Sense sau cum se “tricoteaza” un business fashion durabil si relevant

Tricotajele au exercitat dintotdeauna asupra mea o fascinatie aparte, fara legatura cu tendintele sezoniere sau cu nostalgiile copilariei. Sunt piese cat se poate de purtabile, parte esentiala a garderobei de baza, insa tehnologiile avansate de lucru le fac sa se potriveasca perfect si in zona premium a design-ului, acolo unde diferenta o face finetea detaliilor si calitatea. Sense este cel mai bun exemplu de business fashion romanesc, care nu doar exceleaza la capitolul tesaturi si tricotaje, ci care dovedeste ca o strategie inteligenta atrage inevitabil succesul. Au trecut zece ani de la deschiderea primelor magazine Sense, iar motivele pentru care brandul a ramas statornic in preferintele romanilor se pot lesne inmulti cu (inca) zece. Si asta nu e putin lucru!

sense1

In mod paradoxal, in Romania ultimilor zece ani am putut vorbi despre un mediu concurential in arealul fashion, insa mai mult la nivel de retail, nicidecum la nivel de productie autohtona. Daca prezenta pe piata romaneasca a marilor branduri ar fi trebuit teoretic sa impulsioneze si sa stimuleze avantul creativ al marcilor romanesti, realitatea s-a dovedit a fi departe de acest scenariu. Explicatia consta pe de o parte atat in capacitatea de productie, cat si in costurile care cu greu pot rivaliza cu cele ale retailerilor internationali, iar pe de alta parte in managementul intern (de cele mai multe ori cu sincope), in lipsa unei perspective de ansamblu si a unei strategii de marketing capabila sa puna punctul pe “i” si sa livreze rezultate. Putine marci romanesti au reusit sa inspire dorinta, sa se faca dezirabile, sa imprime in mintea clientului sentimentul de siguranta ce deriva din calitate. Sense este exemplul clar ca nu doar SE POATE ci si MERITA. De la A la Z!

Parcursul Sense de-a lungul anilor nu a fost unul ferit de provocari si de dileme. De altfel, acestea apar si dispar la foc continuu zilnic, mentinand suspansul si adrenalina la cote optime pentru creativitate, asa cum avea sa imi marturiseasca nu demult Andreea Tincu, designerul care semneaza colectiile Sense si care intuieste perfect nevoile femeilor, dincolo de tendinte sau de artificii sezoniere. Lucrurile nici nu ar putea sta altfel, tinand cont de faptul ca managerii Sense – Cristina si Sorin Chiriac – se numara printre acei putini oameni pentru care viata (atat cea profesionala, cat si cea personala) inseamna miscare. Atunci cand nu stai pe loc, cand cauti solutii si nu astepti sa ti se ofere totul pe tava, ocaziile de a-ti schimba destinul se ivesc negresit. De la 40 de operatori, Sense a ajuns sa numere aproape 1000 de angajati, iar datorita leadership-ului si business-ului facut cu suflet si pasiune, unii dintre ei au ramas sa lucreze inca de la infiintare.

sense_cover

In anul 1997 sotii Cristina si Sorin Chiriac, ambii ingineri textilisti cu experienta, decid sa deschida o mica sectie de productie, cu 40 de operatori, care sa realizeze confectii pentru export. Principalele destinatii: Italia si Anglia. In urma cu 20 de ani, niciunul dintre ei nu isi imagina ca sectia se va transforma intr-o fabrica in toata regula, cu peste 500 de angajati, care produce in sistem lohn pentru branduri de prestigiu precum Max Mara, Luisa Spagnoli, Marks&Spencer, Phase Eight, Principles, Next sau Tesco. Si cu atat mai putin se gandeau ca vor gestiona un brand propriu. La inceputul anilor 2000 s-au gandit sa incerce sa se lanseze pe piata autohtona sub brandul Sense, constienti fiind de nevoile clientilor romani si de lipsa garderobelor functionale, alcatuite din piese impecabil croite, cu un design contemporan si la preturi accesibile. Sense a fost exact ce aveau nevoie femeile pentru tinutele de zi cu zi: piese simple si calitative, cu detalii discrete si ingenioase, care se combina perfect intre ele si care reprezinta punctul de pornire ale unei garderobe rafinate, atent editate si “functionale” in orice mediu sau context. Fara artificii inutile, fara exagerari, fara paiete.

Fireste ca orice femeie isi doreste la un moment dat mai mult de la vestimentatie, insa pentru a putea dezvolta este necesara o baza solida. De la aceast fundament au plecat sotii Chiriac in anul 2003, cand au devenit actionari majoritari ai fabricii Smirodava (un nume de referinta pe piata romaneasca, cu o activitate de peste 40 de ani), convinsi fiind ca linia de tricotaje va reprezenta diferentiatorul brandului pe piata romaneasca. Si nu s-au inselat deloc. Tricotajele Sense au devenit nu doar “vedetele” colectiilor sezoniere, cat mai ales unul dintre principalele motive ale fidelitatii clientilor. Sunt piese care pot fi purtate ani la rand si care se pastreaza excelent (cu o intretinere corespunzatoare, desigur), care sunt multifunctionale si care odata alese, practic nu au moarte.

sense4

Tricotajele Sense produse in fabrica Smirodava nu sunt defel previzibile si nu au nimic a face cu ceea ce stiam inainte de ’90 despre fire si impletituri. Industria tricotajelor a evoluat enorm in ultimii ani, au aparut tehnici inovatoare (spre exemplu, tehnica devore), utilaje noi cu capabilitati extinse si desigur, fire care schimba complet regulile jocului (firele de calitate superioara sunt importate de la furnizori cu traditie din Spania, Italia sau Germania, tari in care echipa Sense calatoreste frecvent) si care imprima produselor finale fie o senzorialitate aparte (acea finete caracteristica hainelor de inalta clasa), fie usurinta unui fulg, in ciuda aspectului plin.

Asa cum pe lumea asta totul este dispus intr-o anumita ordine, si in ceea ce priveste tricotajele exista o ierahie in functie de piata si de tipologia consumatorilor. Productia de masa este reprezentata de tricotajele “cut&sew”, reperele acestora fiind realizate in masini speciale cu forma dreptunghiulara, care ulterior se croiesc dupa tipare si sunt asamblate in masinile de surfilat. Un nivel calitativ superior este constituit din tricotajele “fully-fashion”, ale caror repere sunt tricotate direct pe forma tiparului, dupa care sunt asamblate in masini de incheiat ochi cu ochi. In varful ierahiei se situeaza tricotajele “knit&wear” sau “whole garment”, care de obicei sunt cele mai scumpe, costurile de productie fiind mult mai mari decat ale celorlate tipuri de piese: produsele ies din masinile de tricotat in forma finita, nemaifiind necesare operatii de asamblare ulterioare.

sense3

Diferenta dintre un pulovar oarecare si unul care rezista ani la rand se reflecta in primul rand in pret. Pentru ca orice ai face, un produs premium implica si un cost de productie mai ridicat. La Sense nu platesti insa brandul, ci calitatea, costul final al tricotajelor premium fiind cat se poate de corect si “onest” in raport cu ceea ce ofera. Zona de tricotaje a garderobei mele este alcatuita aproape exclusiv din piese Sense, deoarece stiu ca de fiecare data cand achizitionez ceva merg la sigur. Unele pulovere sunt cu vechime si nu ma indur sa ma despart de ele pentru ca arata ca noi, in ciuda faptului ca le-am purtat de nenumarate ori. Tricotajele sunt un subiect sensibil, mai ales atunci cand vine vorba de intretinere si nu de putine ori am privit in mod sceptic, chiar si etichetele brandurilor de lux. Prin prisma profesiei, stiu foarte bine sa fac diferenta intre un pulover perfect pentru doua escapade montane si unul care isi amortizeaza din plin investitia.

In ce consta secretul unor tricotaje care nu se deformeaza in timp si nu se scamoseaza? Ca sa nu apara fenomenul de pilling, ar trebui folosite fire aspre (o lana aspra, nu merino) si cu grad de rasucire mai mare, ceea ce nu este o optiune prea fericita, dat fiind senzatia neplacuta de piele (acele pulovere “arici” care odata imbracate simti cum te inteapa fiecare fir de lana). Exista producatori care fac tratamente low pilling, insa nu sunt neaparat eficiente si nu elimina in totalitate problema scamosarii.

sense5

In general, cu cat un produs este mai moale si mai pufos, cu atat scamosarea este mai pronuntata. Tot tipul si calitatea firului sunt responsabile si pentru deformare, alaturi de desimea de tricotare – daca aceasta este mare, rezulta un produs care isi mentine forma mai bine, dar care este mai greu si mai scump. Tricotajele cu desime mica se deformeaza foarte repede.

Sense lanseaza in medie 50-60 de modele tricotate in sezonul toamna-iarna, iar primavara se pregatesc aproximativ 15-20 de modele. Majoritatea pieselor sunt realizate din lana fina si casmir, pentru asigurarea unui confort termic sporit, insa in colectii exista si tricotaje din amestec de bumbac si vascoza, ultra confortabile si versatile. Iar pentru ca tendintele actuale merg foarte mult in directia eco, Sense foloseste foarte mult bumbacul reciclat, care este ecologic si care raspunde dorintei de produse din fire naturale a clientilor.

sense6

Realizarea unei piese tricotate dureaza in medie doua saptamani, din momentul lansarii in productie si pana la finalizarea comenzii. In prima etapa se programeaza masina de tricotat, dupa care urmeaza tricotarea propriu-zisa, verificarea, repasarea tricotajului, calcatul interfazic, controlul tehnic de calitate, asamblarea si, in final, livrarea.

In fabrica de tricotaje Smirodava lucreaza aproximativ 300 de angajati, in fabrica de confectii sunt angajate peste 500 de persoane, iar in magazinele Sense (17 magazine fizice si un magazin online – www.fashionsense.ro) se regasesc 50 de consilieri de vanzari. De ce iubesc Sense? Pentru autenticitate, pentru un minimalism casual pur si simplu perfect, pentru ca stiu de fiecare data ce cumpar si pe ce ma pot baza, pentru sentimentul de familiaritate si de relaxare, si nu in ultimul rand, pentru firescul pe care il inspira brandul. Ah, si pentru inca cateva fashion twist-uri despre care va voi vorbi intr-un articol viitor cu zi festiv.

Sense sau cum se “tricoteaza” un business fashion durabil si relevant

Toman Diet sau regimul de viata care recalibreaza organismul

Sense sau cum se “tricoteaza” un business fashion durabil si relevant

Uleiul super tonifiant Clarins, produsul iconic care sustine cercetarea si tratarea artritei

Articole recente

Impartaseste-mi opinia ta