Traditie si multiculturalitate: Andrea Tincu a lansat “Poveste din Romania”, primul capitol dintr-o serie de colectii-capsula cu spirit atemporal

Pentru un artist complet, asa cum este Andreea Tincu, elementele ce tin de traditia si de spiritul autentic romanesc, reprezinta surse inepuizabile de inspiratie la nivel creativ. “Poveste din Romania”, noua colectie toamna-iarna 2020-2021, constituie doar primul capitol dintr-o serie de teme de referinta ce isi vor gasi expresia de-a lungul sezonului intr-un numar limitat de modele, caracterizate prin atemporalitate, rafinament si versatilitate.

Pe Andreea Tincu o cunosc de peste un deceniu, si in afara faptului ca are o tenaticitate si o capacitate de munca impresionanta, caracteristici demne de un scorpion veritabil, ceea ce ma fascineaza si ma surprinde de fiecare data la ea este bogatia universului de referinte culturale, rapiditatea cu care face conexiuni si numeroasele modalitati prin care transforma o idee buna, intr-una geniala. Andreea este un om care cauta perfectiunea in tot ceea ce face, iar daca nu ii cunosti brandul, vei avea placuta surpriza sa descoperi ca nimic din ceea ce poarta eticheta Andrea Tincu nu este realizat in ideea de “merge si asa”, ci cu maxima rigurozitate, la cel mai inalt nivel calitativ. Acesta este si motivul pentru care Andreea produce in serii mici si foarte mici, nu viseaza sa vanda mult, ci mai degraba piesele ei sa ajunga in garderobele femeilor care stiu sa le aprecieze, sa le poarte cu drag si de grija, asemenea oricaror alte lucruri de pret, si ramane fidela principiului “(mai) putin, de o calitate (mai) buna si (mai) durabil”.

Andreea este un artist prin definitie si nu exagerez cu nimic cand afirm acest lucru. Extrem de putini designeri sunt si artisti. Majoritatea nu si-au dorit acest lucru sau pur si simplu nu au stiut cum sa isi pastreze si sa isi cultive sensibilitatea intr-o lume in care la finalul zilei doar rapoartele de vanzari si cifrele par sa conteze. Nu este si cazul Andreei, care alatura intr-o formula realmente unica, manualitatea si tehnologia moderna. Deseneaza ore in sir cu acrilice si creioane colorate, insa stie la fel de bine cum sa isi transpuna grafica in format digital pentru a fi imprimata pe matase, are grija ca fiecare produs sa fie impachetat in hartie premium si frumos ambalat pentru a bucura sufletul celei care il primeste, si este mereu cu zece pasi inaintea celorlalti. Imi amintesc cum in urma cu cativa ani, Andreea imi povestea despre cvasi-irelevanta colectiilor lansate urmand calendarul fashion, iar cum toate lucrurile vin la vremea lor, iata ca a sosit momentul ca brandul Andrea Tincu sa schimbe abordarea, luand decizia sa lanseze in decurs de un sezon mai multe colectii capsula alcatuite dintr-un numar limitat de modele. Totul realizat “slow”, pe tihna, in mod sustenabil, si plecand de la o idee simpla: piese versatile, multifunctionale, care inseamna mai mult decat un design frumos, o investitie constienta si asumata pe termen lung.

Mai mult, cred ca, dincolo de tendinte, exista valoarea unui produs fashion premium.

Andreea Tincu

In ultimii ani moda a fost din ce in ce mai coplesitoare si mai lipsita de “curtoazie”, iar de la un anumit prag incolo a devenit extrem de dificil sa te atasezi de haine, sa le cunosti in detaliu sau sa le observi, pentru ca mereu apareau modele noi care cerau sa fie asezate in lumina reflectoarelor. Cum ai decis ca acum este momentul sa schimbi abordarea colectiilor sezoniere si sa iti obisnuiesti clientele cu un alt tip de timing al lansarilor?

Andreea Tincu: M-am gandit de ceva timp la acest aspect si cred ca pentru un brand de designer, cum este Andrea Tincu, importante sunt colectiile originale, creative, frumos lucrate si pe teme mai diverse decat pana acum. Personal, am piese vestimentare de care ma atasez si pe care le port de mai multe ori, deoarece consider ca este pacat ca o piesa vestimentara, in care s-a investit timp si pasiune, sa fie purtata doar de cateva ori, deoarece nu se mai incadreaza in tendinte. Mai mult, cred ca, dincolo de tendinte, exista valoarea unui produs fashion premium.

Ce inseamna “Poveste din Romania” si cum ai reusit sa delimitezi zona de folclor, inspre care vireaza majoritatea hainelor cu tematica traditionala, de cea contemporana, purtabila, actuala?

Andreea Tincu: Imi plac foarte mult traditiile, din multe tari, si bineinteles ce e romanesc este pe sufletul meu, intr-o exprimare metaforica. Numai ca nu imi place sa copiez si tot ce a fost privesc din prisma viitorului, astfel incat sa pastrez elemente traditionale, dar sa rezulte un produs contemporan, cu linii noi. Andrea Tincu este un brand ready-to-wear cu directiile proprii de creatie, cu anumite detalii, forme, pe care femeile care iubesc moda le inteleg si le apreciaza. “Poveste din Romania” inseamna elemente decorative tip borduri traditionale, flori romanesti, rare, cromatica in alb, negru si rosu, talia marcata prin brauri tesute, croiul de ie, adaptat pe tipar cu inspiratie retro.

Nu aruncam hainele, ci le valorificam din plin, orice material ramane este folosit la mostre si prototipuri, nimic nu este consumat inutil.

