La finele anului trecut dezvaluiam primele incursiuni fashion in ordonatul insa atat de efervescentul Design District din centrul Helsinki-ului, prima capitala nordica vizitata in cadrul proiectului Fashion goes North, realizat in parteneriat cu Air France/KLM. Concept-store-ul SOFiNAH, unul dintre cele mai reprezentative spatii creative pentru estetica scandinava, reuneste nu mai putin de 12 branduri de nisa, intr-un concept unic menit sa ofere clientilor nu doar pretextul unor povesti cu rezonanta, ci si imaginea unui lifestyle aparte, neingradit si supus in permanenta unei transformari si unei evolutii firesti.
De la cea mai fina lana Cashllama regasita in colectiile AIAYU si pana la cartolinele arty imprimate pe salurile Lily and Lionel sau pana la detaliile vintage ale gentilor cult Campomaggi, un intreg univers supus experimentarii se deschide in momentul in care treci pragul cochetului spatiu SOFiNAH. Pe fiecare umeras se odihneste cate o poveste cu final inca nescris, o poveste care asteapta sa fie atinsa, imbracata, traita si insufletita prin prisma experientei purtatorului. O poveste care ar putea fi despre succes, dorinte implinite, nostalgii sau franturi reiesite din memoria olfactiva, despre amoruri trecute sau viitoare, despre sperante sau despre vise transformate in realitate.
Temperaturile negative, cu mult sub zero grade inregistrate pe teritoriul Finlandei din toamna si pana inspre primavera, fac destul de dificila afisarea plenara a stilului in plina strada. Myssyfarmi, o marca locala, confera insa fara prea mult efort, o definitie cat se poate de chic elegantei hibernale, concentrandu-si eforturile creative in conturarea unor accesorii capilare, menite isi indeplineasca cu succes atat rolul functional (protejarea de frigul apasator), cat si cel estetic, putin fi integrate cu usurinta in orice varianta de styling relaxat.
Insa povestea Myssyfarmi (“myssy” inseamna “caciula”) nu incepe intr-un atelier de creatie obisnuit si nici in camerele spatioase ale unei fabrici de productie. Caciulile sunt confectionate manual de catre femeile din zonele rurale din sud-vestul Finlandei, utilizand tehnici de impletire transmise din generatie in generatie, iar pe eticheta fiecarui produs este mentionat numele persoanei prin mainile careia a trecut. In sezonul rece, in fiecare luna, cinci doamne cochete din satul Vistola, se intalnesc pentru a impleti si a-si impartasi experientele la o ceasca sau mai multe de cafea, seara ce poarta denumirea “ompeluseura” incheindu-se cu voie buna, dans si suficiente rasate cat sa strapunga aerul rece.
Lana utilizata in confectionarea caciulilor Myssyfarmi provine de la oile crescute in satul Vistola, este extrem de calduroasa si de confortabila, nu prezinta asperitati, iar un detaliu extrem de important consta in faptul ca in momentul in care purtatorul renunta la caciula, coafura nu arata dezordonata.
Nu am crezut pana nu am realizat testul in magazin, cu o usoara strangere de inima proband una dintre caciulile Myssyfarmi si admirandu-ma in fata oglinzii. Imi era teama ca parul meu perfect indreptat va arata complet ravasit dupa micul experiment, iar gandul la intalnirile care ma asteptau si la lipsa unei perii din geanta, imi producea o oarecare neliniste. Spre surprinderea mea, spusele Thiei, co-oweer-ul SOFiNAH, s-au dovedit a fi cat se poate de reale si foarte putin mi-a lipsit sa nu imi achizitionez cate o caciula din fiecare culoare naturala disponibila: cafeniu, alb, gri deschis, antracit sau negru.
Pasiunea pentru tricotaje a fost transpusa de brandul danez Coatpeople intr-un business cat se poate de serios, iar mantourile, capele, cardiganele sau puloverele pe care le-am putut studia la SOFiNAH, mi-au confirmat inca o data faptul ca dincolo de minimalismul fascinant, vestimentatia nordica exceleaza la capitolul sezorialitate. Povestea Coatpeople a inceput in urma cu aproape sase ani, cand designeri Signe Kjer si Anders Schroll se aflau in cautarea unor modalitati de productie care sa includa toate principiile de natura etica, eterna “obsesie” a arealului scandinav.
Intamplator, duo-ul creativ a descoperit o mica fabrica in care lucrau aproximativ 20 de persoane, insa care beneficia de avantajul unei experiente indelungate si de tehnici speciale menite sa asigure fiecarui produs o calitate ireprosabila si o tinuta impecabila in timp. Cele mai confortabile puloverele si cardigane din angora sau lana, fulare tricotate sau mantouri elegante ce pot constitui fundamentului oricarei garderobe basic, le-am regasit in colectia Coatpeople (lanseaza doar o singura colectie pe an), fiecare piesa in parte fiind reprodusa in serie limitata (nu mai mult de 200 de item-uri/culoare sau model).
La finalul celor aproape 3 ore petrecute la SOFiNAH, Thia m-a condus spre zona de accesorii, unde m-am atasat teribil de bijuteriile semnate Dogeared, bijuterii care parca mi-au vorbit din primul moment in care le-am remarcat si care m-au indemnat sa le analizez pe fiecare in parte. Realizate manual in California de mai bine de 20 ani, accesoriile ce poarta amprenta creativa a designerului Marcia Maizel-Clarcke sunt inspirate din lisfestyle-ului tipic zonei de coasta a Statelor Unite ale Americii, incapsuland intr-o estetica minimala, de o expresivitate covarsitoare, spiritul liber, naturaletea, detasarea si pasiunea care pulseaza parca necontrolat sub soarele arzator.
Este vorba despre bijuterii cu mesaj, despre concepte si atitudini de viata, despre aripi de inger prelinse pe incheietura mainii, cercuri karmice care amintesc ca toate actiunile noastre prezente ne arata cum se va derula viitorul si simboluri aurite care nu ne lasa sa uitam ca dorintele, chiar si cele in aparenta imposibile, se pot oricand transforma in realitate.
Thia m-a indemnat sa imi asez la gat colierul Wishbone, sa inchid ochii sa imi doresc ceva in gand. Apoi, mi-am verificat iPad-ul care ma anunta ca sosise timpul pentru urmatoarea intalnire din Design District. O intalnire care avea sa fie cel putin la fel de plina de descoperiri…