Aromele trecutului deschid calea explorarii prezentului si a conturarii unui viitor care nu se subsumeaza decat propriilor reguli. Secretul descifrarii labirintului olfactiv supus provocarilor cotidianului rezida nu atat in exersarea si instruirea odoratului in sens academic, cat in renuntarea la obedienta si la conformism. Nu este defel o revelatie de data recenta, epoca iluminista considerand experienta olfactiva cel putin la fel de importanta in cunoasterea lumii ca si celelalte simturi, ci o lectie readusa la lumina de catre Filippo Sorcinelli, artistul parfumier care a reusit sa contureze una dintre cele mai complexe si mai intrigante marci de nisa: UNUM Parfums.
“Mirosul nu poate fi prefigurat. Este o traire individuala si un dialog intim pe care fiecare dintre noi il purtam intr-o maniera aparte, fara a urma un anumit scenariu”, imi marturiseste Filippo in debutul conversatiei noastre prilejuite de lansarea colectiei UNUM Parfums in Romania, la Beautik Haute Parfumerie. Remarca sa mi-a amintit de abordarea lui Nietzsche din “Amurgul idolilor”, care intr-o nota usor umoristica aducea un mic elogiu nasului, considerandu-l instrumentul cel mai delicat aflat in posesia umana. In mod paradoxal si in ciuda numeroaselor teoretizari si cercetari stiintifice derulate de-a lungul deceniilor, nimeni nu poate explica cu precizie de ce avem perceptii atat de variate ale mirosului si in ultima instanta, imprevizibile/fluctuante.
Ce-i drept arta parfumeriei implica cercetare, antrenare a simtului olfactiv, ordonare si clasificare a mirosurilor, constientizare a rezultatului final, insa “nestematele olfative” care au trecut testul timpului nu au fost alcatuite nici cu precizie matematica si nici dupa o schema standardizata si codificata pana in cel mai mic detaliu. Mai mult decat atat, schimbarile in epoca au fost marcate intotdeauna de o abordare complet iesita din tipare si indeajuns de “excentrica” incat sa imprime o modificare de ritm. “Nu stiu daca te-ai gandit vreodata sa te racordezi la mirosul celor mai simple elemente din jurul tau – o piatra, scoarta unui copac, solul din apropierea unui rau etc. Poate ca acum nu poti defini cum miroase o paleta de acuarele, insa daca vei incerca sa efectuezi un astfel de exercitiu – care stiu ca suna cumva absurd – vei descoperi ca in mintea ta se constituie o imagine senzoriala imediata.” – imi explica Filippo, anticipand intrebarea pe care urma sa i-o adresez.
Mirosul nu poate fi prefigurat. Este o traire individuala si un dialog intim pe care fiecare dintre noi il purtam intr-o maniera aparte, fara a urma un anumit scenariu
Analizand cele cinci esente UNUM, adapostite in sticle a caror “arhitectura” ma trimite cu gandul la flacoanele de laborator, intrevad ca fiind extrem de dificila misiunea de clasificare a mirosurilor in categoriile predefinite la care apelez de obicei. Iar acest lucru imi confirma faptul ca adevarata arta a parfumeriei are loc in afara teoriilor si se deruleaza fara intermediari. Puterea miresmelor este in egala masura fascinanta si misterioasa, iar parfumurile UNUM nu fac rabat de la o doza concentrata de misticism si axata pe doua directii majore: cantitativ – intensitatea sau altfel spus, “prezenta” parfumului pe piele si calitativ – concentratia substantelor, notele si nuantele pe care acestea le comporta functie de factorii la care sunt supuse.
Senzatia de structura bine definita amestecata cu intriga noutatii este perfect explicabila in cazul UNUM prin filosofia definitorie: sinergismul cu totul special al mai multor componente bine definite olfactiv si capabile sa redea un miros complet nou. Totul in spiritul unei libertati creative care face apel la termenul latin “per fumum” – prin fum sau calea catre divinitate. Nimic nu este intamplator atunci cand vine vorba despre universul contemporan al artei si despre multiculturalitatea tradusa la nivel individual prin experiente conexe, care au capacitatea de a urma un numitor comun. La inceputul anilor 2001, Filippo Sorcinelli a pus bazele LAVS, un atelier specializat in realizarea manuala a vestimentelor liturgice si obiectelor catolice de cult. Nu mica mi-a fost surprinderea cand am aflat ca in micul sau atelier, Filippo a conceput straie sacre inclusiv pentru inaltii reprezentanti ai institutiei papale: Benedetto XVI si Francesco (actualul conducator al Bisericii Romano-Catolice).
