Inca din adolescenta lumanarile parfumate imi insotesc clipele de tihna si de relaxare, iar de-a lungul anilor au devenit chiar companionii unor tabieturi bine conturate, despre care mi-am dat seama ca nu am scris aproape deloc pana acum, cu toate ca sunt parte integrata din viata de zi cu zi. In perioada de lockdown, am realizat insa ca si lumanarile parfumate sunt genul de produse care fac mult cu putin, si care reusesc sa aduca frumusete intr-o maniera unica si speciala. Si asta pentru ca vin insotite de povesti aparte si de istorii foarte personale. Fireste, optiunile sunt nenumarate, poate pe unele inca nici nu le-am explorat, dar cele carora am decis sa le dedic articolul de fata sunt pur si simplu favoritele mele, cele fata de care am dezvoltat un atasament emotional si cele care imi bucura sufletul de fiecare data cand le aprind.
Lumanarile parfumate constituie un segment cu totul aparte al universului miresmelor, nu atat de popular ca parfumurile, insa intr-o ascensiune perfect explicabila in ultima perioada. Tendinta nu este defel una noua si nici vorba de vreo moda ivita aici si acum. Parfumarea locuintei este o deprindere care isi are originea in antichitate si care pare intr-o anumita masura sa faca parte din nevoile pe care le accesam instinctiv. Ce-i drept, in prezent nu mai dispunem casolete cu myrrha si olibanum pe holurile casei si nici nu mai stropim pardoselile cu apa aromata, in schimb avem la indemana lumanari “terapeutice” cu uleiuri esentiale si ape florale pentru improspatat asternuturile sau hainele.
Legatura indisolubila intre arome si psihic a fost certificata stiintific in anul 1989, cand Olfactory Research Foundation din cadrul Sense of Smell Institute, a reunit sub umbrela conceputului “aroma-chology” (aromacologie) o serie de studii care investigau o varietate mare de sentimente si stari – fericire, incredere in sine, relaxare etc, prin intermediul stimularii cailor olfactive catre sistemul limbic. Insa nu orice miresme contribuie la cresterea senzatiilor de confort si de placere, ci doar cele de origine naturala. Moleculele naturale prezinta avantajul scaderii hormonului de stres, influentand favorabil dispozitia si starea de spirit.
Potrivit datelor furnizate de Business of Fashion, vanzarile de lumanari parfumate la nivel global au crescut cu o treime in ultimii doi ani, iar in cultura de beauty a inceput sa fie din ce in ce mai des utilizat termenul “smellness” – o forma de grija de sine, bazata pe puterea “detensionanta” a aromelor, intr-o lume nebuna si imprevizibila. Cu o industrie a wellness-ului care depasea 4 trilioane de dolari in 2019, smellness-ul reprezinta fara niciun dubiu extensia de care fiecare dintre noi avem nevoie, chiar daca nu constientizam inca acest lucru. O primavara petrecuta in izolare la domiciliu poate fi revelatoare din multe puncte de vedere si poate genera dorinta de a imbunatati lucruri aparent banale si pe care le treceam lesne cu vedere. Ca de exemplu, mirosul din locuinta. SPA-ul se muta incetul cu incetul acasa, locuinta devine un sanctuar, iar sentimentul de bine, de protectie, de siguranta oferit de un mediu seren, capata noi conotatii in lumea parfumurilor ambientale. O lume deschisa la schimbare, profund “customizata”, in care o pala de vant schimba atat aroma spatiului, cat si starea noastra de spirit. Nimic nu mai este atat de intens incat sa ramana impregnat zeci de ani intr-o incapere, asa cum se spune despre ambra si moscul care au parfumat peste jumatate de secol budoarul imparatesei Josephine, ci cat se poate de lejer si de diafan.
De-a lungul anilor am scris mult despre produsele L’Occitane. As spune chiar foarte mult si fara niciun parti-pris la mijloc. A trecut aproape un deceniu de cand am vizitat regiunea Provence si de atunci intregul univers de arome si de nuante, mi-a ramas amprentat in suflet. Fiecare brand este constient ca trebuie sa aiba o poveste in spate – acestea sunt “regulile jocului” in orice domeniu, nu doar in beauty. Iar cand aceasta nu este indeajuns de incitanta sau de spectaculoasa, este rescrisa sau “imbunatatita”. In ceea ce priveste insa L’Occitane, brandul in sine este o poveste cap-coada. Iar produsele de ingrijire si de parfumerie sunt reprezentarea fidela a tuturor elementelor care exista aievea in regiunea celebra pentru campurile intinse de lavanda, pentru varietatea de plante, fructe si flori din care sunt extrase uleuri esentiale pretioase, si pentru ceea ce poarta denumirea generica de “art de vivre”. Un stil de viata care are la baza autenticitatea si un tip aparte de seninatate, ce deriva din potrivirea perfecta a oamenilor cu mediul in care traiesc.
