Inchei saptamana cu un articol care sper sa va puna in primul rand cateva intrebari privitoare la viitorul modei si la modul in care vor evolua business-urile. Eu am numit aceasta perioada, „trecerea intr-o noua era„. Poate ca suna pompos, insa cred cu tarie ca pentru majoritatea brandurilor este vital sa isi revizuiasca modelul de afacere si sa incerce sa tina pasul cu noile tendinte in ceea ce priveste accesul la informatie, expunerea etc.
Mai jos, aveti un fragment din materialul pe care l-am scris astazi, iar aici il puteti citi in intregime:
De la debutul crizei economice mondiale si pana la ora actuala, previziunile in ceea ce priveste sectorul modei, in mare masura s-au adeverit. In luna ianuarie, mentionam int-un articol despre lux si recesiune, faptul ca piata globala a bunurilor de lux va inregistra in 2009, prima scadere (deloc de neglijat) dupa mai bine de 3 ani consecutivi de crestere.
Ei bine, aceast lucru s-a intamplat in decursul anului in tarile occidentale mai cu seama, scaderile in ceea ce privesc vanzarile fiind dramatice chiar si atunci cand vorbim despre branduri de lux, cu o pozitionare altminteri foarte buna pe piata. Doua exemple graitoare: falimentul Escada sau intrarea in imposibilitate de plata a casei Christian Lacroix si incercarile disperate de a gasi un investitor.
Nici brandurile mass-market nu au avut o soarta mai fericita in ultimele luni. Vanzarile celui mai popular grup de cosmetice L’Oreal, au scazut pe segmentul de lux cu peste 5%, iar in luna iunie celebrul lant de magazine H&M (numarul unu in Europa pe segmentul de imbracaminte) anunta o scadere cu 5% a vanzarilor in conditiile in care era perioada de reduceri.
Pe tot acest fundal, cozile la magazinul Uniqlo din Paris pareau a nu se mai termina niciodata (in luna octombrie cand am fost la Paris cu ocazia Saptamanei Modei nu m-am putut apropia nici macar de primul rand de haine), semn ca in ciuda mult trambitatei iesiri din criza a Frantei, lucrurile nu sunt atat de roz pe cat par, iar look-urile inspirate din reviste si traduse in viata reala au disparut cu totul.
Am tinut sa fac aceste precizari, pentru a intelege mai bine contextul in care brandurile de lux si marile case de moda aleg sa se orienteze spre alte piete, mult mai ofertante din zona Asiei. In conditiile in care toata Europa este inca afectata de criza economica, singura alternativa pe care moda o are la ora actuala este sa cucereasca clienti cu dare de mana si sa se integreze in cultura acestora.
China reprezinta una dintre salvarile segmentului de lux, situandu-se pe locul doi (dupa Japonia), in ceea ce priveste marimea pietei bunurilor de lux. Cresterea economica constanta si numarul tot mai ridicat de noi imbogatiti din China, incep sa atraga din ce in ce mai multe branduri de lux spre o piata in care puterea de cumparare este imensa. Gucci spre exemplu are nu mai putin de 26 de magazine deschise in 17 orase din China, iar celebra casa de bijuterii franceza Cartier a inregistrat anul trecut o crestere semnificativa a vanzarilor in zona Asiei.
In conditiile in care 13% din populatia chineza isi poate permite achizitionarea bunurilor din segmentul luxury, iar regiuni precum Shanghai, Beijing, Guangzhou, Shenzhen, Suzhou si Wenzhou devin din ce in ce mai dezvoltate economic, nu este de mirare ca branduri exclusiviste precum Chanel aleg sa isi deschida boutique-uri pe aceste meleaguri.
In timp ce astept cu sufletul la gura show-ul Chanel transmis live pe internet astazi, va prezint cateva materiale din jurnalul video realizat cu ocazia inaugurarii noului magazin Chanel in Shanghai si implicit a noii colectii (pentru China exista deja cateva piese special create si inspirate evident din cultura tarii, care se remarca atat prin linia croiului cat si prin cromatica utilizata).
Episodul 1
Episodul 2
Episodul 3
Episodul 4
Episodul 5
Episodul 6
Episodul 7
Episodul 8