La inceputul fiecarui sezon, toata lumea incepe sa se intrebe “ce anume se poarta?” si “ce trebuie sa cumpar ca sa fiu la moda?”. Toate aceste intrebari sunt alimentate cu sarg de revistele glossy, din paginile carora nu lipsesc clasicele rubrici de “IN si OUT”, precum si sugestiile de piese vestimentare si accesorii venite de la brandurile care au rezervat spatiu de publicitate in cuprins.
Ceea ce trebuie sa intelegem cu totii, independent de clasificarile realizate in scopuri de marketing, este ca in momentul de fata nu mai putem vorbi despre “moda” ci despre “mode”. Clientii nu mai pot fi priviti prin prisma omogenitatii ci mai degraba ca segmente ce alcatuisc un intreg caracterizat prin diversitate.
Criza economica nu a facut altceva decat sa ne indemne retailerii sa coboare de pe un piedestal pe care se pozitionasera cu maxima siguranta si sa acorde atentia cuvenita unui cumul de factori definitorii pentru noile tipologii de consumatori. Vorbim aici despre decriptarea unor personaje, fiecare cu un anumit stil de viata, cu atitudini diferite si care provin din cele mai diverse medii sociale.
Toate aceste elemente sunt puse sub lupa de echipele care lucreaza in cadrul birourilor de stil si se reflecta in cele din urma in produsele pe care cu totii le vedem pe piata, de la haine si pana la accesorii sau linii de cosmetice. Prin urmare, discutia in termeni de “in” sau “out” mi se pare lipsita de sens si de aplicabilitate, in conditiile in care tendintele revin in mod ciclic, punand in lumina tipuri de consumatori care nu apar din senin, ci care exista dintotdeauna, insa care de-a lungul timpului se transforma.
Am tinut sa fac aceste precizari, pentru a intelege mai bine modul in care trebuie cu totii sa privim moda in contextul actual si sa gasim cele mai potrivite (pentru noi) mijloace prin care sa ne raportam la ea. Prin urmare nu va asteptati sa va spun ca jumatate din garderoba trebuie aruncata la gunoi, pentru ca apoi sa va recomand cu ce sa umpleti la loc rafturile. In randurile urmatoare, nu voi vorbi despre ce “trebuie” sa cumparati ci despre cum puteti transpune in garderoba voastra cateva dintre tendintele acestui sezon:
1. Pasteluri si nuante neutre
Sezonul acesta tonurile pastelate precum si cele neutre, care se apropie foarte mult de nuanta pielii sunt prezente in absolut toate colectiile designerilor si nu numai. Rozul pudrat, verdele mentolat, movul liliachiu sau turquoise-ul exotic, ne provoaca la o experienta profund senzoriala, care pune accentul pe emotii.
Toata aceasta paleta cromatica nu reprezinta insa o noutate. Tonurile nude s-au purtat si in urma cu doua sau trei sezoane, iar pastelurile nu cred sa fi disparut niciodata din gama de culori, chiar daca titlurile din reviste le prezinta ca pe o revelatie. Prin urmare poti investi intr-un trench, intr-o fusta creion intr-o nuanta de bej sau ocru sau intr-o rochie care sa urmeze linia corpului roz pal sau vernil. Iar apoi sa experimentezi adaugand accesorii in culori puternice.