Fashion goes North (Helsinki): Sofinah si manifestul pentru etica modei (I)

Vineri 22 noiembrie, putin trecut de ora 12. Ma aflu in avionul care in scurt timp va ateriza la Helsinki, prima capitala pe care am ales sa o explorez in proiectul Fashion goes North. In ce masura voi resimti frigul necrutator al tinuturilor nordice cand voi ajunge la destinatie? Oare m-am imbracat suficient de gros pentru finele lui noiembrie? Exista sanse sa descind intr-un peisaj desprins dintr-un basm cu personaje mistice, in care totul este acoperit de zapada asezata in straturi consistente?

Aplicatia meteo instalata pe iPhone imi indica o vreme insorita in Helsinki si nu mai putin de 5 grade celsius in termometre. In Bucurestiul pe care il parasisem in urma cu cateva ore, se inregistra o temperatura chiar mai scazuta, asadar se pare ca in cele din urma, Nordul nu este atat de inghetat pe cat se zvoneste. Cel putin nu in perioada in care il voi vizita eu.

Insa nu conditiile meteo erau cele care ma preocupau. Pe scaunul din dreapta mea se afla o adolescenta finlandeza, care pe durata intregului zbor si-a rasfoit intens cursurile, aruncand din cand in cand o privire incruntata catre jacheta din piele pe care o purtam. Fusesem ce-i drept avertizata inainte sa plec, de faptul ca nordicii nu se numara printre cei mai prietenosi locuitori ai planetei si nici printre cei mai comunicativi (in special cu strainii), insa nu puteam sa nu ma intreb ce anume era in neregula cu jacheta mea.

Aveam sa aflu insa in momentul in care ne pregateam de aterizarea pe aeroportul din Helsinki. Domnisoara cu suvite blonde carliontate si ochi de un albastru aproape hipnotic, m-a intrebat fara niciun fel de introducere, daca am idee cat au suferit animalele pentru ca eu sa ma pot bucura de gulerul din blana naturala atasat jachetei si de mansetele calduroase? Ei bine, la asta nu ma gandisem defel. Dintre toate mantourile din blana ecologica pe care le aveam in dressing, tocmai aceasta jacheta din piele cu guler din blana naturala alesesem sa o port pe drum. Sentimentul de vinovatie incepuse sa se instaleze, mai ales ca nici eu nu agreez blana naturala, iar de cativa ani am adoptat un stil de viata care exclude produsele de origine animala.

Am inteles despre ce este vorba de fapt, odata ce am inceput sa explorez design-ul nordic si boutique-urile situate in Design District, una dintre cele mai efervescente si mai interesante zone creative din Helsinki. Atat brandurile locale regasite in magazine, cat si cele internationale, au un numitor comun: moda abordata prin prisma eticii. Cu alte cuvinte, o moda complet neagresiva, preocupata sa intrevada modalitati de productie eficiente dar care sa nu afecteze mediul inconjurator, o moda care transmite un mesaj puternic, atat vizual, cat mai ales intrinsec.

Nu este nici pe departe un moft de data recenta, ci un aspect care contureaza un lifestyle complet diferit de cel regasit in restul Europei. Un lifestyle mult mai atent fata de detalii, un lifestyle care pune accentul cu prisosinta pe calitate, nu pe factorul cantitativ, un lifestyle pe care il poti simti plenar, din care poti degusta cu placerea savurarii unei delicatese culinare, fara o pofta imensa si fara a resimti prea-plinul unei satietati primare, un lifestyle pe care nu il poti intelege decat in momentul in care intri in contact cu el si incepi sa ii descoperi resorturile.

SOFiNAH si manifestul pentru etica modei

La intersectia strazilor Uudenmaankatu si Annankatu, in zona centrala a Helsinki-ului, se afla unul dintre concept-store-urile reprezentative pentru ceea ce inseamna stilul si creativitatea tipice Finlandei: SOFiNAH. Cu toate ca denumirile strazilor sunt susceptibile a provoca dureri de cap oricui se chinuie sa le retina, cu o harta detaliata la indemana si cu cateva indicatii corecte, accesarea adreselor nu mai pare deloc complicata. Sau daca vreti sa eliminati din ecuatie orice risc de a va rataci prima data, taxiurile reprezinta o optiune cat se poate de decenta si de convenabila (tariful nu este unul tocmai mic, insa dat fiind ca centrul orasului nu se intinde pe o suprafata imensa, mai mult de 10 euro nu veti fi nevoiti sa achitati, oriunde ati decide sa va deplasati cu masina).

