In moda, ca si in industria frumusetii, exista mult zgomot de fond si putin continut cu semnificatie. Moda este insa poate putin mai vocala si mai plina de convingeri. Pana la proba contrarie: materializarea. Pentru ca da, in final totul se reduce la palpabil, material, materialitate si …materialism. Altfel spus, un cost mic (cat mai mic) menit sa incurajeze consumul. Intr-o lume a profitului imediat, cifrele conteaza mai mult decat istoricul unui produs. Ce ai spune insa daca ai afla ca aspectul etic, la care nici nu te gandesti in prezent, este barometrul lumii in care vei trai maine? Nu iti cere nimeni sa renunti brusc la piele si sa devii vegan, ci doar sa ai in vedere faptul ca existe si alte alternative menite sa raspunda nevoilor tale cotidiene. Unele care nu doar iti vor umple dulapurile cu haine frumoase, ci care te vor face sa respiri mai mult si mai bine.
Poate si pentru ca activez de foarte multi ani in arealul creativ, etica in moda (cu exceptia blanurilor animale pe care realmente le detest) nu a constituit o precupare manifesta. Pana acum. Departe de mine gandul de a ma erija intr-un activist ecologic, dar judecand (faptic, nu teoretic) dupa ritmul de multiplicare a hainelor, riscam ca intr-un viitor nu foarte indepartat, sa fim acoperiti de mormane cu fibre sintetice condamnate la o degradare mai lenta decat poate mediul inconjurator suporta. Si asta pentru ca atat comportamentul nostru de consum cat si circuitul modei in natura au suferit schimbari majore in ultimele decenii.
Producem o cantitate enorma de piese vestimentare (de ordinul zecilor de miliarde), consumam cu nesat (de aproape 500% mai mult ca in urma cu 20 de ani) si aruncam cu nonsalanta teribila hainele dupa nici doua sezoane. Unii ar spune ca este firesc, traim in epoca fast-fashion, ne permitem sa achizitionam mai multe haine din impuls prin prisma preturilor accesibile practicate de marii retailer, insa toate aceste rasfaturi la care recurgem aproape involuntar genereaza la nivel mondial o risipa uriasa. De apa (folosite pentru diluarea substantelor chimice din fibrele modificate genetic pentru a rezista daunatorilor), de energie si de… umanitate. Dupa ce vei urmari documentarul C&A – For the Love of Fashion, realizat de Alexandra Cousteau, vei intelege ca sustenabilitatea in moda nu este un moft, ci o chestiune de viata si de moarte. La propriu.
De peste 11 ani, C&A urmeaza o strategie extrem de bine pusa la punct (si care mai presus de toate, functioneaza!) de promovare a materialelor sustenabile, in centrul acesteia aflandu-se bumbacul bio. De altfel, C&A este cel mai mare utilizator de bumbac organic din lume (conform Raportului de analiza comparativa privind fibrele si materialele preferate emis de Textile Exchange in 2017), retailerul avand si o fundatie care finanteaza organizatii specializate in pregatirea si sustinerea fermierilor implicati in cultivarea organica. Pe langa avantajele evidente si protejarea mediului inconjurator, consolidarea pietei de bumbac organic asigura un venit constant fermierilor si previne vulnerabilitatile financiare. Gandeste-te ca pentru cultivarea bumbacului organic nu se folosesc ingrasaminte sintetice, ci doar cele organice, produse de catre fiecare fermier in parte, iar solul este pastrat mereu sanatos (culturile se rotesc, aerul nu mai este poluat cu pesticide sintetice, iar apa este economisita).
Sub conceptul #WearTheChange, C&A reuneste o colectie generoasa de moda sustenabila, de la tricourile Cradle to Cradle nivel Gold fabricate din 100% bumbac organic (primele tricouri complet reiclabile, premiate in 2017 cu “Inovatia sustenabila a anului”), piesele din piele tabacita fara crom sau din poliester reciclat, si pana la produsele pentru a caror realizare s-a folosit energie regenerabila. Bumbacul utilizat de C&A este certificat fie de catre OCS (Organic Content Standard), fie de catre GOTS (Global Organic Textile Standard), ceea ce inseamna ca procesul de prelucrare este verificat cu strictete de la sursa pana la produsul final.
Daca nu ti-ai conturat o imagine suficient de clara asupra problemei, iata cateva cifre edificatoare: in 1950 productia anuala de fibre sintetice se situa la 2.1 milioane de tone, iar in 2010 productia atinsese 49,6 milioane de tone (conform datelor facute publice in 2016 de Universitatea din Goteborg). Toate acestea au nevoie de zeci de ani pentru a se degrada. In schimb, fibrele naturale, crescute organic, se descompun rapid si nu afecteaza cu nimic fertilitatea solului.
