Rareori universul parfumeriei prilejuieste intalniri cu adevarat memorabile, iar atunci cand sunt orchestrate, resimti emotiile pe care odinioara strabunicile le imbratisau inaintea desfasurarii unui bal grandios. Baccarat Rouge 540 si-ar fi putut face negresit debutul sub tavanele inalte ale palatelor peste care s-a asezat in prezent patina timpului si cel mai probabil l-ai fi regasit in lista capodoperelor olfactive. Cea mai noua creatie semnata Maison Francis Kurkdjian pare ca a descins printr-o bucla temporala, exact la momentul oportun pentru a-ti reaminti ce inseamna cu adevarat o esenta de gala.
Credit foto: Nini Radulescu | retouch: Dragos Alexandru
Baccarat Rouge 540 este un parfum care inainte de a fi purtat, trebuie ascultat si inteles. Iar dupa ce am avut prilejul de a dialoga cu Marc Chaya – CEO & Co Founder Maison Francis Kurkdjian, mi-am dat seama de inutilitatea eforturilor mele de a incadra Baccarat Rouge 540 intr-o categorie. Unele parfumuri sunt precum amorurile de o seara, altele sunt menite a-ti ramane alaturi o vesnicie. Iar acelea care te fac sa ti le doresti langa tine o vesnicie si o zi, nu se supun niciunei analize logice, ci doar trairilor autentice. Baccarat Rouge 540 este emotie pura, iar de indata ce vei trage pragul Beautik Haute Parfumerie, te vei convinge pe deplin:
Adina Necula: Care au fost premisele conceperii Baccarat Rouge 540, o creatie olfactiva inscrisa intr-un registru complet diferit de cel cu care Maison Francis Kurkdjian si-a obisnuit deja clientela?
Marc Chaya: Colaborarea dintre Maison Francis Kurkdjian si Baccarat s-a conturat anul trecut, intr-un moment cu totul special pentru prestigiosul producator de cristale fine – celebrarea a 250 de ani de activitate – care si-a dorit o creatie artistica olfactiva menita sa reflecte savoir-faire-ul si manufactura traditionala fraceza ce dainuie de mai bine de un secol. Cristaleria transformata in arta la poalele muntilor Vosgi se alatura unui alt areal definitoriu pentru tot ceea ce inseamna gustul calitatii si perpetuarea spiritului unei traditii – parfumeria, omagiata de altfel inca din secolul al XIX-lea de Baccarat, prin crearea unor flacoane de exceptie, ce au adapostit numeroase capodopere olfactive inscrise in istoria parfumeriei moderne.
Francis Kurkdjian a raspuns provocarii de a concepe o adevarata opera de arta inmiresmata, sugerata chiar din denumirea parfumului: Baccarat Rouge 540. Culoarea rosie a cristalului Baccarat este obtinuta in urma unei tehnici de manufactura aparte, cristalul transparent trebuind amestecat cu pudra de aur de 24 karate si incalzit la o temperatura de 540 de grade. Nu intamplator, parfumul creat de catre Francis Kurkdjian dezvaluie doar patru ingrediente – iasomie, sofran, cedru si ambra – ce redau cu acuratete secretele alchimiei aflate la baza splendidelor piese din cristal: minerale, foc si maiestria artizanilor. Baccarat Rouge 540 este un parfum care reaprinde “focul interior”, trezeste din amorteala simturile, intriga si seduce, fara insa a transforma totul intr-o parada sau intr-un act de exhibitionism.
De la sofisticare, glamour si rafinament, pana la ready-to-wear si basic, in boudoir-ul tau trebuie sa se regaseasca tot atatea piese olfactive cate identifici in dressing-ul cu haine.
Adina Necula: Ce semnifica lansarea lui Baccarat Rouge 540 in contextul garderobei olfactive propuse de Maison Francis Kurkdjian?
Marc Chaya: Fiecare lansare reprezinta pentru Maison Francis Kurkdjian, o completare a garderobei olfactive, aceasta fiind maniera in care am conceput inca de la bun inceput linia de parfumuri si totodata, filosofia brandului. Asemenea hainelor pe le alegi atat pe criterii de functionalitate, cat si contextuale (alinierea la codurile vestimentare impuse de mediul profesional, respectarea unor linii stilistice impuse de natura si de tipul unui eveniment – o seara la opera, o invitatie la o gala, participarea la o nunta sau la o receptie, adaptabilitatea tinutei la activitatile cotidiene – antrenamente solicitante la sala, clase de dans, yoga, aerobic etc), parfumul pe care il porti trebuie sa rezoneze cu starea pe care o ai, cu dorintele si aspiratiile tale si mai presus de toate, sa te inspire si te ajute sa iti exprimi multiplele fatete ale personalitatii.