In 1976, Olivier Baussan, proaspat absolvent de litere si fascinat de flora provensala, incepe sa experimenteze distilarea diferitelor plante, flori si fructe, intr-o fosta fabrica de sapunuri, proaspat achizitionata. Cu ajutorul lui Yves Millou, chimist si prieten apropiat, Olivier pune bazele unei mici afaceri cu produse de ingrijire si well-being, menita sa aduca consumatorii cat mai aproape de mediul natural. Miresmele unice din Provence sunt inscrise in ADN-ul fiecarei colectii L’Occitane si odata descoperite sunt imposibil de uitat. Este acelasi sentiment pe care il ai de fiecare data cand vizitezi locuinta unei cunostinte, rude sau prietene. Primul lucru care te intampina este mirosul. Si tot el devine punctul de reper atunci cand te gandesti la persoana cu pricina. Stii cum se “simte” spatiul, ce stare iti transmite, cat de mult rezoneaza cu tine.
Colectia de lumanari parfumate L’Occitane a fost gandita pornind tocmai de la premisa unei locuinte in care sa te simti exact asa cum iti doresti, un loc care sa fie cu adevarat “acasa” si care sa iti permita sa te reconectezi cu tine in cel mai profund mod cu putinta. Miresmele fac posibila aceasta magie, mai ales atunci cand vorbim despre uleiuri esentiale atent dozate pentru a maximiza starea de bine, de relaxare, de tihna. COCON DE SÉRÉNITÉ si DOUCEUR IMMORTELLE este duo-ul meu preferat in momentele in care tot ce imi doresc este sa inchid ochii si sa evadez din cotidian, fara vreo tinta precisa. De cele mai multe ori, aprind ambele lumanari si le las sa arda mai bine de o ora. Imi place teribil cum dulceata mandarinei si portocalei se juxtapune mirosul proaspat si usor medicinal al eucaliptului sau celui intepator-dulceag al busuiocului.
COCON DE SÉRÉNITÉ imbie la calm si tihna, uleiurile esentiale care se degaja atunci cand lumanarea incepe sa arda, fiind recunoscute pentru proprietatile relaxante si detensionante: lavanda, bergamota, mandarina, portocala dulce, geranium. Imagineaza-ti o plimbare printr-o gradina de portocali dupa o ploaie de vara! DOUCEUR IMMORTELLE aseaza pe chip zambetul larg al linistii ce izvoraste din sentimentul de a te afla exact la locul potrivit. Indiferent care ar fi acela. L’Occitane evoca momentul de gratie cand dupa o zi lunga si calduroasa, solul din Provence isi dezvaluie aromele unice de ierburi salbatice si flori, iar cerul se coloreaza in nuante bogate de galben-ocru, odata cu apusul soarelui. In compozitia lumanarii au fost picurate uleiuri esentiale de imortele, busuioc, eucalipt si litsea aromatica, acestea alcatuind un melanj cu adevarat revitalizant si linistitor. Este definitia perfecta a bucuriei resimtite atunci cand te simti bine in interiorul tau si a poftei de viata ce deriva din starea de echilibru, de multumire, de pace.
Ambele arome sunt disponibile atat sub forma de lumanari, cat si de parfum pentru casa si sapun, din colectie mai facand parte si Souffle de Liberte (o asociere proaspata de ulei essential de menta, pin, rozmarin si portocala dulce) si Source d’Harmonie (o calatorie olfactiva printr-o padure de conifere).
Inca de cand am vizitat prima data un magazin Sabon, am avut sentimentul ca brandul este construit pentru eternii visatori captivi in prezent, pentru cei cauta neobositi un strop de magie in cotidian si pentru cei fideli unei estetici extrem de rafinate, elegante, cu alura vintage. In ebraica, cuvantul “sabon” inseamna sapun, acesta fiind si primul produs comercializat de brand si realizat dupa o reteta aborigena, adusa tocmai din Australia.
