Coordonatele unei gale de moda: diferente notabile relevate la Gala UAD 2014

Nu am agreat niciodata frivolitatile de sezon, cu atat mai putin sincopele aparent inocente in arealul estetic. Desigur poate la un ceai de dupa-amiaza condimentat cu cateva mici ironii fashion, dialogurile pe tema si-ar gasi menirea, caci in fond si la urma urmei, moda nu prezinta doar o singura fateta, ci este supusa in permanenta transformarilor, revizuirilor, mutatiilor sau “patimilor” transpuse mai mult sau mai putin evident.
Insa dincolo de toate, moda presupune rigoare si consecventa, doua calitati fara de care niciun act inscris in sfera sa nu primeste nota de trecere in sezonul urmator. Nu este suficient sa ai un talent innascut la desen, sa realizezi schite demne de o expozitie de grafica, sau sa stii sa finisezi perfect o rochie pentru a-ti castiga dreptul de a gravita in dressing-urile clientelor. Intamplator sau nu, acestea sunt mai educate si mai bine informate decat tine, cunosc indeaproape colectiile marilor case fashion (digitalizarea comporta in mod cert anumite beneficii), viseaza in fiecare seara un nou it item pe care si l-ar dori in garderoba si repereaza in cateva secunde orice redundanta sau incercare chinuita de design.

Scenariul in care te imaginezi pe bancile facultatii studiind editiile revistelor glossy internationale si primind aprecieri pentru conspectarea atenta a fiecarui material, nu reprezinta altceva decat o fictiune hilara si fara niciun dram de realism. O facultate de arta si design nu te invata sa citesti si sa traduci, ci te determina sa inchizi dupa tine usa bibliotecii, sa arunci cheia, iar cand simti ca te dor ochii sa te gandesti de zece ori daca iti place cu adevarat mediul creativ, daca esti dispus sa faci totul pentru a excela si daca ai ramane printre rafturile inalte intesate cu volume, fara sa cauti cu disperare cheia, oricat ar fi necesar pentru a fi sigur ca ai fundamentat bine “constructia”.

Alaturi de Elena-Basso Stanescu, Radu Solovastru, Daniela Kammrath si Alin Galatescu

Pare un sistem ceva mai dur decat training-urile efectuate in bootcamp-uri, insa fara a-l intelege pe deplin, sansele de reusita sunt nule (cu exceptia situatiei in care definitia succesului este pervertita si redusa la o diploma inramata atarnata pe perete si la o serbare in curtea scolii, urmata de o iesire cu parintii la inghetata).

In urma cu 20 de ani, prof.univ.dr. Elena Basso Stanescu reunea in perimetrul academic al Universitatii de Arta si Design Cluj-Napoca, o echipa formidabila menita sa “teasa” o intreaga platforma de sustinere si promovare a absolventilor. O platforma care nu s-a dezvoltat din neant si care nu s-a transformat in cel mai relevant concentrat de moda oferit de un mediu universtar romanesc, gratie unor coincidente fericite. Moda nu se bazeaza pe coincidente sau pe intamplari, ci pe o dispunere sinergica a palierelor care o constituie. Iar acest aspect nu are nicio legatura cu sansa sau cu oportunitatea, ci cu munca sustinuta, organizarea pana in cel mai mic detaliu si stiinta crearii unor conexiuni si a unor parteneriate sustenabile, capabile sa genereze la intervale date de timp, radiografii precise ale noilor generatii de artisti.

Gala UAD Fashion Design desfasurata an de an la Cluj, si-a stabilit treptat reperele, a invatat din greseli, s-a dezvoltat asemenea unei fiinte vii, de la stadiul incipient in care de abia se familiariza cu mediul inconjurator, pana la asumarea unei constiinte de sine, cu tot ceea ce implica aceasta: pozitionare, relationare, selectie, filtrare, responsabilitate si responsabilizare.

Alaturi de prep.univ.drd. Lucian Broscatean, purtand in premiera o rochie din colectia semnata pentru Irina Schrotter

Anul acesta Gala UAD Fashion Design a celebrat 20 de ani de existenta sub cupola Operei Nationale Cluj-Napoca, printr-un eveniment fara cusur, demn de o gala reala, a carei organizare ireprosabila ar putea constitui un studiu de caz pentru orice institutie de invatamant cu pretentii, care inca se afla in cautarea formulei castigatoare si care are nevoie de o pilula de trezire din somnul ignorantei si al autosuficientei (vechile metehne ale unui sistem demult apus, in care actorii nu faceau altceva decat sa accepte ajutorul ca pe ceva firesc si cuvenit): o echipa uluitoare de asistenti cu agendele pregatite, un program al activitatilor excelent pus la punct, parteneriate cu locatii desprinse dintr-o pelicula fashion fermecatoare (pentru cocktail-urile oficiale) si cu dealeri auto de prestigiu (Autotransilvania care a pus la dispozitie masinile oficiale ale Galei UAD 2014), si nicio intrebare adresata care sa aiba drept raspuns un “nu stiu” fastacit.

Nu este vorba despre emfaza sau despre pretentii, ci despre un areal profesionist, despre o gala a frumusetii care reuneste intr-un dialog percutant personalitati din zona educatiei, a cercetarii, a industriei usoare, a presei de specialitate (fashion editori, modele, make-up artisti, hairstylisti, fotografi etc). Aparent disparate si fara prea multe cai de a comunica direct, toate aceste areale conexe devin parte a unui eveniment care concentreaza pret de un weekend la finalul fiecarui iunie, prezentele din moda autohtona care conteaza, care au un cuvant de spus, care se constituie in voci puternice si care depun toate eforturile pentru a sustine noile generatii de fashion designeri.

Alaturi de arh. Octavian Sever Coifan

Alaturi de designerul Lucian Pop

26 de colectii de licenta (coordonatori Prof.Univ.Dr. Anca Pia Rusan, Lect.Univ.Dr. Lavinia Ban si Prep.Univ.Drd. Smaranda Bercea) si 14 colectii de master (coordonatori Prof. Univ.Dr. Elena Basso Stanescu si Prof.Univ.Dr. Anca Pia Rusan) au fost prezentate pe scena Operei Nationale Cluj-Napoca in seara Galei care a debutat cu un moment olfactiv aparte, prilejuit de dezvaluirea parfumurilor omagiale JUBILEU si J-20, concepute de reputatul parfumier Octavian Sever Coifan (un interviu amplu pe tema celor doua parfumuri nobile, puteti parcurge aici). Nu mai putin de 80 de modele ale agentiei Transilvania Fashion au defilat pe catwalk, zeci de make-up artisti si hairstylisti au lucrat intens in backstage pentru a reda look-uri impecabile (parteneri Vestige, TopLine, M.A.C, Syoss etc), iar un numar impresionant de fotografi au surprins fiecare moment al serii.

Despre colectiile de diploma si despre cele de licenta voi detalia in articolele urmatoare. Pana atunci insa, un sincer chapeau-bas pentru toti cei care au contribuit la organizarea Galei UAD 2014 si care au transformat Clujul in locul in care in fiecare an se da ora exacta a modei decriptate din noul val de artisti.

Coordonatele unei gale de moda: diferente notabile relevate la Gala UAD 2014

Parfumul ca arta a nobletii: interviu Octavian Sever Coifan (Gala UAD 2014)

Coordonatele unei gale de moda: diferente notabile relevate la Gala UAD 2014

Tentatia reducerilor pe www.condurbyalexandru.ro

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta