Industria cosmetica se confrunta cu noi provocari atat la nivel de ingrediente utilizate cat si la nivel de legislatie. Pe de o parte regasim tendinta din ce in ce mai accentuata de comprimare, materializata in produse cosmetice cu actiune asupra mai multor probleme specifice (2 in 1, 3 in 1 etc), iar apoi constatam schimbarile produse la nivel de oferta si determinate de presiunea crescanda pentru produsele bio si folosirea unor ingrediente de provenienta organica.
Mai mult decat atat, ambalajele produselor cosmetice se aliniaza schimbarilor pietei. Majoritatea companiilor au renuntat la recipientele din plastic sau la flacoanele cu un design sofisticat, in favoarea unora multifunctionale, care pot fi apoi reutilizate si in alte scopuri (despre acest subiect voi discuta mai pe larg intr-un material viitor).
Cativa analisti s-au grabit sa proclame un nou tip de consumator si sa ii descifreze preferintele, in speranta unei abordari de marketing care sa se concretizeze in vanzari substantiale.
Problema este pusa din start gresit: nu avem de a face cu un nou consumator, gata sa il inlocuiasca pe cel vechi si depasit, ci cu acelasi tip de client care acum are acces la o cantitate mai mare de informatii, se poate documenta foarte bine si singur si este mai atent la ceea ce cumpara, dincolo de eticheta de brand si de ceea ce ii este servit de media prin comunicatele de presa sau ad-urile agresive (de cele mai multe ori).
Producatorii au intuit cat se poate de corect aplecarea clientilor inspre ceea ce numim in mod generic la ora actuala “green cosmetics”. Prin urmare produsele lansate in ultima perioada au la baza principii active derivate din plante sau fructe, care de fapt nu costituie o noutate absoluta (extractele florale si cele din fructe sunt utilizate in cosmetica si parfumerie de sute de ani), dar care promovate in contextul unei tendinte majore, se dovedesc a avea impactul scontat.
Pe ce fond se produc aceste schimbari? In primul rand cred ca avem de a face cu influente ale stilului de viata personal:
• Aplecarea unei parti semnificative a clientilor inspre zone a caror explorare include un act mistic: Japonia, China, Thailanda, India etc. Ingredientele provenite din aceste zone exercita fara doar si poate o atractie in plus pentru consumatori, fiind privite ca pe ceva exotic.
• Dietele pe care le incearca fiecare persoana de-a lungul timpului. Daca in urma cu cativa ani dietele vegetariene erau considerate de catre specialisti a fi periculoase pentru sanatate, la ora actuala, plasate in euforia bio-eco care a cuprins intreaga planeta, au devenit un stil de viata mai mult sau mai putin adaptat. Prin urmare, toate produsele inconjuratoare trebuie sa corespunda organicului si vegetalului. Conform datelor furnizate de Institutul Mintel, aproximativ 3% din cosmeticele lansate in perioada ianuarie 2007 – decembrie 2009 in Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Franta, China si Japonia, au facut apel la elemente de origine vegetala.
• In contextul unei scaderi a vanzarilor de cosmetice, pe fondul crizei economice mondiale, un segment de piata important a inregistrat o usoara crestere: cosmetica anti-imbatranire. Noi antioxidanti au fost patentati de catre laboratoare si introdusi sub forma unor relevalatii in formulele cosmetice.
Asadar ce culegem din gradina frumusetii sezonul acesta, in incercarea de a ne apropia si mai mult de natura? Gamele de cosmetice ne sugereaza sa ne luam un cos din rachita la brat si sa culegem un manunchi de morcovi, cateva rosii proaspete, castraveti, pastai de mazare si niste ierburi aromate.
Eu sincer nu credeam in performantele produselor bio/organice. Imi imaginam ca sunt sigure, scumpe si ca totusi nu isi fac treaba. M-am nimerit insa cu un grup de prieteni si pur si simplu era amuzant sa le incercam.. mi-au placut foarte mult. Cel putin gama respectiva.. mult mai fine, mai elaborate, parca erau din piele. Sunt primele cosmetice in urma carora nu am scarpin:D si le folosesc deja de ceva vreme. Cand a inceput sa ni se vorbeasca despre ele, gen elimina anumiti compusi periculosi, contin SPF natural, vitamine, antioxidanti naturali si pielea imbatraneste mai greu, m-au sedus complet. E ca si cum ai trece de la un tricou din poliester la o bloza de matase naturala. Am incercat si ceara pentru epilat bio intr-un ibricel pentru musatata.. la fel, mult mai eficienta decat oricare ceara sau benzi.