Intr-un mic oras cu aer medieval situat in imediata vecinatate a Florentei, cei mai iscusiti artizani italieni lucreaza in tihna, fara presiunea timpului si fara targete impuse, la urmatoarele accesorii fashion care iti vor taia, la propriu, rasuflarea. Si nu prin prisma pretului atasat, ci prin experienta oferita din momentul deschiderii cutiei si pana in cel al purtarii “obiectelor dorintei”. Ghibli este sinonim inca din 1968 cu gentile din piton realizate in totalitate manual si in ciuda faptului ca nu beneficiaza de popularitatea marcilor italiene de lux, ale caror ateliere se regasesc in acelasi district toscan denumit “Comprensorio del cuoio” (un fel de Mecca a pielariei), reprezinta secretul multor garderobe demne de paginile revistelor glossy. Iar daca mai adaug si faptul ca o geanta veritabila din piton semnata Ghibli nu costa nici pe departe o avere, atunci cu siguranta iti poti face o idee mai clara despre acest brand prestigios, dar onest si discret “pana la ultima cusatura”.
Ghibli este noua mea obsesie in materie de genti, una perfect justificata prin manufactura de exceptie si prin emotia resimtita la vederea fiecarui nou model. In ultimii ani, parca mai mult ca niciodata, oamenii au cumparat “obiecte cu emotii”, animati de indemnul de a investi mai degraba in experiente, decat in lucruri. In cazul gentilor, distinctia este una cat se poate de clara: statement sau investitie. De ce? Pentru ca intr-un fel inteleg lucrurile si le valorizeaza cei care au un simt al discernamantului de shopping exersat, si in alt fel le percep cei care sunt inca tributari posesiunilor care indica statutul social. Ghibli se inscrie in preferintele femeilor pentru care “statement-ul” inseamna altceva decat eticheta de brand la vedere: un mesaj transmis in mod autentic, asumat si mai ales constient. O geanta Ghibli nu este cumparata pentru logo, ci pentru creativitate, inspiratie, fantezie, spirit inovativ si atentie la detalii. Si nu in ultimul rand pentru poveste.
Prin prisma profesiei sunt sensibila la povesti, insa in egala masura am invatat de-a lungul anilor sa discern intre marketing inteligent si autenticitate. Stiu foarte bine care este pretul platit pe popularitate si de cate ori acesta se multiplica din momentul iesirii produsului din atelier si pana descinderea in boutique-urile exclusiviste. Iar atunci cand vorbim de un material pretios, precum pielea de piton sau de crocodil, orice creatie va costa inzecit. Daca o geanta din piele naturala la o casa de lux costa in medie 3000-4000 de euro, acelasi model insa din piele de piton/strut/crocodil depaseste 15.000-16.000 de euro. Si totusi, chiar daca listele de asteptare pentru gentile cu preturi astronomice continua sa stabileasca noi recorduri, adevaratii clienti ai produselor de lux nu se regasesc acolo. In cercurile finilor cunoscatori, ai celor care inteleg si apreciaza valoarea intrinseca a unui produs, un brand de prestigiu este insotit de discretie, nu de un mega-logo sau de un model ultra-mediatizat.
Prima geanta din piele de piton a fost realizata in anul 1979, o adevarata opera de arta in miniatura, pictata manual cu o pensula rudimentara, insa atat de expresiva si de reusita, incat este pastrata si in prezent la loc de cinste in atelierul de creatie. Da, Ghibli nu este o fabrica, nu are sute de angajati si nici nu produce masiv. Arta manufacturii produselor din piele a fost transmisa din generatie in generatie, anumite masini de lucru care dateaza de cateva decenii, fiind in continuare folosite alaturi de ustensilele avansate care sporesc precizia in realizarea anumitor etape. “Pielea de piton necesita o prelucrare minutioasa: trebuie taiata manual cu un cutit special si intr-o anumita directie. Sub nicio forma nu se poate realiza taierea la masina. In celelalte etape de lucru apelam la utilaje dedicate, insa doar pentru un plus de precizie acolo unde este necesar. Ghibli inseamna artizanat la cel mai inalt nivel si asa va ramane pentru totdeauna.”, marturiseste creative director-ul Ghibli.
Impreuna cu Piero Manzi, Maura si-a dorit inca de la bun inceput sa creeze un brand cu produse functionale, practice, dar si indeajuns de dezirabile incat sa faca pe oricine sa viseze. Si nu doar sa viseze, ci sa isi si permita sa le cumpere. Maura si Piero au pornit de la zero, fara niciun sprijin financiar si fara vreo indrumare. Tot ceea ce aveau la inceputul anilor ’60 era o magazie intesata de lucruri si dorinta de a reusi. Maura stia foarte bine sa puna la punct partea de design si estetica produselor, avand experienta ca stilist, iar Piero era foarte priceput in realizarea schitelor tehnice si a tiparelor, dovedind totodata si un spirit antreprenorial excelent.