First things first. Nu stiu ce se regaseste pe lista ta de shopping la inceput de sezon, insa eu am decis sa devin schimbarea pe care mi-o doresc si sa includ in garderoba mai multe piese vestimentare realizate din bumbac organic, mai ales ca optiunile sunt atat de variate. Pana in 2020, C&A si-a propus sa foloseasca bumbac sustenabil in proportie de 100%, iar asta nu inseamna ca pretul hainelor va creste, ci dimpotriva, va fi cat se poate de echitabil. In magazinele C&A este foarte usor sa descoperi produsele din bumbac bio – de la lenjerie intima, pana la colectia basics si cea pentru bebelusi – sau materiale reciclate, pretul acestora fiind acelasi cu cel al pieselor conventionale. Nu iti voi indica ce si cum sa cumperi, ci te invit sa atingi materialele, sa probezi fiecare piesa si sa tragi singura concluziile. Pe mine m-au cucerit t-shirt-urile basic din bumbac bio si deja mi-am trecut pe lista cate unul din fiecare culoare. Sunt printre putinele piese esentiale care chiar arata asa cum trebuie si se simt ca o a doua piele.
O buna perioada de timp m-au fascinat imprimeurile florale si poate pentru ca le-am purtat cu obstinatie indiferent de sezon, au ajuns sa ma agaseze vizual. Asta si pentru ca in ultimii ani, putine printuri florale s-au diferentiat de modelele de tapet din magazinele de profil. C&A mizeaza in colectia primavara-vara 2018 pe o interpretare foarte actuala a imprimeurilor florale, cu o usoara influenta boho pe alocuri, insa si aceea rafinata si temperata. Poti incerca sa alaturi doua imprimeuri florale diferite sau sa porti un cardigan lung inflorat cu o pereche de jeansi, avand grija ca nuantele alese sa fie unele domoale si blande. Iar daca vrei sa treci la urmatorul nivel stilistic, renunta la purtarea tricourilor albe pe sub rochiile cu bretele fine. C’est passé.
Nu as fi crezut ca voi afirma vreodata acest lucru, insa invitatia lansata sezonul acesta de C&A la (re)descoperirea denimului, este una de nerefuzat. Camasile din denim sau jeansii care (thank God!) nu mai sunt skinny, ci au o alura mult mai moderna si classy, reprezinta variante pe cat de comode, pe atat de stylish pentru weekend-urile prelungite sau serile petrecute in oras. Iti recomand sa investesti intr-o jacheta ultramarin din denim, o camasa simpla cu un numar mai mare si o pereche de jeansi casual. De aici iti poti multiplica tinutele, incluzand piese din garderoba basic: tricouri fine, topuri lejere, pantaloni cu pense sau camasi albe simple.
Incepand cu luna aceasta, colectiile C&A sunt disponibile si online, pe o platforma foarte bine pusa la punct, care deserveste 11 tari din Europa: Romania, Croatia, Finlanda, Portugalia, Republica Ceha, Grecia, Suedia, Danemarca, Ungaria, Slovenia si Slovacia. Nu voi nega niciodata farmecul shopping-ului in magazinele fizice, insa nu imi pot ascunde incantarea pe care o resimt ori de cate ori primesc vestea lansarii unei noi platforme de e-tail. C&A a pariat pe acest pas in online si a castigat. De ani de zile comand online si imi dau seama imediat care sunt adresele la care voi reveni si care sunt pe cele pe care le voi da uitarii de indata ce am inchis tab-ul browserului. In cazul C&A am petrecut peste jumatate de ora la prima vizita a boutique-ului online, aproape fara sa imi dau seama si intarziind la un meeting pe care il aveam programat dis-de-dimineata. Cat despre runda a doua – derulata weekend-ul trecut – nu pot spune decat ca a fost “guilty pleasure” prelungit.
In magazinul online C&A preturile sunt aliniate pentru toate tarile europene in care se fac livrari, iar costul de shipping este unic – 4,95 euro (pentru o valoare minima a comenzii de 19 euro). Produsele comandate sunt expediate din Hanovra prin intermediul DHL World Package, iar in functie de distanta, intervalul de primire a coletelor poate varia intre 4 si 10 zile calendaristice. Optiunile de plata online a comenzilor includ atat cardurile bancare (VISA sau Mastercard) cat si Paypal.