De la sofisticare, glamour si rafinament, pana la ready-to-wear si basic, in boudoir-ul tau trebuie sa se regaseasca tot atatea piese olfactive cate identifici in dressing-ul cu haine. Principiul care se afla la baza unei garderobe parfumate impecabil alcatuite este acelasi cu cel definitoriu pentru o garderoba fashion: versatilitatea. Prin urmare, in colectiile Maison Francis Kurkdjian avem atat piese esentiale, purtabile si versatile precum o camasa alba pe care o poti asocia la fel de bine unui costum office sau unei perechi de jeansi – linia Aqua, cat si creatii easy-to-wear, elegante, clasice, insa cu un touch aparte – Amyris, Pluriel – sau statement (bijuterii olfactive care te imbraca asemenea unei rochii de gala, care iti pun in valoare stralucirea si care se constituie intr-o semnatura personala invizibila – Baccarat Rouge 540, Lumiere Noire sau Oud Collection).
Adina Necula: Cum definesti luxul in parfumerie?
Marc Chaya: Adevaratul lux in parfumerie se traduce prin creativitate. Sau cel putin asta inseamna luxul in acceptiunea Maison Francis Kurkdjian. Nu este vorba despre marketing sau despre cum te pozitionezi la nivel declarativ pe piata, ci despre abilitatea de te diferentia intr-un univers impregnat cu atat de multe miresme, de a selecta cele mai pretioase ingrediente si de a le dispune intr-un mod original pe portativ, de a perpetia traditia si arta parfumeriei moderne care s-a scris aproape in intregime in Franta si de respecta clientii oferindu-le prin fiecare parfum, cate o experienta autentica.
Maison Francis Kurkdjian nu a pus niciodata accentul pe cantitate, ci pe emotiile pe care un parfum le poate genera inca de la prima intalnire. Te-ai gandit vreodata cum o grafica extrem de simpla in aparenta iti poate starni infinit mai multe sentimente decat un tablou pictat cu sute de nuante? Starea este mult mai importanta decat tehnica atunci cand vorbim despre arta si creativitate. Spre exemplu, Baccarat Rouge 540 contine doar patru ingrediente, insa povestea si mesajul transmise iti raman amprentate nu doar pe piele, ci si in suflet. Creatia olfactiva debuteaza prin conturarea unei imagini mentale despre cum ar trebui sa se prezinte in final povestea si continua cu selectarea elementelor ideale menite a o incadra si a-i oferi un contur cat mai apropiat de proiectia initiala. Pentru Baccarat Rouge 540, Francis Kurkdjian a apelat la doar doua uleiuri esentiale pentru a scrie pe note olfactive un capitol ce ilustreaza cu atat de multa lejeritate si intr-o maniera atat de fireasca, chintesenta sofisticarii relaxate. Un parfum de exceptie este acela care ramane amprentat in memoria olfactiva si care nu este inlocuit odata cu trecerea intr-un nou sezon – diferenta dintre lifestyle si mode trecatoare.
Adevaratul lux in parfumerie se traduce prin creativitate
Adina Necula: Cum ai perceput Baccarat Rouge 540 atunci cand l-ai pulverizat prima data pe piele?
Marc Chaya: Pentru mine Baccarat Rouge 540 a fost o revelatie inca din primul moment si iti marturisesc acest lucru cu toata sinceritatea. Lucrand impreuna cu Francis de atatia ani, eram ferm convins ca voi fi surprins de noua sa creatie, insa nu ma asteptam ca Baccarat Rouge 540 sa se transforme in ceea ce ma priveste, intr-o obsesie pura. Baccarat Rouge 540 este alchimia aproape magica a simturilor. Vei vedea ca pe parcursul zilei, parfumul reuseste sa se transforme intr-un mod pe care cu greu vei putea sa il incadrezi in vreun tipar: cateodata te imbratiseaza atat de puternic si de tandru, incat iti doresti ca in permanenta sa visezi cu ochii deschisi, alteori se face nevazut si este resimtit doar de cei din jur.
Astazi pot folosi Baccarat Rouge 540, maine pot opta pentru Aqua Universalis sau Pluriel, insa indiferent ce as alege, intotdeauna ma gandesc la semnatura invizibila pe care o asociez parfumului pe care il port si la ce spune aceasta despre mine, despre starea pe care o am sau despre preocuparile de moment.
Adina Necula: Daca ai putea capta fericirea intr-un flacon de parfum, ce acorduri inmiresmate i-ai asocia?
Marc Chaya: Pentru mine fericirea inseamna raze de soare, lumina, energie, iar daca este sa trasez un corespondent cu unul dintre parfumurile din colectia Maison Francis Kurkdjian, acesta ar fi negresit Aqua Vitae. Desigur, alegerea este una strict personala si cat se poate de intima. Daca intrebi pe altcineva ar putea sa iti spuna Lumiere Noire sau Oud Satin Mood, insa din punctul meu de vedere, Aqua Vitae reprezinta yin si yang-ul olfactiv, asocierea perfecta intre prospetime si caldura, exact ca o imbratisare din care nu ai mai vrea sa te desprinzi niciodata. In schimb atunci cand port Baccarat Rouge 540, ma simt invaluit intr-o aura de mister, extrem de senzuala, poate usor dramatica, insa teribil de incitanta si de intriganta.
Adina Necula: De ce crezi ca femeile au nevoie de Baccarat Rouge 540 in garderoba lor olfactiva?
Marc Chaya: In primul rand cred ca fiecare femeie ar trebui ca atunci cand cumpara un parfum sa se gandeasca ce reprezinta esenta cu pricina pentru ele, ce emotii le trezeste si cum le face sa se simta. Este ca atunci cand probezi o rochie de gala: pe tine poate arata senzational, insa imbracata de o alta femeie poate sa treaca neobservata. Parfumul trebuie sa fie in deplina armonie cu personalitatea ta, cu cine esti si cu ce vrei sa transmiti celor din jur. Altminteri intregul demers este lipsit de relevanta. La un moment dat poate iti doresti cu tot dinadinsul sa intri in posesia celei mai noi lansari, este firesc sa dai curs unui capriciu, mai ales atunci cand este vorba despre frumusete, insa cel mai mult conteaza motivatia care se afla la baza achizitiei: mirajul noului sau mesajul care a atins o coarda sensibila a sufletului?
Pentru mine o femeie frumoasa este o femeie care se simte bine cu ea insasi, care isi iubeste in egala masura atuurile fizice, cat si micile imperfectiuni, care are carisma, sarm si care se face remarcata prin simpla prezenta, fara a se stradui prea mult si fara a se forta sa para altfel decat este in realitate. Prin urmare, parfumul ideal este acela care te face sa te simti in deplina armonie cu tine insati.
Adina Necula: Care sunt calitatile unui parfum care depaseste testul timpului si cum percepi viitorul parfumeriei?
Marc Chaya: Dificultatea consta nu atat in a concepe un parfum, cat a aduce ceva nou si original pe o piata care abunda in creatii olfactive. Iar aici ma refer la abilitatea unei case de parfumuri de a se reinventa in permanenta si de a-si exersa creativitatea. Nu poti spune aceeasi poveste de-a lungul timpului in 200 de variante, fara ca la un moment dat sa ajungi intr-un punct in care oricat de abil ar fi departamentul de marketing, sa nu mai reusesti sa transmiti nimic si sa uiti chiar de unde ai plecat. Secretul lui Baccarat Rouge 540 rezida in originalitatea mesajului si in multiplele sale intelesuri. Este un parfum pe care il poate intelege atat mama ta si care ai fi surprinsa ca peste ani sa il poate chiar si copilul tau. Iar asta pentru ca are marea calitate de a rezona cu o fateta a sufletului uman care depaseste bariera generatiilor si care are in vedere doar sensibilitatea si emotiile. Este ca atunci cand privesti un tablou pictat de Picasso in 1920 si care iti umple sufletul de bucurie, cu toate ca de atunci si pana in prezent s-au schimbat atat de multe lucruri. Il apreciezi chiar daca nu e ceva contemporan, chiar daca nu se inscrise in tendinte si nu beneficiaza de supraexpunere. Atuul sau este estetica. O estetica care reuseste ca la distanta de cateva decenii sa fie mai actuala decat era in momentul in care a fost dezvaluita.
Ceea ce te face un mare scriitor nu este cunoasterea alfabetului, asa cum nici stapanirea perfecta a notelor muzicale nu te transforma peste noapte intr-un mic Mozart. Marile parfumuri sunt cele create facand abstractie de tehnica si gandindu-te la rezultatul final care trebuie sa starneasca o emotie.
Doar timpul va decide daca Baccarat Rouge 540 merita sa se inscrie in cercul exclusivist al parfumurilor memorabile, insa Maison Francis Kurkdjian stie ca si-a indeplinit cu prisosinta misiunea creativa. Fiecare industrie de mass-market are o nisa, inclusiv cea a parfumeriei. Atat in parfumeria asa-zis nisata, cat si in cea comerciala, sunt utilizate aceleasi ingrediente. Ceea ce te face un mare scriitor nu este cunoasterea alfabetului, asa cum nici stapanirea perfecta a notelor muzicale nu te transforma peste noapte intr-un mic Mozart. Marile parfumuri sunt cele create facand abstractie de tehnica si gandindu-te la rezultatul final care trebuie sa starneasca o emotie.
Maison Francis Kurkdjian nu interpreaza aceleasi teme devenite deja redundante, ci concepe de fiecare data esente noi menite sa puna la incercare imaginatia clientilor si sa ii determine sa treaca de paragraful introductiv, pentru a descoperi continuarea povestii. Din ce in ce mai multe branduri beneficiaza de aportul creativ al unui parfumier in-house, iar daca stam sa ne gandim, acest lucru marcheaza o revenire la inceputurile parfumeriei. Marketing-ul are resurse limitate, in schimb creativitatea are un potential infinit. Iar aceasta din urma traseaza viitorul parfumeriei ca arta si al capodoperelor olfactive capabile sa faca istorie.
Baccarat Rouge 540 (apa de parfum) by Maison Francis Kurkdjian este disponibil la Beautik Haute Parfumerie la pretul de 1249, 97 lei.