L’Atelier des Parfums: o experienta creativa unica prilejuita de Molinard si Beautik Haute Parfumerie

Odoratul este simtul imaginatieispunea Jean Jacques Rousseau si cu toate ca de-a lungul ultimelor secole parfumeria a cunoscut o evolutie surprinzatoare, altminteri perfect explicabila prin prisma diversificarii atat a metodelor de extractie, cat si a standardelor estetice, devenite mai putin manifeste, redescoperirea ingredientelor naturale rare si a distilatelor speciale a permis materializarea unui principiu ordonator esential: emotia subsumata unor teme olfactive capabile sa declanseze focuri de artificii in cele mai ascunse unghere ale memoriei.

13022386_1237643146249313_1943507634_n
Parfumul este o creatie artistica prin excelenta, iar daca pana nu demult secretele formulelor, ale concentratiilor si ale cantitatilor erau detinute exclusiv de parfumieri, cateva dintre fabricile cu traditie au decis sa deschida portile publicului larg, pentru a impartasi secretele unei alchimii cu totul speciale. Parfumerii precum Molinard, Galimard sau Fragonard au atras la Grasse – capitala mondiala a parfumului – un numar impresionant de turisti, dornici sa se familiarizeze cu tehnicile de extractie, cu tipurile de distilate, cu materiile prime naturale dar si cu cele de sinteza, pentru ca la finalul voiajului, sa se poata mandri cu cel mai de pret suvenir: parfumul creatie personala.

Mediu privilegiat si unic pentru cultivarea plantelor parfumate, datorita climatului favorabil si a solului fertil, Grasse a dobandit faima si stralucire de-a lungul secolelor gratie stiintei tratarii plantelor si a talentului indelung exersat al parfumierilor care dincolo de latura mercantila – dezvoltarea uzinelor si exportul a milioane de kg de flori – au pus bazele unei veritabile traditii si au perpetuat gustul calitatii, al bunului gust si al rafinamentului tipic frantuzesc. In 1849, Molinard Jeune deschidea in Grasse un mic magazin specializat in ape de parfum, ce avea sa devina patru decenii mai tarziu, unul dintre locurile preferate de aristocratia britanica si de cea rusa (Regina Victoria a fost una dintre clientele sale fidele). Odata cu punerea la punct a propriului atelier de distilare, Molinard incepe sa atraga o clientela bogata, care ii asigura ascensiunea si renumele, celebra manufactura Lalique, creandu-i in exclusivitate flacoanele, mare parte dintre acestea regasindu-se in prezent in muzeul provensal gazduit de sala de expozitii a fabricii.

12983848_1084362544961828_2507639011301653489_o 12998273_1084362484961834_1881403819591857184_o
In ciuda popularitatii sale si a numeroaselor tentatii ce fac deliciul pasionatilor in fiecare sezon, lumea parfumeriei este o lume caracterizata prin discretie si prin lipsa emfazei. Mai mult decat atat, este o lume in care secretele sunt bine pastrate si care in care accesul nu este permis decat unui numar restrans de persoane, initiati sau clienti cu un statut aparte, care nu ezita in a aloca bugete uluitoare unor creatii sur-mesure (este vorba despre cateva zeci de mii de euro, pretul la care poate ajunge parfumul personalizat in forma sa finala).

Prin lansarea conceptului L’Atelier des Parfums, Molinard si-a dorit sa deschida apetitul consumatorilor pentru universul miresmelor, indrumandu-le pasii prin labirintul materiilor prime si ajutandu-i sa descopere acele ingrediente, care dispuse in dozajele corecte, reusesc sa le reflecte personalitatea unica si sa ii individualizeze. Totul la un pret decent si prietenos cu majoritatea segmentelor de clienti. Iar daca pana recent, crearea unui parfum personalizat sub atenta supraveghere a specialistilor Molinard nu era posibila decat la sediul companiei din Grasse, Beautik Haute Parfumerie marcheaza o premiera absoluta in Romania, experienta crearii propriului parfum urmand a fi disponibila (pe baza de programare) incepand cu luna septembrie a acestui an, cel mai probabil in boutique-ul situat pe Strada Radu Beller.

13023409_1237643646249263_947207909_n
Chiar daca mai avusesem experienta crearii unui parfum personalizat, cand mi-am ocupat locul rezervat in cadrul workshop-ului L’Atelier des Parfums, organizat special de Molinard si Beautik Haute Parfumerie pentru beauty editori, am realizat ca de data aceasta ma voi implica plenar in intregul proces si nu ma voi rezuma doar la a-mi completa fisele de ingrediente si la a-mi exersa simtul olfactiv mirosind o serie de materii prime naturale sau sintetice. Pe masa de lucru mi s-au dezvaluit treptat cateva zeci de pipete, flacoane cu ingrediente de varf, de baza si de mijloc, corespunzatoare piramidei olfactive clasice, manunchiuri de blottere necesare testarii fiecarei arome, alaturi de flaconul care urma sa adaposteasca parfumul meu si de o fisa detaliata, inscriptionata cu un numar unic de identificare, pe care aveam sa notez gramajele recomandate si structura esentei in forma finala.

