Frumusetea nu este apanajul inovatiilor cosmetice de data recenta, dincolo de estetica si de formule avansate din punct de vedere tehnic, regasindu-se principiul esential al tamaduirii trupesti si sufletesti. Puterea vindecatoare a plantelor si a extractelor naturale a servit de-a lungul secolelor preparii unor remedii homeopate, a unor uleiuri curative sau unguente concepute pentru a servi diferitelor afectiuni ale pielii, farmacistii si chimistii fiind primii “dermatologi” si consilieri ai sanatatii si frumusetii parului, tenului sau unghiilor.
De peste 160 de ani, Kiehl’s deserveste clientii din intreaga lume, de la prima drogherie inaugurata in 1851 in cartierul newyorkez East Village si pana in prezent, compania reusind sa mentina aceleasi standarde de calitate si sa imbunateasca in permanenta atat gama de produse, cat si protocolul de recomandare al acestora, astfel incat in oricare dintre cele 130 de magazine autonome si 760 de puncte de vanzare ar descinde, clientii sa aiba garantia serviciilor ireprosabile si ale recomandarilor personalizate ideale pentru rezultate vizibile in decurs de 28 de zile.
Inca de la mijlocul anilor 1800, farmacia Kiehl isi intampina clientii in magazinul situat pe Third Avenue colt cu Thirteen Street, John Kiehl tratandu-si clientii ca pe proprii vecini si concepandu-le unguente si pomezi functie de afectiunile individuale. Mai mult decat o simpla drogherie, Kiehl era considerat unul dintre locurile emblematice ale New York-ului, locuitorii obisnuind sa isi dea intalnire frecvent la “Pear Tree Corner” sau “Intersectia Parului” si sa viziteze chiar si fara un motiv precis drogheria lui John Kiehl.
Adus in 1647 din indepartata Olanda de catre Peter Stuyvesant (guvernatorul coloniei olandeze New Amsterdam, redenumita ulterior de catre britanici – New York) si plantat la intersectia in care peste 220 de ani avea sa se ridice farmacia Kiehl, venerabilul par, declarat de revista Harper’s Bazaar drept “cel mai in varsta organism viu din orasul New York” a dat roade pana in momentul in care un accident de camioneta l-a doborat (in anul 1867). Unii newyorkezi inca isi amintesc cu nostalgie despre “Intersectia Parului”, extractul din pere continuand sa fie inclus in formulele produselor de curatare a tenului sau hidratare a epidermei.
In 1910, Irving A.Morse – un cunoscut savant in domeniul plantelor medicinale – a inceput sa lucreze impreuna cu John Kiehl, preparatele unice din plante exotice concepute in laborator inspirand extrem de multe produse din portofoliul actual al Kiehl’s. Odata cu pensionarea lui John Kiehl, Irving Morse a preluat compania si a reusit sa duca mai departe renumele de care se bucura in cadrul intregii comunitati.
De-a lungul decadelor, gamele de unguente sau de uleiuri esentiale s-au diversificat ca urmare a cererii clientilor si a exigentelor din ce in ce mai ridicate. In perioada ce a urmat primei conflagratii mondiale, orice newyorkez simtea nevoia de regasire, de individualizare, de detinere a unui secret aducator de noroc si de dragoste. Nu intamplator, anii ’20 au marcat dezvoltarea primelor uleiuri esentiale parfumate, nu mai putin de 122 de variante fiind disponibile pentru amestecuri manuale, personalizate functie de preferintele individuale. Primul ulei esential prezentat de Kiehl’s a fost Original Musk Oil (in prezent face parte din colectia permanenta de produse farmacologice americane a Muzeului Smithsonian), urmat de cele cu arome de coriandru, vanilie, grapefruit, gardenie, castravete, para sau de elixirile cu denumiri sugestive – Money Drawing Oil, Attraction Oil si Purity Oil.
Irving Morse a insuflat atat pasiunea pentru botanica, cat si simtul civic, fiului sau Aaron, care a pus bazele companiei farmaceutice Morse Laboratories – unul dintre primii producatori si singurul furnizor de penicilina din Statele Unite ale Americii la mijlocul anilor ’50. Interesant este ca in cadrul Morse Laboratories au fost concepute atat concentrate medicamentoase, cat si o serie de tratamente pe baza de extracte naturale (cele mai apreciate erau unguentele cu aloe vera, ideale pentru arsurile solare), precum si primul tratament cu fluor.
Morse Laboratories isi avea sediul in Waverly Place, chiar peste drum de farmacia Kiehl’s, Aaron fiind cel care a introdus pentru prima data clientilor pe “Mr.Bones” in scopul demonstrarii modului in care produsele actioneaza asupra pielii si asupra starii de spirit. Originalul “Mr.Bones” se afla si la ora actuala in flagship store-ul newyorkez Kiehl’s, iar copii ale acestuia pot fi regasite in fiecare boutique, completand seria elementelor care retraseaza la nivel vizual istoria marcii.
Aaron Morse nu era doar un chimist extrem de iscusit si un manager care a dezvoltat admirabil business-ul, intuind necesitatea unor game dedicate segmentului masculin si implementand poate cel mai ingenios program de fidelizare a clientilor prin intermediul mostrelor de produs (produsele noi concepute de Morse in laborator erau oferite spre testare gratuita, iar reactiile erau atent urmarite – in felul acesta clientii aveau sentimentul ca participa la conceperea unui plan maret de frumusete, ca parerea lor conteaza, ca sunt implicati in procesul de lansare a gamelor noi si ca fac parte dintr-o comunitate respectata). Pasiunea nutrita de Aaron Morse pentru pilotarea avioanelor de acrobatie, a masinilor de curse si a motocicletelor Harley si Indian de colectie, s-a reflectat cu prisosinta in cresterea vanzarilor Kiehl’s: colectiile de machete (motociclete si masini Lamborghini) erau expuse in farmacie spre incantarea barbatilor si in scopul de a spori interactiunea si de a contura un mediu in care sa revina cu placere.
Traditia oferirii de mostre spre testare in magazin s-a transformat peste ani in filosofia Kiehl’s – “Incearca inainte de a cumpara”. Mostrele reprezinta elementul central al serviciilor personalizate pe care Kiehl’s le ofera clientilor sai, compania producand 8,5 milioane de sample-uri anual. La prima vedere poate parea o investitie financiara uriasa si oarecum nejustificata, insa marca a mizat pe dorinta oamenilor de a incerca produsele inainte de a le cumpara, de a se convinge ca ceea ce achizioneaza li se potriveste si nu pe campanii de promovare agresive sau pe promisiuni desarte.
Dupa decesul lui Aaron Morse, survenit in anii ’80, compania a fost preluata de fiica acestuia – Jami – si de sotul sau. Kiehl’s a demarat extinderea pe teritoriul Statelor Unite ale Americii la finelor anilor ’90 – incheierea parteneriatului cu Neiman Marcus, deschiderea unor mici boutique-uri in cadrul Saks Fifth Avenue si Barney’s New York, inagurarea celui de-al doilea magazin autonom in San Francisco – pentru ca 2002 sa marcheze punerea la punct a primului magazin Kiehl’s autonom din afara SUA, in prestigiosul cartier Covent Garden din Londra.
Fiecare persoana care descopera universul frumusetii Kiehl’s revine pentru cel putin un anumit produs fara de care nu isi mai poate concepe ritualul zilnic, iar de-a lungul decadelor, cateva formule nu doar au reusit sa scrie istorie ci sa se si mentina in preferintele clientilor din intreaga lume: Original Musk Oil – prima materializare a aromei de mosc oferita publicului in anul 1963 (in ciuda denumirii in compozitia sa nu se regaseste nicio urma de mosc de la vreun animal) si produsa in acelasi mod pana in ziua de astazi, Calendula Herbal-Extract Toner – o formula excelenta pentru tonifiere pe baza de extract din galbenele, potrivita pielii cu tendinta de ingrasare si obtinuta din flori care sunt culese manual si introduse in fiecare sticla, Blue Astringent sau “solutia albastra” – un produs iconic al companiei, folosit de barbati drept tratament dupa ras (Andy Warhol obisnuia sa cumpere frecvent Blue Astringent, studioul sau aflandu-se la cateva strazi distanta de magazinul Kiehl’s), Creme de Corps – crema hidratanta de corp produsa dupa formula originala, neschimbata pana in prezent, bogata in ingrediente care hranesc pielea uscata si previn deshidratarea, Ultra Facial Moisturizer – unul dintre bestseller-urile marcii, nelipsit din kit-urile makeup artistilor datorita versatilitatii sale (formula sa are la baza un ulei natural ultrarafinat obtinut din masline si cunoscut pentru compatibilitatea excelenta cu ph-ul pielii; produsul prezinta o textura lejera, rapid absorbita atat de pielea grasa cat si de cea uscata) etc.
Kiehl’s si-a concentrat eforturile atat in vederea crearii unor produse cu actiune specifica, menite sa protejeze pielea in cele mai dure conditii de mediu – produsele oferite alpinistilor porniti in 1988 intr-o expeditie de cucerire a Everestului sau sponsorizarea expeditiei de escaladare a muntilor din Groenlanda de catre o echipa de 6 alpinisti in luna mai a anului 2005 – cat si a conceperii unor formule dedicate strangerii de fonduri necesare cercetarii si prevenirii HIV/SIDA sau ajutorarii comunitatilor locale. Mai mult decat atat, in 2010 brandul a reluat legaturile cu Universitatea Columbia (absolvita atat de Irving cat si de Aaron Morse), finantand cercetarile departamentului specializat in dermatologie.
O abordare unica a ingrijirii pielii, un angajament pentru servicii personalizate si o echipa de specialisti ce urmeaza programe intensive de instruire si formare – acesta este conceptul Kiehl’s care incepand cu aceasta luna este dezvaluit si publicului din Romania: primul magazin al marcii, ce pastreaza design-ul si elementele de decor specifice (motocicleta vintage, faimosul schelet “Mr.Bones”, sertarele ce amintesc de drogheriile din perioada coloniala etc) se afla la parterul AFI Cotroceni (intrarea Galaxy). Mai multe detalii despre produse va voi impartasi cat de curand, caci pe masa mea de teste se afla deja doua elixire de frumusete cu adevarat magice.