LAVS – primul extract de parfum UNUM, a fost inspirat de insasi sacralitatea vestimentelor bisericesti, esenta servind initial la parfumarea cutiilor in care erau livrate comenzile. Un amestec subtil de uleuri parfumate (cu o baza de lemn de trandafir) folosite in timpul slujbelor si al procesiunilor religioase, pe care Filippo l-a rafinat prin propriul simt artistic si l-a transformat intr-unul dintre elixirurile emblematice UNUM, detinator al suprematiei in vanzari la nivel international. “Cred ca LAVS este un parfum menit sa contureze identitati, sa faciliteze drumul regasirii de sine si sa confere linistea si echilibrul de care cu totii avem nevoie. In momentul in care l-am creat nu m-am gandit nicio clipa la particularitatile pietei sau le ce anume isi doresc clientii din punct de vedere marketing. Cred ca aceasta lipsa de stradanie si firescul pe care am incercat sa il imprim esentei, au transformat LAVS intr-o esenta universala, care nu tine cont de tendinte sau de anumite linii directoare. Este ca o orga in fata careia simti cum te cuprinde un val de emotie.”
Pe cat de neconventionale si atipice sunt cele cinci esente UNUM, pe atat de pline de insemnatate mi se prezinta in discursul lui Filippo. Si cred ca asta m-a atras inca din primul moment: substanta si fondul acestei marci care nu incearca sa vanda o utopie, ci care trezeste din amorteala cele mai profunde sentimente umane. Spirituale, serene, luminoase si de o discretie rar intalnita, parfumurile UNUM invita rand pe rand la o calatorie dincolo de timp si spatiu, in care imposibilul devine posibil si in care fiecare piesa isi gaseste fara efort locul in puzzle.
Ca in orice alt domeniu, nisele exista doar pentru a da nastere altor nise. Adica pentru a ne apropria cat mai mult de esenta
Pentru Filippo parfumarea inseamna transmiterea unui mesaj. El in schimb, nu obisnuieste sa poarte parfum, tocmai pentru a nu-si limita cautarea la o anumita zona. “Nu imi plac parfumurile care ii urmaresc asemenea unei umbre pe cei care le poarta, parfumurile care nu te lasa sa respiri, sa explorezi ce se afla in jur. Este suficient ca tu si cel pe care alegi sa il primesti in spatiul tau intim sa simta aroma cu pricina. Se naste astfel un dialog al emotiilor, iar in parfumerie despre asta este vorba. Ca in orice alt domeniu, nisele exista doar pentru a da nastere altor nise. Adica pentru a ne apropria cat mai mult de esenta.”
Cum miroase fericirea in acceptiunea artistului? “Fericirea este mirosul de piele curata, care difera de la o persoana la alta. Cand nu te parfumezi reusesti sa distingi aceste lucruri ce tin de finete si care crede-ma ca exprima mai mult decat o poate face un intreg discurs.”
“Rosa Nigra” este fara indoiala cea mai frumoasa interpretare a mirosului de roze pe care am intalnit-o in ultimii ani, suava, vibranta si incredibil de calda, iar “Symphonie Passion” este transpunerea aproape cinematica a sunetelor de orga ce cuprind o catedrala impunatoare. Cat despre „Opus 1144” … este emotie pura sublimata intr-un elixir absolut fermecator. Filippo a reunit toate experientele sale artistice in partituri care invita la descoperirea unor fatete estetice nebanuite. Iar calatoria nu se incheie aici: SAUF – noul proiect olfactiv aflat sub directia creativa a lui Filippo, promite sa creeze un liant surprinzator intre arta muzicala si parfumerie. Mai multe detalii despre acest “regal” al simturilor, va voi dezvalui in primavara lui 2017, cand esentele vor descinde pe rafturile Beautik Haute Parfumerie.
Credit foto: Nini Radulescu | Edit: Dragos Alexandru