Thia, unul dintre managerii concept-store-ului SOFiNAH, ma astepta dis-de-dimineata sa vizitez boutique-ului, intalnirea noastra fiind stabilita cu o ora inainte de deschiderea magazinului pentru clienti. Am pasit intr-unul dintre cele mai cochete si mai rafinat decorate magazine pe care le-am descoperit in ultima perioada, un spatiu in care non-culorile dominau atat piesele de mobilier ce pareau a avea imprimata patina trecerii timpului si un aer usor rustic, cat si selectia vestimentara sau de accesorii.

SOFiNAH reprezinta inainte de toate un exemplu perfect de valorificare a spatiului, in cel mai pur stil nordic, fara emfaza, fara a crea sentimentul de distantare, fara a pune bariere intre obiecte si clienti prin prisma setting-ului si a modalitatii de expunere. Chiar daca in aparenta magazinul prezinta dimensiuni reduse, nimic nu pare a fi inghesuit, aglomerat excesiv sau supralicitat. Fiecare piesa vestimentara sau accesoriu isi gaseste locul ideal pe umerase sau in spatiile special delimitate, in mod riguros si intr-o ordine perfecta.

Thia m-a intampinat cu un zambet larg si dupa cateva minute in care m-am plimbat prin magazin, m-a intrebat ce sentiment m-a cuprins. I-am marturisit fara ezitare ca ma simt ca acasa, chiar daca ma aflu la peste 3000 de km distanta de Bucuresti. SOFiNAH a fost inaugurat in luna martie a anului trecut si tocmai aceasta a fost dorinta celor doi owneri: conceperea unui boutique in care fiecare sa isi regaseasca macar un capitol al povestii care sa ii fie familiar.

In mod defel surprinzator, capitolele povestii SOFiNAH m-au cucerit pe deplin si m-au determinat sa imi doresc sa le cunosc mai bine si sa le urmez firul epic, inscris cu o caligrafie aparte pe plansa denumita moda. Nu mai putin de 12 branduri se regasesc in concept-store-ul SOFiNAH, fiecare dintre acestea surprinzand prin universul creativ special, prin mesajul transmis si prin piesele puternic amprentate de specificul zonelor din care provin.

Primul brand cu piesele caruia am intrat in contact la SOFiNAH a fost AIAYU, un brand danez premiat in repetate randuri in cadrul manifestarilor de prestigiu si care exceleaza la capitolul calitate a tricotajelor. Cele mai fine, confortabile si incredibil de seducatoare pulovere si cardigane pe care le-am studiat in ultima vreme, se regasesc in colectia AIAYU si sunt realizate dintr-o lana speciala – Cashllama – care provine de la lamele din tinuturile aride ale Boliviei. In momentul in care am atins aceasta lana, mi-am dat seama ce inseamna cu adevarat luxul autentic care transforma un produs cu un design eminamente basic, intr-un obiect al dorintei, cu o valoare intrinseca consistenta.

AIAYU a fost prima marca care a introdus pe piata, in anul 2005, lana Cashllama, iar rochiile, cardiganele, puloverele sau accesoriile realizate din aceasta (in timp, niciuna dintre piese nu se va deteriora si nici nu va fi observat peeling-ul, gratie firelor mai lungi ale parului de lama), transgreseaza tendintele fashion, constituindu-se in investitii intr-o garderoba de baza. Investii in acea garderoba de baza care se diferentiaza prin calitate, atentie la detalii si care poate oricand servi drept manifest al unui stil atemporal. Cashllama se alatura matasii naturale sau melanjului cromatic obtinut din culori vegetale, iar puloverele sunt impletite manual si au inscrise discret, initialele celor care le-au realizat.

Unele dintre cele mai frumoase camasi din matase imprimate, le-am identificat sub eticheta Iheart, un brand care beneficiaza de expertiza stilistilor germani Alexandra Kiefermann si Simone Chrystall. Colectiile Iheart sunt produse atat pe continentul Asiei cat si in Portugalia, intregul proces de manufactura fiind extrem de bine definit, transparent si corect. Filosofia Iheart mizeaza pe responsabilitate, moda sustenabila si atentie acordata fiecarui aspect al procesului creativ.