De ani buni sunt fidela cremelor de maini Sabon si scrub-urilor de corp care au la baza saruri de la Marea Moarta si melanjuri absolut delicioase de fructe, ierburi aromatice, vanilie, mosc sau iasomie. Lumanarile parfumate recunosc ca sunt relativ nou-venite in colectia mea, insa si-au asigurat deja un loc permanent. La inceput de martie, chiar inainte de anuntarea oficiala a pandemiei COVID-19, am filmat in magazinul Sabon din Promenada Mall un material despre ritualul de skincare adaptat sezonului de primavara, prilej cu care am reusit sa petrec mai mult timp printre rafturi si sa descopar aproape fiecare sectiune din generoasa “biblioteca” de cosmetice a brandului. Lumanarile parfumate nu le incercasem niciodata, iar cand am remarcat ca aromele mele preferate din scrub-uri si creme – patchouli, lavanda, vanilie, respectiv trandafir, se regasesc si sub forma produselor pentru parfumat casa, nu am ezitat si le-am adaugat pe loc in cosul de cumparaturi.
Ceea ce mi-a placut in mod deosebit la lumanarile parfumate Sabon este modul in care ard si mireasma intensa, insa totusi discreta si echilibrata pe care o degaja. Lumanarile realizate din ceara naturala, asa cum sunt si cele Sabon, emana o “caldura” aparte, acest lucru datorandu-se si aromei aparte a cerii in sine – ca o miere florala, usoara. In plus, nu degaja fum, au o lumina foarte placuta, linistitoare si o flacara clara. Inainte de fiecare utilizare, fitilul lumanarii trebuie scurtat cu 3-5 mm, iar un aspect imbucurator il reprezinta faptul ca acesta nu se arde si nu “fumega”.
Una dintre particularitatile Sabon consta in faptul ca lanseaza periodic noi colectii de arome, asadar este posibil ca stocul asociat unei anumite lumanari parfumate, odata epuizat, sa nu mai fie actualizat. Pentru moment, preferata mea – patchouli, lavanda, vanilie, este inca disponibila, insa Green Rose, o aroma care mi-a bucurat sufletul in zilele capricioase de primavara este sold-out. Am insa convingerea ferma ca in curand voi invita in casa mea alte miresme Sabon, cel putin la fel de incantatoare si de ademenitoare pentru simturi. Notele parfumate ale lumanarilor Sabon imi amintesc de budoarele de odinioara, fara insa a fi coplesitoare si grele, ci mai degraba pudrate, ca niste aromate fine, preparate dupa retete secrete. Este o oarecare nostalgie ascunsa in fiecare mireasma, care activeaza conectorii imaginatiei si care te transporta intr-o bula temporala. Cand deschizi ochii te simti ca dupa o calatorie in alt secol.
In urma cu cateva decenii un parfum oriental, cu miros invaluitor si senzual de ambra era un lux pentru multe categorii de consumatori. Azi, ambra nu mai este o raritate, ba din contra, nu de putine ori tindem sa ii reprosam ca este prea comerciala. Confuzia poate fi explicata, mai ales in pricina “nasurilor” neexperimentate, prin prisma faptului ca mirosul de ambra se regaseste si in alte materii, precum labdanum sau in fixatorii foarte puternici (inlocuitori sintetici) ce contin la randul lor note animalice. Mon Ambre, lumanarea parfumata din colectia Tout Ce Que J’Aime by Fragonard, fata de care am dezvoltat un atasament aparte, reprezinta cea mai reusita interpretare intr-un parfum ambiental, a unei povesti orientale in centrul careia se afla misterioasa ambra. De altfel, parfumeria Fragonard, a carei poveste debuteaza in anii ’20 pe Riviera Franceza, se mandreste in colectia sa permanenta cu cea mai eleganta si suava “ambra”, prezentata intr-o sticla din aluminiu auriu care protejeaza esenta de efectele luminii si ale caldurii.
