La inceputul anului trecut, cand inca asteptam cuminti si total nepregatiti sa fim inghititi de criza economica, cativa oameni priceputi in ale cifrelor dar mai ales in ale prevestirilor (a prevesti devine o virtute intr-o societate ale carei repere nu mai pot fi gasite in lacasele firesti), spuneau cu o siguranta deplina in glas ca industria cosmeticelor orice s-ar intampla pe piata, va reusi sa isi mentina un nivel onorabil, cu precadere datorita semnalelor pozitive venite in zona Asiei (China si Japonia ca principali jucatori).
Ca orice sistem si cel al industriei cosmetice ar urma sa se redreseze la nivel global prin compensare, in toata aceasta ecuatie pietele emergente aflate in plin avant, urmand sa aiba un rol esential. Intre ceea ce institutele de tendinte prevedeau atunci si realitate, s-a dovedit a fi o mare discrepanta.
Pe de o parte a crescut consumul pe segmentul produselor cosmetice care targeteaza probleme specifice ale pielii, iar pe de alta parte produsele organice au castigat din ce in ce mai mult teren, o parte semnificativa a consumatorilor indreptandu-se spre aceasta zona, in detrimentul cosmeticelor lansate de companii cu renume (studiul efectuat in 2009 de compania Mintel a dezvaluit faptul ca peste 35% dintre consumatorii interviati au declarat ca sunt dispusi sa plateasca mai mult pe produse organice, care nu contin parabeni si ale substante asa-zis daunatoare, in conditiile in care aproape 10% din lansarile de cosmetice ale lui 2009, au fost reprezentate de astfel de produse).
Desigur problemele la nivel de cifre sunt mult mai complexe si comporta nenumarate variabile (conform unui studiu de piata efectuat de firma Kline & Company, vanzarile de cosmetice si produse de ingrijire personala in Statele Unite au inregistrat o scadere cu 0.8 procente in 2009, in timp ce in cazul cosmeticelor din segmentul premium si high-end scaderea a fost chiar mai accentuata – NPD Group Inc estimeaza un minus de 6% pe aceasta zona).
Cu toate acestea merita subliniat faptul ca tendinta de scadere a pietei mass-market chiar in conditii de criza economica, nu s-a datorat exclusiv acesteia ci si evolutiei cosmeticelor “de nisa” creditate extrem de bine de catre un public plictisit de acelasi marketing agresiv si nerealist realizat de branduri.
Prin urmare, regasim in acest punct doua probleme majore, in conditiile in care piata s-a modificat radical in ultimul an si jumatate, precum si preferintele consumatorilor ca raspuns la starea economica si promo-urile din media trecute pana nu demult cu vederea: prima dintre acestea se releva la nivel de produs in sine si tine de natura acestuia (ce tip de produs este, ce probleme vizeaza, cate ingrediente naturale contine etc), iar cea de-a doua se reduce la modul in care este comunicat si distribuit respectivul produs (ambalaj, marketing, mesaj, public tinta si rata de raspuns etc).
piata evolueaza foarte mult de la luna la luna