avem un proces complex si riguros de selectie, in cadrul caruia urmarim cu atentie modul in care potentialii angajati se comporta cu clientii, abilitatile lor de comunicare, de rezolvare a problemelor etc. in anumite contexte date.
De asemenea, brandurile pe care le avem in portofoliu si care sunt noi pe piata din Romania, constituie un alt motiv pentru care merita sa vizitezi ZOOT.ro. Este vorba despre concepte fashion aparte, despre haine cu personalitate pe care atunci cand le porti ai convingerea ca esti diferit din punct de vedere vestimentar. Cu totii simtim la un moment dat nevoia sa fim perceputi “out of the box” (nu neaparat extravagant sau socant), sa ne conturam la nivel vizual o imagine distincta, recognoscibila, diferita de “uniformele” urbane.
ZOOT.ro te ajuta sa iti schimbi putin perceptia asupra relatiei dintre tine si haine, sa devii mai relaxat, mai putin riguros si sa iti dai seama ca pana la urma nu este vorba atat despre etichete, cat despre placerea de a purta ceva care sa iti imprime buna dispozitie in fiecare zi.