Analizand cu atentie o geanta Ghibli, iti dai seama din prima clipa ca iti spune povestea dorita. Sau mai bine spus, povestea care ti se potriveste. Dincolo de design-ul curat “made in Italy”, de compartimentarea interioara foarte eleganta si practica, ceea ce fascineaza la gentile Ghibli este senzorialitatea. Pielea de piton prezinta un tuseu aparte si trebuie atinsa, mangaiata, pentru a putea fi pe deplin apreciata.
Ghibli achizitioneaza pieile de piton din Indonezia, acolo unde exista crescatorii speciale de animale, care pun accent pe controlul riguros si pe respectul fata de mediul inconjurator. In astfel de ferme, totul este valorificat: carnea reptilelor este considerata o delicatesa in restaurantele de lux, iar pielea este vanduta producatorilor de accesorii. “Noi primim pielea de piton in stare neprelucrata (tare si uscata) si sunt necesare sase etape pentru a putea fi utilizata si a se incepe modelarea ei. Fiecare piele de piton este diferita din punct de vedere cromatic, de aceea nicio geanta nu seamana cu alta. Spre exemplu, daca pitonul a petrecut mai mult timp la soare, respectiva piele va avea o nuanta mai deschisa. De regula, dupa ce determinam gradul de luminozitate, incepem procesul chimic de colorare a pielii. Iar aici sunt implicate in medie 10-12 etape: de la netezirea pielii si sporirea maleabilitatii, pana la coaserea manuala si testele de conformitate care atesta calitatea Ghibli.”
O geanta de piton nu este un moft, ci o investitie al carei pret este justificat atat de pretiozitatea si raritatea pielii, cat si de cantitatea materiei prime necesare. Daca ti se pare scumpa, gandeste-te doar ca pentru o geanta de dimensiune medie sunt utilizate doua-trei piei de piton. De regula, pieile de piton variaza ca lungime intre 5 si 14 metri, insa uneori in realizarea unei genti nu sunt utilizate decat anumite parti: partea centrala superioara este cea mai frumoasa, pielea capului si a cozii prezentand discoloratii si neregularitati datorate miscarii firesti a animalului in mediul sau natural. Aceste mici “imperfectiuni” pot conferi o nota si mai autentica produsului final, insa orice femeie isi doreste o geanta frumoasa de la un cap la altul (indiferent cat de tentata ar fi sa isi imagineze pe unde s-a plimbat pitonul si ce rendez-vous-uri si-a inscris in agenda). Iar acest lucru presupune atentie la detalii.
Lucrul la o geanta semnata Ghibli insumeaza in medie 48 de ore, insa se poate ajunge si la o saptamana sau doua, in functie de complexitatea modelului ales si de natura pieilor utilizate. In atelierul brandului nu exista deadline-uri si nici limitari de timp, asa cum se intampla in productia de serie, iar rezultatul merita pe deplin asteptarea. Marturisesc ca nu am vazut pana acum o echipa de specialisti in arta prelucrarii pielii atat de pasionata si de entuziasta de fiecare piesa finalizata. Vorbim aici despre oameni care lucreaza de cateva decenii bune in atelierul Ghibli si care alcatuiesc practic o familie. “Lucrurile durabile, la fel ca si relatiile, se construiesc in timp si cu multa rabdare. Sa iti dau un exemplu referitor la vopsitul pieilor: fiecare piele de piton este colorata manual cu produse speciale si lasata sa se usuce la umbra unui copac (nu direct in soare). Culorile reactioneaza in contact cu lumina naturala, iar noi nu vrem sa grabim procesul. Rand pe rand sunt aplicate patru straturi de vopsea, deoarece pielea de piton este destul de dura si de densa, iar pigmentii trebuie sa se absoarba foarte bine. Pentru a colora o piele de piton sunt necesare patru zile. Nici mai mult nici mai putin.”, explica unul dintre artizanii Ghibli.
Indiferent de tipul de finisaj – mat, lucios, sidefat, cu glitter sau cu efect de airbrush – gentile Ghibli mi se par ideale de purtat oricand si oriunde, in functie de dispozitie si de context, mai ales ca isi mentin frumusetea si forma de-a lungul timpului. Pielea de piton se numara printre cele mai rezistente tipuri de piele, nu se rupe, se curata foarte usor si raspunde oricarei provocari. Sunt acele genti care pe masura ce le porti devin din ce in ce mai frumoase, capata o patina aparte (nu de uzura, ci de purtare indelungata) si pastreaza vii amintirile dragi din locurile in care au fost purtate. Preferatele mele sunt modelele Rufina – tipul de geanta suficient de fina si de discreta incat sa transforme instantaneu orice look intr-unul foarte chic, Paloma – geanta ideala atat pentru zi cat si pentru seara, si Allegra – un shopper pe care cu siguranta ma voi putea baza foarte multi ani si printre putinele modele din segmentul sau care mi se pare nu doar functional, ci si #ladylike.
In Romania, gentile si produsele de mica marochinarie din piele de piton Ghibli se regasesc exclusiv in magazinul online www.perloro.ro.