Raspunsul modei in vreme de criza: Moschino si fashion show-ul primavara-vara 2021, inspirat de Théâtre de la Mode

La inceputul pandemiei de COVID-19 fiecare dintre noi am proiectat franturi din ceea ce cateva luni mai tarziu aveam sa denumim “noua realitate”. O realitate construita din mers, pas cu pas si adaptata gradual evolutiei pandemiei. Nimic din ceea ce stiam nu mai arata la fel, iar asupra dinamicii sociale plana in permanenta imprevizibilul si sentimentul apasator de necunoastere, de incertitudine, de lipsa a controlului in varianta cu care eram obisnuiti. Raspunsul modei in vreme de criza nu este insa unul menit sa ne dea peste cap universul, ci sa ne ajute sa il recompunem, sa ne regasim speranta, increderea si puterea de a visa mai departe de ziua de maine. Fashion show-ul Moschino primavara-vara 2021, exceptional regizat de catre Jeremy Scott, este poate cel mai bun exemplu de “terapie prin moda”, intreaga punere in scena fiind inspirata de Théâtre de la Mode, unul dintre cele mai frumoase concepte din istoria modei, lansat in urma cu 75 de ani, tot intr-o perioada de reconstructie si refacere.

A fost odata, dupa al Doilea Razboi Mondial…

8 mai 1945. Charles de Gaulle anunta incheierea celui de-al Doilea Razboi Mondial si eliberarea Parisului de sub ocupatia nazista. Cerul incepea sa se insenineze, astfel incat locuitorii Parisului sa isi poata indrepta din nou cu incredere privirea inspre el. Ursa Mare, constelatia Elsei Schiaparelli stralucea din nou in universul unei mode profund zdruncinate, la fel si celelalte insemne ale caselor couture care supravietuisera conflagratiei mondiale si care pentru prima data incercau sa isi uneasca fortele, intr-un efort colectiv de rezilienta. 1945 avea sa ramana in istoria Frantei drept anul sperantei, un an in care Robert Ricci, fiul Ninei Ricci, avea extraordinara idee a punerii la punct a unei expozitii de moda miniaturale, alcatuita din figurine la scala 1/3, imbracate in cele mai spectaculoase creatii couture ale celebrelor case de moda pariziene, reproduse cu o minutiozitate si o atentie la detalii remarcabile. In timpul razboiului piata pentru haute couture devenise inexistenta, insa asta nu inseamna ca nu avea sa renasca. Si nu oricum, ci mai stralucitoare si mai seducatoare ca oricand.

Femeile aveau nevoie sa viseze din nou, sa alunge prin frumusete cosmarurile razboiului, sa readuca in vietile lor culoarea si sa se dezica de kaki-urile care le invadasera garderobele. Initiativei lui Robert Ricci i s-au alaturat cei mai importanti couturieri parizieni, printre care Marcel Rochas, Carven, Lucien LeLong, Lanvin, Hérmes, Marcel Rochas, Elsa Schiaparelli, Madame Gres, Balenciaga, Cartier si Van Cleef & Arpels. Tanarul ilustrator Eliane Bonabel a devenit responsabil cu design-ul papusilor, iar sculptorul catalan Joan Rebull, refugiat la vremea respectiva, a modelat cu extrem de multa atentie si migala expresiile acestora. In total, 237 de “manechine” in miniatura au fost imbracate in creatii couture magistral reproduse (nasturii si fermoarele erau perfect functionale, iar in interiorul gentilor puteau fi regasite obiecte esentiale – portofel, acte etc, la dimensiuni mini, insa extrem de realiste) si plasate in cadre artistice minimaliste (croquis de Paris) concepute de Jean Saint-Martin, Christian Berard, Jean Cocteau si Georges Wakhevitch.

Expozitia Théâtre de la Mode, care avea sa fie una itineranta, a debutat sub cupola Muzeului Louvre si a atras peste o suta de mii de vizitatori si incasari de aproape un milion de franci, bani destinati refacerii post-razboi si implicit sustinerii caselor de moda. Ulterior, miniaturile fashion au pornit intr-un tur al Europei si al Americii de Nord, cu opriri in Londra, Leeds, Barcelona, Stockholm, Copenhaga, Viena, New York si San Francisco, in prezent acestea putand in admirate la Maryhill Museum of Art din Washington.

Multe dintre miniaturi au inspirat colectionari din intreaga lume, unul dintre cei mai celebri fiind Robert Tonner, creatorul cunoscutei companii de papusi Tonner Dolls, el insusi pasionat de fashion design si de perfectiunea detaliului. De altfel, cateva dintre creatiile sale au fost incluse in colectia permanenta a Muzeului Louvre, iar papusile “couture” din linia Tyler Wentworth, au fost unele dintre cele mai urmarite de colectionari, in special datorita garderobei alcatuite din matasuri brodate manual, casmir si tasaturi pretioase.

