Lectia de chimie olfactiva si o noua abordare a universului parfumeriei: interviu Geza Schoen (Escentric Molecules)

Daca in prezent creatiile olfactive ale anumitor case de parfumuri de nisa pot fi considerate fragmente de arta purtabila, debutul parfumeriei moderne, in urma cu mai bine de un secol, a avut loc in laboratorul de chimie, un spatiu purist prin excelenta, in care perfectionarea tehnicilor de extractie cu solventi volatili nu indica nimic altceva decat dorinta de a recompune cu ajutorul stiintei, mirosurile regasite in natura si de a concepe altele mai putin familiare.

geza_schoen

De la prima esenta ce ingloba materii sintetice si pana la fanteziile inmiresmate actuale, atitudinea clientilor fata de parfumerie a trecut prin numeroase etape si preschimbari, insa cu toate acestea un lucru ramane cert: ingeniozitatea si noutatea acordurilor care au fascinant generatii la rand si care continua sa reprezinte (sub o forma sau alta) secretul succesului in arealul olfactiv. Escentric Molecules, brandul regasit in portofoliul Beautik Haute Parfumerie, reprezinta mai mult decat un concept de nisa, un factor ce bulverseaza tot ceea ce credeam ca stim despre mirosuri si arome. Recent, am avut placerea sa il intervievez pe Geza Schoen, fondatorul Escentric Molecules si unul dintre cei mai prolifici parfumieri.

EMBW-18496_RGB_MR1

La varsta de 13 ani, Geza putea sa identifice si sa diferentieze din peste 100 de miresme, iar dedicarea si perseverenta l-au propulsat in elita parfumierilor. Nu este de mirare ca inca de la lansarea sa pe piata (2006), Escentric Molecules se numara printre cele mai bine vandute branduri in department-store-urile internationale si in parfumeriile de nisa, listele de asteptare nefiind un lucru surprinzator pentru brandul care a reusit in mai putin de o decada, sa intrige, sa fascineze si sa devina o “obsesie” pentru milioane de clienti din intreaga lume.

Va invit sa savurati un dialog usor atipic cu Geza Schoen, un personaj cerebral, usor arogant, teribil de franc si nu in ultimul rand, extrem de intrigant:

Adina Necula: Parcursul tau in universul miresmelor este unul cat se poate de complex si de consistent, mai ales daca este privit din perspectiva multitudinii colaborarilor si a proiectelor realizate. Ti-ai dorit dintotdeauna sa aprofundezi tainele parfumeriei sau a fost pur si simplu o decizie pe care ai luat-o intr-o anumita conjunctura?
Geza Schoen: Am inceput sa colectionez esantioane si mostre de parfum inca de la varsta de 13 ani. Preocuparile mele in copilarie au fost cumva neobisnuite sau cel putin nu s-au incadrat in arealul activitatilor firesti pentru un tanar, insa perioada cu pricina a insemnat pentru mine o explorare continua: de la primul contact cu materiile prime, exersarea simtului olfactiv si pana la deslusirea nuantelor ascunse in anumite asocieri. La inceput am crezut ca va fi vorba doar de cateva luni pana voi reusi sa deprind totul, insa realitatea si practica mi-au dovedit contrariul. A fost nevoie de cativa ani buni pentru a putea emite pareri pertinente si pentru a avea o imagine conturata asupra parfumeriei.

geza_schoen2

escentric-molecules-716

„Poti concepe in egala masura un ulei excelent pentru un sapun, care sa te determine sa devii dependent prin prisma mirosului de un produs basic de igiena, asa cum poti concepe o esenta scumpa care de fapt sa aiba la baza acelasi ingredient si care de fapt sa miroase a detergent.”

A.N: Ce mesaje olfactive ai conceput pentru Escentric Molecules?
G.S: In laboratorul Escentric Molecules dezvoltam miresme, arome si parfumuri, fara un mesaj anume atasat. Cu cat este mai bine pusa la punct formula parfumului, cu atat aprecierea in randul clientilor creste. In momentul in care lansam un parfum nou, evitam sa sugeram la nivel de mesaj, o directie anume. Cred ca fiecarei persoane trebuie sa ii fie acordata sansa sa exploreze creatiile Escentric Molecules fara a fi influentata de o descriere sau de un manifest. Parfumul poate inseamna ceva complet diferit functie de stare, moment, dispozitie, perioada a zilei, context etc.

A.N: Care sunt parfumurile de care esti cel mai mandru si ce anume le face speciale pentru tine?
G.S: Parfumurile Escentric Molecules sunt fabuloase, fara exceptie. Poate parea lauda de sine in exces, insa gandeste-te in felul urmator: Escentric Molecules este propriul meu brand si dat fiind ca ma reprezinta 100%, nu as avea niciun motiv pentru care sa nu ma dedic in totalitate conceperii de formule cu adevarat exceptionale. Nu as putea niciodata sa lansez parfumuri mediocre doar de dragul marketing-ului sau al vanzarilor. Sper doar ca si clientii sa perceapa creatiile mele ca fiind unele speciale si sa isi doreasca sa interactioneze cu fiecare in parte. Experienta directa cu miresmele este cea mai importanta, iar Escentric Molecules ofera libertate totala de alegere. Eu nu recomand parfumuri pentru o anumita ocazie sau un moment al zilei. Daca te inspira si iti starneste o emotie, acelasi parfum poate fi purtat la fel de bine in timp ce iei micul dejun sau la o cina prilejuita de un eveniment de gala.

100ml-03Range

A.N: De-a lungul anilor ai creat parfumuri superbe pentru diferite branduri. Sunt curioasa daca exista o semnatura, o amprenta personala sau o linie definitorie menita sa te indice ca si autor al respectivelor esente, doar prin simpla analiza olfactiva.
G.S: Cred ca da, majoritatea parfumierilor au o anumita semnatura, o directie careia ii sunt fideli. Eu spre exemplu, nu agreez in mod special notele florale sau acordurile gurmande. Prefer in schimb tot ceea ce este proaspat, condimentat, balsamic, lemnos sau incitant si puternic, precum notele animalice.

A.N: Ce ingrediente surprinzatoare ai descoperit cu prilejul calatoriilor tale si cum anume ti-au influentat acestea viziunea creativa?
G.S: In ultimii ani am calatorit ce-i drept, foarte mult, insa nu iti imagina ca din fiecare loc m-am intors cu un bagaj plin cu ierburi, flori sau rasini. Asa ceva este imposibil, iar eu sunt o persoana destul de pragmatica. De regula ingredientele aparte sunt oferite mai multor companii, acestea urmand sa decida daca le vor utiliza sau nu in viitor. Lucrurile nu sunt defel complicate: cineva colecteaza mai multe elemente din mediul inconjurator, pe care parfumierul la traduce in miros cu ajutorul materiilor prime pe care le are la dispozitie.

„Dragostea este mirosul persoanei pe care o adori.”

escentric-molecules

A.N: Ce materie prima constituie pentru tine o provocare si de ce?
G.S: In mod cert, ingredientele animale. Si iti voi spune si de ce: trebuie sa identifici echilibrul perfect intre acestea (sunt destul de intense si de puternice) si celelalte elemente ale parfumului, astfel incat sa le poti pune cel mai bine in valoare si sa le valorifici la maxim potentialul.

A.N: Cum percepi parfumeria artistica ca parte din arealul multucultural contemporan?
G.S: In opinia mea, nu exista parfumerie mai mult sau mai putin artistica. Poti concepe in egala masura un ulei excelent pentru un sapun, care sa te determine sa devii dependent prin prisma mirosului de un produs basic de igiena, asa cum poti concepe o esenta scumpa care de fapt sa aiba la baza acelasi ingredient si care de fapt sa miroase a detergent. Asadar, de unde incepi?

Collection_2

A.N: Cum miroase pentru tine dragostea?
G.S: Hmm…dragostea este mirosul persoanei pe care o adori.

A.N: Cu ce iti incepi si iti inchei ziua?
G.S: Cu o cana mare de ceai. Plictisitor, nu-i asa?

100ml-20277_RGB_HR escentric-molecules-750

A.N: Cum percepi evolutia parfumeriei in secolul 21?
G.S: Iti marturisesc cu toata sinceritatea, ca nu intrevad un viitor prea stralucit in ceea ce priveste dezvoltarea industriei parfumurilor. Este din ce in ce mai dificil sa inlocuim materiile prime exceptionale pe care le utilizam in urma cu cateva decenii si pe care in prezent, datorita reglementarilor, nu le mai putem introduce in compozitii. Mai mult decat atat, parfumurile cu adevarat memorabile deja au fost create, iar cele noi, care au potential de a ramane pe masa de toaleta a clientilor si peste 50 ani, sunt rarissime.

Lectia de chimie olfactiva si o noua abordare a universului parfumeriei: interviu Geza Schoen (Escentric Molecules)

Happy Halloween la CONDUR by alexandru

Lectia de chimie olfactiva si o noua abordare a universului parfumeriei: interviu Geza Schoen (Escentric Molecules)

Dove DermaSpa: un nou concept de ingrijire a pielii ce transforma actul hidratarii in placere pura

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta