Gala UAD 2019: Daniel Gavrila si farmecul unei povesti fashion cu iz baroc

Povestile modei par ca se tes uneori cu fir magic, conturand labirinturi in care se ascund deopotriva capitole incitante, pline de mister, si provocari care odata acceptate confera semnificatie directiilor creative. A stapani firul narativ al unei colectii fashion, fara insa a cadea in patima unei excesive teatralitati, reprezinta o reusita mai mult decat laudabila pentru orice designer, si cu mai cu seama pentru un tanar absolvent. Daniel Gavrila a surprins perfect esenta unui debut consistent pe catwalk, colectia sa de licenta prezentata in cadrul Galei UAD 2019 – “Yevila”, demonstrand din plin preocuparea pentru unul dintre cele mai importante aspecte ale modei: forta de expresie si capacitatea de a cuceri inimile femeilor, nu doar prin cateva piese cu puternic impact vizual, ci printr-o coerenta care le face partase la poveste. Si care printr-o serie de elemente bine integrate in concept creeaza premisele unei experiente complete.

De-a lungul ultimilor zece ani, putine au fost colectiile absolventilor de moda pe care creierul meu le-a marcat cu stea si pe care le pot considera drept repere pentru generatiile actuale. Iar asta se datoreaza reluarii permanente a acelorasi teme sociale, a caror importanta nu o neg, insa care la un moment dat poate duce la saturatie si la un vid creativ. Alienarea sociala, gasirea unei indentitati, acceptarea in anumite cercuri si multe alte subiecte de interes, au fost atat de des invocate in discursurile absolventilor de moda, incat atunci cand din toata aceasta nebuloasa se intrevede o linie care duce spre un alt registru, simt ca mai exista speranta si aer proaspat de respirat.

Colectia lui Daniel Gavrila a fost un pariu deloc intamplator castigat. Ce-i drept, referintele nu au fost unele tocmai comerciale, iar simbolistica, departe de a fi facila, a cucerit prin maniera in care a fost transpusa in fiecare tipologie vestimentara. Pe mine m-a determinat sa ii acord premiul pentru “Visual Storytelling” din partea editurii Baroque Books&Arts, in primul rand datorita calatoriei imaginare in care m-a purtat timp de aproximativ trei minute cat a durat prezentarea. Sa reusesti sa transpui audienta intr-o poveste si sa o faci sa viseze cu ochii deschisi intr-un interval atat de scurt, tine categoric de o sensibilitate nativa, care nu poate fi deprinsa pe bancile universitatii. Privind tinutele cu patina pretioasa, juxtapunerile de texturi si de materialitati, m-am lasat purtata pentru cateva clipe intr-o reverie baroca contemporana, absolut fermecatoare si cu un spirit viu si proaspat.

Extrem de usor colectia lui Daniel ar fi putut deveni un experiment la nivel de costum, insa tanarul designer a intuit perfect formula castigatoare si a abordat atat asocierile textile, cat si volumetriile, cu moderatie si cu intelepciune, integrand cateva detalii specifice epocii de referinta, in mod natural (umeri supradimensionati, talia marcata in diferinte puncte in functie de proportiile create), alaturi de accesorii moderne, in tendinte la ora actuala. Nu multe si aglomerate, ci gandite in acelasi stil, doar alternate suprafetele – este incredibil cat de bine a putut integra Daniel in colectie acelasi model de ciocate, in varianta din piele naturala si din piele lacuita, facandu-l sa functioneze in sfera eveningwear, alaturi de textile pretioase (catifea, materiale peliculizate sau realizate integral din paiete). Un baroc cool, actual, ce respira a poveste relevanta pentru 2019, purtata cu delicatete pe aripi de fluture.

Daniel nu a imaginat personaje, ci prezente feminine amprentate de un fermec tulburator si de un tip de inocenta rar intalnit. O inocenta care nu are nimic de a face cu naivitatea, ci mai degraba cu firescul, cu autencitatea, cu siguranta de sine ce deriva din alegerile facute si din traseul ales. Insa frumusetea pieselor vestimentare incluse in colectie nu se rezuma la evidente, ci se dezvaluie plenar in momentul purtarii, atunci cand de sub un fald realizat integral din doua tipuri de paiete, se iveste o manseta de camasa sau cand descoperi cum un tipar clasic de fusta sau de rochie este sustinut de o “arhitectura” complexa care face ca intreg ansamblul sa arate spectaculos. Spectaculos prin simplitate, ceea ce este este de fapt cel mai greu de obtinut.

“Yevila” inseamna inainte de toate dinamism, nevoie de evolutie, concentrate de frumusete cu aer usor nostalgic, poezie in miscare si emotie tivita in suflet. Daniel Gavrila a reusit ca doar prin cinci look-uri sa contureze o poveste, care cel putin pe mine, ma va urmari multa vreme si care ma va tine in suspans pana la prezentarea continuarii – proiectul de masterat, peste doi ani. Tocmai pentru ca este altceva, pentru ca nu urmeaza o reteta deja testata si un drum batatorit, si pentru ca mai presus de toate este purtabila de la A la Z, fara a fi insa ultra-comerciala.

Colectia “Yevila” a fost realizata cu sprijinul Fundatiei Regala Margareta a Romaniei, in atelierul Cristina Bura.

Camasa Daniel Gavrila, fusta Atelier Isabelle Vijiiac

Credit foto: Tudor Florian Almasanu

Credit foto catwalk: Costrut

⇒ Te invit sa citesti si:

Gala UAD 2019 si 25 de ani dedicati perfectionarii unui sistem unic de lansare a noilor generatii de designeri romani

Gala UAD 2019: Lux Lumen sau omagiul lui Tudor Halatiu pentru esenta renascuta a frumusetii

Expozitia aniversara GALA UAD Fashion Design 25 de ani si povestea unui palat baroc transformat in muzeu

Gala UAD 2019: Daniel Gavrila si farmecul unei povesti fashion cu iz baroc

Gala UAD Fashion Design si 25 de ani dedicati conceperii si perfectionarii unui sistem unic de lansare a noilor generatii de designeri romani

Gala UAD 2019: Daniel Gavrila si farmecul unei povesti fashion cu iz baroc

Gala UAD 2019: Lux Lumen sau omagiul lui Tudor Halatiu pentru esenta renascuta a frumusetii

Articole recente

There are 2 comments

Lasă un răspuns la Gala UAD 2019: Lux Lumen sau omagiul lui Tudor Halatiu pentru esenta renascuta a frumusetii | Adina Necula Anulează răspunsul