La finele anului trecut, Institutul Pantone – autoritatea mondiala in ceea ce priveste prognoza tendintelor cromatice in toate arelurile industriei de design – dezvaluia mult asteptata (insa defel surprizatoarea) culoare a noului an 2017: Greenery. Dupa Radiant Orchid – PANTONE 18-3224 (2014), Marsala – PANTONE 18-1438 (2015), Rose Quartz – PANTONE 13-1520 si Serenity – PANTONE 15-3919 (2016), Pantone codifica culoarea anului 2017 – Greenery – PANTONE 15-0343 si invita la explorarea nu doar a unor zone estetice noi, ci a unui stil de viata bazat pe echilibru, stabilitate, calm si certitudine.
La prima vedere, alegerea Pantone poate parea usor de decriptat, mai ales daca referintele sunt preluate din cea mai mediatizata zona de lifestyle – green-eco-conscious – si daca sunt apoi corelate cu perspectivele diferite de gestionare a provocarilor cotidiene (un time-management mai bun, o atitudine mai deschisa si mai optimista, o actualizare a scarii de valori si o revizuire a prioritatilor). Dincolo de atributele care contureaza ideea unui nou inceput, a reinnoirii si reinventarii, Greenery cucereste printr-o profunzime tulburatoare, culoarea-vedeta a anului 2017 regasindu-se in moduri mai mult sau mai putin evidente in arealuri culturale distincte: in cultura azteca, culoarea verde este asociata regalitatii ( penele utilizate de sefii de trib apartin unei splendide pasari cu penaj de un verde intens), pe teritoriul Iranului verdele este considerat culoare sacra (alaturi de albastru si smarald), in Japonia verdele simbolizeaza viata eterna, iar in Scotia piesele vestimentare in diferite nuante de verde sunt purtate de secole cu mandrie si onoare (atat in Scotia cat si in Irlanda, culoarea verde reprezinta cultul catolic, in timp ce oranjul este asociat confesiunii protestante).
Greenery nu este doar o declinare, menita sa aduca in prim-plan zone pana acum aflate intr-un con de umbra, ci este un “personaj” bine conturat, la granita dintre realitate si fictiune (uneori chiar delir), asemenea modei. Superba nuanta de verde cu subton galben, trimite cu gandul la paradisul pierdut ilustrat intr-o maniera fantastica de catre Hieronymous Bosh intr-unul dintre cele trei tripticuri realizate la finele secolului XV – The Garden of Earthly Delights – la absintul clar precum smaraldul (licoarea magica a artistilor, elogiata in egala masura de catre Oscar Wilde, Ernest Hemingway, Guy de Maupassant, Edgar Degas, Picasso sau Edouard Manet – “Le buveur d’absinthe”) sau la superbul Vetiver semnat Guerlain, parfumul emblematic lansat in 1959 care evoca inceputurile creatiei si zorii unei aventuri olfactive unice.
Greenery emana pe de o parte serenitate si calm, iar pe de alta parte spirit de aventura, escapism, creativitate, energie vitala si desigur, o eleganta desavarsita indiferent de epoca (de la splendidele tinute de dupa-amiaza create de primul couturier – Charles Worth – si pana la celebra rochie “draperie” verde purtata de Scarlett O’Hara in “Gone with the wind” sau la costumele impecabil croite din garderoba Printesei Diana.
Un veritabil liant a carui misiune se afla intr-o permanenta derulare, Greenery creeaza corespondente in multiple domenii ale industriei de design, strecurandu-se in mod firesc in aspectele cotidianului si raspunzand nevoii de apartenenta, siguranta si afectiune. Nu intamplator majoritatea centrelor de wellness integreaza culoarea verde in design-ul camerelor de relaxare si tratament, iar department-store-urile opteaza pentru un vernil subtil in cabinele de proba, locuri in care clientii trebuie sa se simta relaxati si dornici de shopping. Mai mult decat atat, Greenery raspunde nevoii acute de stabilitate, de reconectare cu sinele si cu mediul natural, de evadare din mediile restrictive si de conturare a acelui trai la care fiecare persoana aspira (sau altfel spus, o viata traita in mod authentic si cat mai frumos cu putinta).
O culoare deopotriva sofisticata si permisiva, Greenery mizeaza atat pe impactul variantelor color-block, cat si pe cel al asocierilor cu nuante complementare: roz pal pentru un aer primavaratic, fuchsia pentru un look cu tenta retro, bleu, oranj sau galben deschis pentru plimbari estivale prelungite sau petreceri in aer liber, albastru si negru pentru o trecere gratioasa, cu zambetul pe buze, peste capriciile sezonului rece.