Camasile din matase cu imprimeuri inspirate de regnul animal (zebre, bufnite, pasari etc) sunt minunate din punct de vedere tactil, extrem de feminine, sic si confortabile, iar gratie croiului lejer, usor supradimensionat in zona umerilor, pot fi purtate atat la o tinuta eleganta (cu o fusta conica sau cu o pereche de pantaloni pana), cat si integrate intr-un styling relaxat, casual (jeansi sau shorts). Cu alte cuvinte sunt exact acel tip de camasi care nu se situeaza niciodata in afara modei, care nu ignora tendintele, dar care nici nu se subsumeaza acestora, acel tip de camasi pe care de fiecare cand le porti, iti permit sa evoci inca un secret al propriei personalitati. Iar alaturi de camasile imprimate, in selectia Iheart am reperat cateva tricouri de o calitate excelenta, realizate din casmir in amestec cu micromodal.

Daca imprimeurile Iheart m-au determinat sa privesc demersul creativ intr-o nota usor umoristica, printurile admirate pe esarfele Lily and Lionel, m-au transpus intr-o zona complet diferita, o zona cu un puternic filon arty, usor nostalgica si fascinanta pana in cel mai mic detaliu. Brandul a fost infiintat de Alice Stone, absolventa a London College of Fashion si nu intamplator a fost denumit dupa bunicii sai – Lily, fosta croitoreasa si Lionel, distribuitor de piese vestimentare pentru cele mai bine cotate boutique-uri londoneze.

Esarfele de dimensiuni generoase si de o calitate ireprosabila (casmir, matase si lana) sunt adevarate opere de arta purtabile. Fotografiile regasite pe esarfe, redau scene din natura, locuri aparte sau detalii ale unor insecte si invaluie silueta intr-un mod cu totul aparte, purtand fi purtate atat ca accesorii, cat si stilizate in varianta unor rochii sau a unor cardigane. De indata ce le-am atins si le-am probat, mi-am dat seama ca dincolo de aspectul functional, esarfele Lily and Lionel sunt piese de colectie si nu degeaba intregesc oferta reputatelor Harrod’s si Liberty’s.

In arealul plasmuit in tonuri de negru si antracit, gentile Campomaggi mi-au atras atentia intr-o prima faza prin superbele nuante de coniac, care m-au trimis cu gandul la caldura emanata de piesele de mobilier din lemn ce decoreaza interiorul unei cabane toscane. Este acea caldura atat de familiara, o caldura fireasca care aproape ca insufleteste obiectul, care te indeamna sa il descoperi si care il introduce pe nesimtite in garderoba proprie, inca dinainte sa ii afli istoria si sa il bifezi pe lista de shopping.

Campomaggi mizeaza din plin pe latura senzoriala a fiecarei genti nou lansate, iar creativitatea lui Marco Campomaggi se alatura in mod admirabil unor procese tehnologice speciale de prelucrare a pielii, totul fiind realizat manual, cu o atentie deosebita acordata  detaliilor. Gentile Campomaggi sunt produse in serii limitate, au un aspect vintage, usor uzat, insa atat de contemporan si mi-au parut potrivite unui urban traveller modern, unei persoane care stie sa investeasca in piese a calor valoare creste odata cu trecerea timpului. Nu m-a surprins faptul ca gentile Campomaggi devin out of stock cu viteza luminii, conform spuselor Thiei, ca sunt “vanate” la propriu de connaisseurs din intreaga lume si ca ofera oricui le atinge o perspectiva 360 de grade asupra manufacturii traditionale. Pielea este reinterpretata intr-o maniera neobisnuita, tehnica laminarii asigurand produsului final rezistenta si versatilitate, iar nuantele sunt obtinute utilizand pigmenti naturali.

Saptamana viitoare, va voi dezvalui alte branduri noi si incitante descoperite la SOFiNAH!

Fashion goes North – travel with style!

Fashion goes North (Helsinki): Sofinah si manifestul pentru etica modei (I)

Superga: tenisi imblaniti si noua definitie a stilului relaxat

Fashion goes North (Helsinki): Sofinah si manifestul pentru etica modei (I)

Athena 7 Minute Lift: riduri reduse vizibil in timp record

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta