In aceasta dimineata am experimentat un deja-vu citind anuntul prezentarii de moda a unui designer roman. In mod normal, vestea ca Stephan Pelger va avea un show in cadrul Mercedes Benz Fashion Week de la Berlin, eveniment programat sa se desfasoare luna aceasta, m-ar fi bucurat nespus. Dupa un final de an dezastruos din punct de vedere al desfasurarii lucrurilor in moda romaneasca, prezenta unui designer roman la o importanta saptamana a modei internationala nu poate fi decat de bun augur.
Cu toate acestea, conceptul colectiei imi parea destul de familiar, iar dupa doar cateva minute de gandire am deslusit misterul. La inceputul lunii noiembrie, ma intalneam la o cafea in Bucuresti cu unul dintre cei mai talentati si creativi designeri romani ai momentului.
Tot atunci, imi manifestam increderea in directia ce urma a fi abordata de designerul cu pricina, rasfoind paginile caietului (trecut inainte prin mainile persoanei care urma sa realizeze incaltamintea pentru show) pe care erau creionate in amanunt absolut toate detaliile a ceea ce ar fi trebuit sa se constituie in urmatoarea colectie. Flori de gheata si o cromatica axata pe tonuri de albastru cenusiu, alb cenusiu si gri albastru foarte deschis, dupa cum puteti vedea si din imaginile pe care am avut inspiratia de a le surprinde la momentul respectiv cu aparatul de fotografiat si de a le pastra in arhiva.
Coincidenta sau nu, titlul colectiei lui Stephan Pelger este identic, iar dupa cum reiese din comunicatul de presa, “inspiratia colectiei a pornit de cristalele de gheata dar si de la materialele luxoase: casmir, organza, blana de vulpe argintie si matase.”.
Tot in comunicatul cu pricina se mentioneaza: “Look-ul florilor proaspete acoperite cu gheata propus de Stephan Pelger in noua lui colectie vor trezi in fiecare femeie dorinta unor nopti de iarna cat mai spectaculoase.”. La fel de spectaculoasa ca o noapte de iarna este si dorinta anumitor persoane din moda romaneasca de a vana o idee cand partea creativa s-a scufundat la un moment dat precum Titanicul.
Din pacate, orice incercare de aducere la suprafata a ceea ce la un moment dat s-a pierdut pe drum este la fel de iluzorie precum amorul cu o Fata Morgana in mijlocul desertului.
Industria modei este supusa unui alt gen de “sabotaj” decat cel operat in alte domenii. Unul mai subtil, mai voalat si ascuns sub mantia bunelor intentii. Acesta este din pacate si cel mai periculos, caci mintile netede sunt cel mai usor de influentat si preiau foarte usor ideile pertinente.
Designerul cu pricina nu se afla la prima surpriza de acest gen. Gratie unei fericite intamplari, colectia precedenta a fost salvata in ultimul moment de la un styling compromitator preluat tot printr-o coincidenta pe alte meleaguri, de un nume binecunoscut.
Zvonurile in Bucuresti circula mai repede decat si-ar fi imaginat oricine, iar increderea in terte persoane, chiar si atunci cand se rezuma doar la colaborari punctuale, nu isi are locul decat atunci cand este pecetluita cu un contract ferm de confidentialitate si cu suportarea unor daune ulterioare ce tin de proprietatea intelectuala.