Culoarea este un limbaj universal, un limbaj pe care il folosim si pe care il intelegem cu totii, iar anul 2020, printre numeroasele sale provocari, incertitudini, temeri si anxietati, a asezat pe tapet adevaratele noastre culori. Culorile care se afla in ADN-ul nostru si a caror psihologie ne dezvaluie personalitatea, ratiunea, comportamentul si emotiile. Nu intamplator, anul acesta birourile de analiza a culorilor si de tendinte au operat mai mult ca niciodata, cu un concept imprumutat din psihologia cromatica aplicata, o stiinta bazata nu pe simboluri si pe semnificatii culturale, ci pe cazuri concrete de relationare cu tusele de culoare: “trust colors” – culori care genereaza un sentiment de stabilitate, de incredere, de siguranta. De la tonurile neutre, si pana la Aqua Blue, culoarea care are cele mai mari sanse de a domina anul 2021, mesajul tuturor institutelor de prognoza a tendintelor este cat se poate de clar: avem nevoie de echilibru, de armonie si de regasire a firescului vietii de zi cu zi.
In mod traditional, in fiecare an dedic un articol amplu tendintelor cromatice, cu accent asupra culorii care urmeaza sa isi faca cel mai mult simtita prezenta in colectiile brandurilor de moda, cosmetice, decoratiuni interioare, arhitectura, tehnologie sau auto. Nu este vorba atat despre tendinte, cat despre o analiza in profunzime a factorilor socio-economici si culturali, care explica prevalenta unei anumite palete cromatice si conexiunile dintre aceasta si nevoile noastre energetice. Karen Haller, una dintre autoritatile mondiale in domeniul psihologiei cromatice aplicate, spunea la un moment dat ca fiecare alegere a unei culori este determinata de o carenta emotionala. Nu intamplator atunci cand dorim sa ne simtim mai echilibrati, ne inconjuram de mult verde, sau se intampla sa alegem albastrul ca terapie in perioadele de incertitudini. Intotdeauna in profesia mea de consultant de imagine si stil, un loc extrem de important l-a ocupat biblioteca, deoarece dincolo de imaginile frumoase, de lansarile extrem de tentante si de obsesiile sezoniere, se afla un imens spatiu care trebuie umplut cu argumente si cu explicatii. Altele decat cele cu tenta infantila, reduse la comentarii pe marginea a ceea ce se poarta sau a preferintelor personale. Sau in termeni mai clari, povestea din spate.
Incepand din luna noiembrie, casuta mea de e-mail incepe sa se aglomereze de mesaje pe eterna tema a culorilor vedeta in anul urmator. Si invariabil, raspunsul meu este acelasi: culori care sa raspunda carei nevoi? Stilistice, emotionale, profesionale etc? Cu toate ca internetul incepe sa atraga atentia inca de prin vara asupra unei anumite culori a anului urmator, tendintele cromatice sunt mult mai complexe, si includ o intreaga paleta de nuante, nu doar un sigur cod de culoare ce asteapta sa fie declinat in absolut orice poate avea impact vizual, de la machiaj si haine, pana la ambalaje de produs, branding sau culori ale gadget-urilor. In aceeasi idee, chiar daca Pantone este cea mai cunoscuta si cea mai populara agentie de trend forecasting, exista si alti jucatori ale caror prognoze merita analizate si luate in calcul atunci cand se stabilesc conexiuni intre anumite culori predominante si motivatia aducerii acestora in prim-plan. De ce a fost aleasa in mod particular o culoare sau o familie de culori? De ce acum si nu peste 2, 5 sau 10 ani?
Trust colors sau culorile increderii despre care povesteam la inceputul articolului nu sunt o inventie de data recenta, ci expresia unei lipse de certitudine la nivel global, aflata in stare latenta de ani buni. Un imprevizibil acutizat anul acesta, odata cu declansarea pandemiei de COVID-19, si dublat de o reala criza de apartenenta – la o comunitate, la o colectivitate, la un grup social sau la un loc. Fara niciun avertisment prealabil, fara sa ne fi facut planuri sau sa ne fi pregatit, ne-am trezit cu biroul mutat in living-ul de acasa, cu o casa in care fiind nevoiti sa petrecem mai mult timp ca niciodata, ne-am dat seama ca de fapt doar intr-o mica masura raspunde nevoilor noastre de confort si cu lacune imense la capitol armonie si armonizare.
AzkoNobel, una dintre agentiile care comunica inca din vara prognoza tendintelor pentru anul urmator, a ales sa dezvaluie culoarea anului 2021 de abia in septembrie, la fel procedand si Sherwin-Williams sau Benjamin Moore. Intre Brave Ground, un bej-maroniu neutru, cald si invaluitor, propus de echipa AzkoNobel, Urban Bronze-ul minimalist inspirat de naturaletea lemnului si de patina aparte a metalului – Sherwin-Williams, si Aegean Teal, culoarea linistitoare a marii, ce pare sa armonizeze toate lucrurile inconjuratoare in viziunea echipei Benjamin Moore, paletarul cromatic vorbeste la unison despre nuantele incarcate de semnificatii care ne hranesc in primul rand spiritul, de care am vrea sa ne inconjuram pentru a ne simti mai protejati si mai confortabili in mediul in care traim, si care ne amintesc de lucrurile simple care merita sarbatorite in fiecare zi.
De la albul laptos al cetei dense, auriul cald al diminetilor de vara, nuantele pamantii ale lemnului sau ale ceramicii traditionale, si pana la intinderile albastre, cu nenumaratele variatiuni de gri si de verde, culorile predominante in 2021 sunt selectate special pentru a transforma orice spatiu intr-un camin sau altfel spus, pentru a ne face sa ne simtim cat mai in largul nostru atunci cand revenim acasa.
Despre Aqua Blue, o culoare in egala masura linistitoare si misterioasa, s-a tot spus ca este fara indoiala regina neincoronata inca oficial a anului 2021. Si nu am nici cea mai mica indoiala ca va sosi cat de curand si confirmarea urcarii pe tron. Dupa albastrul clasic Pantone din 2020, Aqua Blue este un succesor cat se poate de bine pregatit. Situata la granita dintre albastrul universal si democratic, si verdele albastrui cu tenta exotica, Aqua Blue este atat culoarea acceptarii si a serenitatii, cat si un pigment al imaginatiei care intretine nevoia de escapism, de evadare, de libertate creativa.
In alta ordine de idei, sa ne amintim ca in 2008, an de criza economica profunda, Pantone a ales drept culoare a anului “blue iris”, un albastru care exprima pe de o parte atmosfera de incertitudine si de precautie financiara, si pe de alta parte nevoia de stabilitate. Iar in 2000, anul mileniului, aceeasi autoritate mondiala a decretat ca Cerulean Blue este cea mai potrivita culoare pentru a exprima un mesaj de calm, echilibru si armonie.
Aqua Blue creaza un efect extrem de curat, de aerisit, atat in combinatie cu nuantele mai deschise, cat in varianta color-block, cel mai dificil de gestionat din punct de vedere al impactului. Este practic ca o introspectie 100% confidentiala, intr-o lume invaziva, care simte nevoia de rasfat si care se intersecteaza cu visele noastre de mai frumos, mai bun, mai luminos. Dintre toate culorile ultimilor ani, Aqua Blue mi se pare castigatoare la capitolul conexiune emotionala. Nu tulbura, ci seduce prin stralucire, voluptate si speranta intr-un viitor mai stabil, mai sigur si bland.
Tinuta Sense
Foto: Dragos Alexandru Costea