Cand atitudinea devine forma, seturile imagistice generate de amprentele anumitor decade sunt aduse la un numitor comun. Sau altfel spus, la o moda care nu se mai grabeste sa prinda urmatorul val, din simplul motiv ca isi este siesi suficienta. Emese Bako transpune intr-o cheie extrem de personala, imaginea feminitatii care trece dincolo de aparente si de barierele (de cele mai multe ori) auto-impuse, imprimand colectiei de master “The lies have to travel”, recent dezvaluita pe catwalk-ul Galei UAD 2016, un mesaj atat de percutant, incat cu greu poate fi uitat.
Sinteza fashion a lui Emese Bako m-a cucerit inca din primele clipe, cele sapte ansambluri vestimentare prezentate facand dovada faptului ca atunci cand creativitatea si imaginatia sunt supuse unui “reality-check” permanent, inspiratia devine doar un punct de plecare si nu o constrangere nascatoare de himere. O cromatica absolut superba, sustinuta de forme simple supuse metamorfozei, insa usor de recunoscut, volumetrii perfect controlate si o poveste personala indeajuns de expresiva pentru a constitui o referinta obligatorie, indiferent de sezon si de capriciile modei.
Va invit in universul lui Emese Bako, tanarul designer (premiat de catre Molecule-F, Avanpremiere si Vestige) care promite sa continue un jurnal al identitatii bazat pe tipologia vestimentara adaptabila tuturor momentelor zilei si definitorie pentru garderobele celor care nu au uitat sa isi reserve o stea in constelatia reala a modei.
Adina Necula: Colectia „The lies have to travel” recent prezentata in cadrul Galei UAD 2016 reprezinta atat sinteza parcursului tau universitar cat si proiectia personala asupra drumului fashion care abia acum incepe. Care sunt premisele de la care ai pornit in punerea la punct a proiectului de master si care sunt directiile estetice pe care ti-ai propus sa le dezvolti pornind de la aceasta teza academica?
Emese Bako: Proiectul meu de cercetare a pornit de la un enunt indeajuns de fascinant, incat sa recurg la o cercetare mai vasta asupra lui: „Cand atitudinea devine forma”. L-am descoperit in 2013 cand Fondazione Prada a decis sa reconstituie o expozitie marcanta din lumea artei contemporane pornind de la conceptul: „Traieste in capul tau: Cand atitudinea devine forma. Lucrari-Concepte-Procese-Situatii-Informatii”.
In momentul in care conceptul imi era clar, a venit si partea de transpunere a ideii in realitate, care mi se pare tot timpul cea mai grea etapa dintre toate. Dar pana la urma conceptul reprezenta exact aceasta idee de metamorfoza pe care am avut libertatea de a o interpreta oricum imi doream eu, asa ca multe dintre elementele, materialele sau volumele din colectie se bazeaza pe o atitudine personala, pe un fel de opulenta ingrijita.
Adina Necula: Cu toate ca piesele tale emana o sofisticare aparte si o oarecare opulenta, analizate separat constat ca sunt extrem de rafinate si de simple ca linie. Care este relatiat pe care ai creat-o intre arta-expresie artistica-mesaj redus la esenta?
Emese Bako: Produsele pe care le creez pornesc de la felul in care imi alcatuiesc propria imagine. Pornind de la o garderoba simpla, construiesc in jurul ei pana ajung la volumetria sau atitudinea pe care vreau sa o reprezint in momentul respectiv. Elementele ajutatoare pot fi parul, machiajul, accesoriile, gentile etc. In cazul designului, ma bazez destul de mult pe materialitati si finisaje stlizate. Pana la urma, detaliile fac diferenta.
Adina Necula: Ai investit foarte mult in materiale si ai acordat o atentie speciala modului de finisare al fiecarei piese (cat se poate de firesc pentru o colectie impecabila din toate punctele de vedere). Cum ai manipulat textilele pentru a imprima efectele usor “patinate” de vreme, dar atat de cuceritoare prin gradarea intensitatilor cromatice?
Emese Bako: Materialele pe care mi-am propus sa le folosesc, au fost alese din start dintr-o gama care emana un fel de sensibilitate si trecere a timpului: catifeaua de matase, brocardul, sau satenul de matase. Pe langa acestea, am si prelucrat o mare parte dintre ele, fie prin broderie de mana, fie prin beading, embosare, decupaj sau alte tehnici.
Adina Necula: Care sunt elementele vizuale care te fascineaza si care te inspira?
Emese Bako: Ma fascineaza o multitudine de elemente din diferite contexte, de la interioare renascentiste, pana la case traditionale nordice, postari kitsch de pe tumblr, tinerii Harajuku sau poze cu pisici grase.
Adina Necula: Care crezi ca este cea mai mare provocare pentru un tanar designer in contextul actual al modei?
Emese Bako: Cred ca cea mai mare provocare pentru un tanar designer este pastrarea relevantei in domeniu, care de multe ori, din pacate este influentata de conditia financiara.
Adina Necula: Unde incepe si unde se termina creativitatea atunci cand vorbim despre piese purtabile menite a fi integrate in garderobele urbane?
Emese Bako: Creativitatea nu cred ca are limite, nici daca vine vorba despre piese purtabile. Uneori insa se schimba scopul crearii hainelor, iar asta influenteaza si creativitatea. Una este sa cream strict pe principii de purtabilitate, alta este sa cream exclusiv pentru a ne satisface imaginatia. In opinia mea, cel mai bine functioneaza combinate.
Adina Necula: Care este elementul distinctiv al pieselor tale sau acea amprenta personala care starneste dezirabilitatea?
Emese Bako: Am observat ca tot mai des plec de la premiza de a crea piese care sa reprezinte personaje sau atitudini pe care as dori sa mi le atribui (asum). Astfel hainele reprezinta o proiectie a unor atitudini, pe care doresc sa mi le insusesc, sau personaje care doresc sa devin. Probabil ca si alti oameni vor sa se transforme in aceste personaje, macar pentru cateva ore. Hainele mele sunt pentru cei curajosi. Asa cum imi doresc si eu sa devin.
Adina Necula: Ce ai schimba sau ai elimina complet din moda contemporana?
Emese Bako: Intr-o lumea a exceselor as elimina sezoanele si separarea showurilor pentru barbati si femei. De ce trebuie sa aiba cineva o viziune total diferita pentru barbati si femei in acelasi sezon? Alegerea trebuie sa fie a clientului sau a stilistului in momentul in care imbraca hainele.
Coodonatori colectie: Profesor universitar doctor Elena Basso Stanescu si Lector universitar doctor Lucian Broscatean
Coordonator lucrare de disertatie: Profesor universitar doctor Anca Pia Rusan
Credit foto: Emil Costrut