Parfumierii au de regula la dispozitie cateva sute de materii prime naturale si cateva mii de materii prime sintetice, insa pentru a simplifica lucrurile in ceea ce priveste interventia personala a unui consumator in procesul creativ, Molinard a selectat pentru workshop-urile L’Atelier des Parfums cateva dintre aromele cu cea mai mare rezonanta la nivelul memoriei olfactive. Ganditi-va cat timp v-ar fi necesar descoperirii a mii de concrete, absolute sau uleiuri volatile (pe care parfumierii ajung sa le stapaneasca in decursul unor ani buni, prin exercitiu si prin cultivarea constienta a simtului olfactiv) si cat de dificil ar fi sa va familiarizati cu toate acestea la o prima sesiune de initiere in arta parfumeriei.

13002551_1084362488295167_2753746170622772903_o
Crearea unui parfum implica timp si rabdare, mai ales ca odata demarat procesul, sertare nebanuite ale memoriei sunt accesate. Dincolo de tehnica, ingrediente exacte, concentratii, cantitati si asocieri menite sa asigure parfumului caracter, tenacitate si persistenta, se ascunde o intreaga imagistica, o proiectie intima care asemenea unei partituri muzicale sau a unui tablou, trebuie sa trezeasca in sufletul celui care a plasmuit-o, un set de trairi si de emotii autentice. Fara sincope, derapaje sau schimbari de ritm deranjante.

Parfumul amprenta este asemenea unei biografii personale, scrise cu o caligrafie superba pe pielea ce devine purtatoare de mesaj. Ceea ce face special un parfum este mirosul de neuitat si emotia care transpare in fiecare picatura. Imaginati-va ca va aflati in compania unui prieten drag pe care nu l-ati mai vazut de ani buni si caruia doriti sa ii impartasiti momentele care v-au marcat de-a lungul timpului si care au avut un impact puternic asupra vietii voastre. Acest aspect confera unui parfum caracterul exclusivist. Nu eticheta, numele marcii sau pretul reflecta pretiozitatea unei esente, ci simplul fapt ca aceasta necesita experienta directa si personala.

untitled- 12998236_1084363298295086_2721594183705903475_o
Cu ce incepeti? Inainte de toate, ganditi-va la aromele care va aseaza un zambet pe buze, arome pe care le puteti corela fie cu o calatorie, o vacanta, un obiect, un deliciu culinar, fie cu o reusita profesionala, cu o traire intensa sau cu o persoana. Apoi ordonati-le pe toate in functie de importanta acestora, astfel incat sa creionati o poveste bine relationata si sustinuta impecabil de la inceput si pana la final. Este povestea voastra, prilejul de relaxare si de detensionare pe care vi-l puteti oferi de fiecare data cand pulverizati parfumul pe piele. Si mai presus de toate este momentul vostru de fericire, portalul catre “the happiest place”, de care aveti atata nevoie pentru a evada din rutina cotidiana si a va reaminti cine sunteti (notele de varf care atrag atentia), ce va doriti (corpul parfumului sau notele de mijloc) si ce va ramane cu adevarat in suflet la finalul zilei (fondul sau notele de baza).

In acest fel veti asimila mai usor si veti intelege utilitatea celor trei segmente care alcatuiesc piramida olfactiva: notele de varf – cele mai volatile, responsabile cu primul impact si cu fascinatia initiala resimtita in momentul pulverizarii, notele de mijloc – care se dezvolta gradual si se imbogatesc de-a lungul zilei si notele de baza – cel mai adesea alcatuite dintr-o armonie de balsamuri sau de rasini (tenta lemnoasa), tocmai pentru a asigura persistenta parfumului pe piele si pentru a impiedica evaporarea notelor usoare.

13062753_1237643139582647_241596021_o
Insa nicio personalitate sau un ambient specific nu pot fi evocate in absenta echilibrului si a omogenitatii. Iar aici intervine rolul parfumierului consultant in procesul creativ, cel care in functie de ceea ce doriti sa exprimati, stabileste dozajul fiecarui ingredient in parte, astfel incat in momentul mirosirii sa nu fiti dezamagiti de o nota prea pregnanta sau de un acord care anuleaza intreaga compozitie.

Parfumul semnatura pe care l-am conceput in cadrul L’Atelier des Parfums poarta (asa cum era si firesc) denumirea “Lady Like”, o arie inchinata frumusetii si elegantei feminine, ce debuteaza cu note de para si bergamota, invaluie simturile cu mireasma tuberozelor imbratisate de dulceata vaniliei si atrage ca un magnet la ceas de seara, prin caracterul particular conferit de moscul alb si de patciuli. Povestea parfumului “Lady Like” by Molinard nu poate fi dezvaluita plenar, ci doar intuita, pentru ca asemenea celei care il poarta, licoarea ademeneste suav pentru ca in final sa creeze dependenta: o picatura de senzualitate, invaluita in mister, punctata de mici delicii dulci dar nu gurmande, asezate pe un fundal lemnos ce mistuie suflete. Este parfumul care te aduce mai aproape de propriul ideal de frumusete, care te face sa traiesti in lumea tuturor posibilitatilor si care iti reaminteste de frumusetea ascunsa intr-un zambet cald sau intr-o soapta de amor ce nu asteapta replica.

Credit foto: Nini Radulescu

L’Atelier des Parfums: o experienta creativa unica prilejuita de Molinard si Beautik Haute Parfumerie

Fine dining: NORMA by Sidia Sissoko si certitudinea unei veritabile experiente gastronomice

L’Atelier des Parfums: o experienta creativa unica prilejuita de Molinard si Beautik Haute Parfumerie

Skincode Exclusive Cellular Extreme Moisture Mask: masca leave-in cu actiune 24H

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.