Asemenea tuturor produselor de parfumerie Fragonard, lumanarile evoca prin concept si prin estetica spiritul unei epoci in care bunul-gust si rafinamentul isi gaseau expresia in arta neasemuita a miresmelor exclusive. O lumanare Fragonard este mai mult decat un simplu “accesoriu” pentru casa, un obiect de o frumusete aparte, menit sa incante in egala masura privirea si simturile. Mon Ambre, la fel ca toate lumanarile incluse in colectie, este prezentata intr-un pahar din portelan alb imaculat, insotit de un capac pe a carui suprafata este gravata o camee, inspirata de brosele vintage si de operele lui Jean-Honore Fragonard, cel care a reusit sa transpuna pe panza povestea de dragoste dintre Louis XV si ultima sa amanta, Madame du Barry.
Mon Ambre cucereste prin note atat de delicate, incat ai impresia ca adulmeci un deliciu preparat special pentru tine. Un “comfort fragrance” care alunga tensiunile acumulate si antreneaza simturile intr-o calatorie pe un covor fermecat.
Paolo Terenzi, nasul brandului de parfumerie artistica Tiziana Terenzi, este mai mult decat un maestru al esentelor, un personaj de poveste cu o vocatie si o aplecare cu totul aparte inspre lumea fragila a emotiilor, pe care le “colectioneaza” in propria biblioteca de parfumuri. De-a lungul carierei am intervievat zeci de parfumieri celebri, insa Paolo Terenzi se numara printre cei foarte putini pe care as mai gasi sa ii intreb ceva, oricat de mult timp as avea la dispozitie. Am avut privilegiul sa il intalnesc in urma cu doi ani, cu prilejul unui workshop exclusiv organizat de catre A List Magazine in parteneriat cu Obsentum, si marturisesc cu toata sinceritatea ca experienta respectiva a fost cu adevarat una memorabila. Nu ti se intampla in fiecare zi sa creezi o lumanare parfumata sub indrumarea unei asemenea personalitati, si mai mult decat atat, sa primesti informatii direct “de la sursa” despre procesul de manufactura.
Spre deosebire de alte branduri de parfumerie, Tiziana Terenzi a inceput cu fabricarea de lumanari – mai intai simple si ulterior, inmiresmate. Paolo este reprezentantul celei de-a treia generatii de “nasuri” a grupului Terenzi, un mic business de familie inceput intr-un spatiu de doar 16 metri patrati, in 1968, de catre bunicul sau, Guglielmo, si devenit un imperiu. Daca initial Cereria Terenzi fabrica lumanari simple, menite sa raspunda nevoilor comunitatii locale si bisericilor din zona, in prezent se mandreste cu o colectie impresionanta de peste 70 de parfumuri artizanale, lumanari, difuzoare de camera si lampi catalitice. Lumanarile au ramas insa trademark-ul casei, printre clientii sai numarandu-se branduri precum Gucci sau Ferragamo.
Asa cum aveam sa aflu de la Paolo, secretul lumanarilor Tiziana Terenzi rezida in primul rand in ceara folosita. Este vorba despre o ceara speciala, naturala (se foloseste chiar si in preparatele culinare), care miroase a vanilie si migdale, si pentru care brandul detine exclusivitatea. Niciun alt producator de lumanari din lume nu se poate mandri cu un asemenea privilegiu. Ceara se topeste la 60 de grade, proces care incepe la temperatura joasa si care este atent controlat. Datorita tehnologiei speciale si a tipului unic de ceara, lumanarile Tiziana Terenzi contin pana la 30% parfum lichid, de sase ori mai mult decat se regaseste in lumanarile parfumate obisnuite. Paolo mi-a explicat ca din pricina structurii moleculare a cerii traditionale, respectiv a parfumurilor lichide, cele doua ingrediente nu se pot alatura intr-o compozitie omogena decat intr-un procent mic. Practic, orice lumanare parfumata de pe piata contine maxim 5% parfum in ceara.
Insa asta nu este tot. Lumanarile Tiziana Terezi sunt terapie pura nu doar din punct de vedere olfactiv, ci si auditiv. In interiorul fiecarei lumanari se regaseste un fitil din lemn de oud toscan, care in momentul aprinderii lumanarii, arde precum focul din semineu (se topeste din mijloc si arde pana la 70 de ore). Este acel trosnet de lemne reconfortant si cu o “muzicalitate” unica. De altfel, Paolo este de parere ca un parfum nu doar se adulmeca, ci se si asculta, iar daca pe moment ti se pare mult prea abstract, vei intelege exact la ce se refera cand vei aprinde o lumanare Tiziana Terenzi si iti vei comuta telefon pe silent.
[…] Read about my favorite scented candles HERE. […]