Andreea Tincu

Sustenabilitatea reprezinta la ora actuala un cuvant magic deschizator de usi si de… portofele. Cum percepi ideea de sustenabilitate, cum o materializezi in colectii si care este costul real al acesteia?

Andreea Tincu: Sustenabilitatea Andrea Tincu inseamna materiale naturale, printuri realizate cu culori ecofriendly etc. Nu aruncam hainele, ci le valorificam din plin, orice material ramane este folosit la mostre si prototipuri, nimic nu este consumat inutil. Nu suntem un brand produs industrial, inclusiv cutiile pentru esarfe sunt incheiate manual. Apreciem valoarea umana si credem in ea. Costurile se reflecta in pret, deoarece o productie de acest gen nu poate fi ieftina. 

Sunt un designer care iubeste geometria, era singura materie reala pe care o iubeam in scoala :), si acest lucru se vede in tipul de linii cu care desenez colectiile.

Andreea Tincu

Elementele tehnice complexe fac parte din structura creatiilor tale, iar sezonul acesta am remarcat doua aspecte extrem de ingenioase: pliseurile inversate si formele actualizate ale kimonourilor.

Andreea Tincu: Sunt fascinata de cele doua elemente, de kimono si de pliseuri. Kimonoul este o piesa de baza in colectiile Andrea Tincu, dar si in garderoba Andreea Tincu. Fustele plisate au brauri tesute, lungimea 7/8 si subtiaza orice silueta. Sunt un designer care iubeste geometria, era singura materie reala pe care o iubeam in scoala :), si acest lucru se vede in tipul de linii cu care desenez colectiile. Kimonurile din lana inlocuiesc cu succes orice jacheta de toamna si sunt in topul femeilor care iubesc moda.

Toamna aceasta miroase a flori proaspete de munte si a specii rare pe care le-ai desenat cu migala si sensibilitate in acuarele, iar apoi le-ai imprimat pe matase. Se spune ca in sufletul fiecarei flori traieste o alta floare. Ce simbolizeaza pentru tine acest “ierbar” pretios si la care fila simti ca inima incepe sa iti bata mai tare?

Andreea Tincu: Fiind o colectie inspirata de Romania, este normal ca printurile sa isi aiba originea din flora romaneasca. De ce flori de munte? Deoarece, cred ca muntele este reprezentativ pentru oricare dintre noi. Florile muntilor sunt mici, delicate si incredibil de frumoase. Preferata mea este Gentiana, pe care am si reprezentat-o in colectie atat asa cum este, cat si in forma stilizata.

Moda presupune ca o piesa vestimentara inspirata din Rusia, creata in Romania, sa poata fi purtata de catre o fata din Etiopia, aflata la studii in America, cu un prieten japonez, adoptat de catre doua persoane din Finlanda.

Andreea Tincu

Care este rolul multiculturalitatii in arealul tau de referinte?

Andreea Tincu: Eu nu cred in granitele dintre oameni, nu pot privi un om dupa alegerile sau culoarea sa. Cred ca suntem egali si este datoria fiecaruia dintre noi sa respectam cultura altcuiva. Moda nu este Moda daca este focusata strict pe o categorie de oameni. Moda presupune ca o piesa vestimentara inspirata din Rusia, creata in Romania, sa poata fi purtata de catre o fata din Etiopia, aflata la studii in America, cu un prieten japonez, adoptat de catre doua persoane din Finlanda. Traim intr-o lume multiculturala si cred ca trebuie sa apreciem acest lucru.

Cum arata schema de productie Andrea Tincu si care sunt elementele care diferentiaza brandul de alte marci romanesti?

Andreea Tincu: Orice produs Andrea Tincu este realizat mai intai pe material substitut si apoi pe cel final. Lucrez cu aceeasi echipa de ani de zile si imi place acest lucru.

Nu am analizat toate brandurile romanesti, ca sa stiu ce ma diferentiaza, dar ceea ce iti pot spune este faptul ca de la tesatura pana la ambalaj, imi plac lucrurile bine facute. Dincolo de colectia in sine, suntem foarte adaptabili in ceea ce priveste dorintele clientelor. Daca unei doamne ii place printul dar doreste un alt croi, brandul se adapteaza cerintelor.

Ce a insemnat pentru tine perioada de lockdown si cum ai pregatit acest final de an?

Andreea Tincu: Am lucrat incontinuu, atat pentru mine cat si pentru Sense, am mutat creatia acasa si nu pot spune ca nu m-am simtit bine. Era putin diferit ritmul in care lucram, deoarece puteam face dimineata o activitate separata de brand si sa desenez seara.

Recunosc, imi place sa ascult conferinte diverse (Patapievici, Djuvara, Nicula, Liiceanu, Plesu, Arsenie Papacioc, etc) si sa gatesc, cum imi place si sa citesc literatura sau istorie, ceea ce inseamna ca am avut parca mai mult timp pentru toate acestea.

Va urma o noua editie Christmas scarf Andrea Tincu, inca un model de esarfa, dar si noutati Sense, pe care le vei descoperi in magazine. Noua colectie capsula Andrea Tincu va fi gata in Ianuarie, astfel incat urmeaza o perioada aglomerata in noutati fashion Andrea Tincu.

Traditie si multiculturalitate: Andrea Tincu a lansat “Poveste din Romania”, primul capitol dintr-o serie de colectii-capsula cu spirit atemporal

Albastrul Klein: o poveste despre indrazneala, curaj si compatibilitati nebanuite

Impartaseste-mi opinia ta