Teatrul modei in viziunea lui Jeremy Scott si noul tip de escapism

Moda intotdeauna a sustinut fantezia, creativitatea si dorinta de evadare din cotidian. Acesta este si motivul pentru care nu sunt multi cei au inteles-o pe deplin si care i-au recunoscut menirea. Moda nu este cea care te imbraca atunci cand nu ai suficiente haine in garderoba si nici nu iti tine de frig in iernile in care cauti o haina functionala, calduroasa si potrivita cu peisajul. Moda este fantezie pura, ca un basm plasmuit aievea pentru bucuria sufletului si pentru revigorarea mintii mult prea incadrate in tipare. Iar in vremuri incerte, moda devine cea mai buna terapie datatoare de speranta si de optimism. Aceasta este si ideea de la care a pornit Jeremy Scott, designerul Moschino, in perioada in care, izolat la domiciliu, a trebuit sa isi imagineze un concept creativ pentru colectia primavara-vara 2021. Ceva consistent, plin de semnificatii si de referinte, nu doar vandabil si bun de marketizat.

Inspirata de Théâtre de la Mode, colectia Moschino primavara-vara 2021 sugereaza atat un nou tip de escapism, cat si o revizuire a scalei de valori, de la manufactura si savoir-faire, pana la ceea ce inseamna luxul in forma lui nepervertita si artificial democratizata. “As the world seems to be splitting along the seams, the bare inner workings of something new will be exposed.”, afirma Jeremy Scott in debutul fashion show-ului alcatuit din 40 de tinute scalate cu precizie matematica pentru a se potrivi perfect mini-marionetelor atent mestesugite de catre Creature Shop, atelierul in care Jim Henson a dat viata papusilor Muppets.

In ciuda faptului ca aceasta este prima colectie “la distanta”, in conditii de pandemie, creata de Jeremy Scott pentru Moschino, designerul locuind in Los Angeles, iar sediul brandului fiind in Milano, conceptul nu emana nimic din lumea care pare sa fie impinsa din ce in ce mai mult inspre digitalizare. Au contraire, discursul lui Jeremy Scott este unul eminamente cultural, o poveste despre creatia autentica, despre istoria modei, despre implicarea totala a designerului in fantezia fashion propusa clientilor. Exact asa cum se intampla odinioara in atelierele caselor couture, unde perfectiunea echivala cu ore de lucru tarzii si cu stapanirea fiecarui detaliu, de la masuratorile precise, pana la tivul executat la milimetru.

De indata ce am vazut primele imagini ale colectiei Moschino primavara 2021 am inceput sa scriu articolul in minte. Jeremy Scott nu se numara printre designerii mei favoriti si nici fata de Moschino nu am vreo afinitate aparte, insa statement-ul designerului, prezentat sub forma unui scurt video, m-a cucerit intr-o clipita. Intr-o lume intoarsa la propriu pe dos, Jeremy Scott trimite un mesaj cat se poate de clar si de puternic: detaliile sunt cele care vor face in viitor diferenta, cele care vor desparte finii cunoscatori de amatorii exhibitionisti si dornici de atentie, iar bagajul cultural va fi cel care va trimite pe catwalk imagini memorabile, cu adevarat valoroase. Nu doar metaforic, ci la propriu. Tot ceea ce pana acum era invizibil in fotografii – cusaturi, finisaje, tivuri, adica structura interioara a pieselor vestimentare, este inversat de catre Jeremy Scott si etalat intr-o maniera sofisticata, ce aminteste de complexitatea creatiilor couture de odinioara. Sau de high-class affair. Iar daca mai exista vreo urma de indoiala, si palata cromatica se incadreaza in spectrul “aristocrat” – rozuri fine, baby blue, auriu pal, reminiscente parca ale unui rococo tarziu, traspuns cu nostalgie intr-un prezent care se rescrie din temelii.

Fiecare piesa vestimentara a fost conceputa mai intai in varianta normala, life-size, iar apoi replicata in miniatura pentru show-ul propriu-zis, desfasurat intr-un salon elegant, in prezenta unei audiente aparte – marionete care ii reprezinta in detaliu pe cei mai importanti editori de moda, de la Anna Wintour, pana la Edward Enninful sau Hamish Bowles. “In order to start a new, you have to start small.”, conchide Jeremy Scott. Iar aceasta reprezentare in miniatura a “lumii (modei)” permite acelora care stiu sa observe detaliile, sa isi croiasca propria realitate si sa gaseasca raspunsuri in marea de necunoastere si incertitudine.

Credit foto: Moschino/Bernard.

Raspunsul modei in vreme de criza: Moschino si fashion show-ul primavara-vara 2021, inspirat de Théâtre de la Mode

Cosmetica premium: secretul formulelor Chanel Sublimage si importanta ritualului complet de ingrijire pentru un efect transformator vizibil

Raspunsul modei in vreme de criza: Moschino si fashion show-ul primavara-vara 2021, inspirat de Théâtre de la Mode

Albastrul Klein: o poveste despre indrazneala, curaj si compatibilitati nebanuite

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta